Etter å ha fått tips om mye uvettig kjøring med snøscooter i to trønderske kommuner, valgte Statens naturoppsyn (SNO) og Levanger lensmannskontor å sende tre ansatte opp i helikopter onsdag formiddag. Da fikk de seg en overraskelse.
- Vi hadde fått tips om to kommuner, men da vi kom i lufta så fant vi spor etter ulovlig kjøring i ni kommuner, sier Ole Morten Sand. Han er fagansvarlig for motorferdsel i Statens naturoppsyn. Sammen med kollega Erlend Skutberg og politibetjent Morten Mørkved i Trøndelag politidistrikt noterte de ned den ene etter den andre kommunen: Inderøy, Verran, Steinkjer, Åfjord, Bjugn, Verdal, Levanger, Frosta og Indre Fosen.
Avlyser snøscooterfesten
Kjører opp og ned i skavler
Han forteller at sporene taler et tydelig språk. Det er ikke snakk om nyttekjøring.
- Det er frikjøring opp og ned i skavler, det er spor etter hopp og kjøring rundt og rundt på vann og myrer. Vi synes det var overraskende mange som hadde tatt seg til rette. Det var mye mer enn vi hadde fått tips om, sier Sand.
Politibetjent Mørkved er overbevist om at det ikke er mye mål og mening bak kjøringen, men lek og moro.
- Skal du bruke snøscooter til nytteformål, må du søke kommunen, sier han.
Mørkved tror enkelte har fått det for seg at lovverket har blitt mykere fordi det har kommet rekreasjonsløyper, men det er fremdeles strengt regulert å kjøre i utmark.
- Snøscooterkjøring kan blant annet påføre tamreinene ekstra stress, sier han.
Gudrun fra Snåsa og Bjørn fra Selbu er blant høstens «Jakten»-bønder
Anmelder kjøringen
SNO tror det er den flotte vinteren som er medvirkende årsak til at den ulovlige kjøringen har økt.
- Det er ekstremt gode forhold. Det er mye snø, og det er snø helt ned til bygdene, som gjør at folk kan bare sette seg på snøscooteren og starte kjøringen på innmark. Så blir det i kjedeligste laget og de kjører videre, sier han.
Siden snøscooterkjøringen setter spor klarer SNO og politiet å spore noen av kjøretøyene tilbake til utgangspunktet. I noen av tilfellene er det også kjørt i naturreservat.
- All kjøringen blir anmeldt, og vi har også funnet noen uregistrerte snøscootere som har blitt benyttet, sier Sand.
Han forteller at problemstillingen er høyt prioritert av myndighetene, og det er også bevilget mer midler til inspeksjoner.
13 000 kjøretøy-eiere i Midt-Norge risikerer dagbøter
Varsler flere kontroller
Politibetjent Mørkved lover at kontrollene vil fortsette både i lufta og på bakken, og han får støtte fra Sand.
- Det blir kontroller både i ukedager, helger og i påskeferien. Denne gangen traff vi ingen, men dersom vi møter noen vil vi lande og kontrollere lovligheten, sier han.
Mørkved skryter av det gode samarbeidet med SNO, og sier på generelt grunnlag at det er et betydelig beløp på bøtene til snøscooterkjørerne.
- Når vi ser at tipsene stemmer, og det også avdekkes at det er mye mer kjøring, så er det helt klart behov for mer kontrollvirksomhet. Å bruke helikopter gjør det veldig effektivt, forklarer han.
I løpet av to timer i lufta klarte man å legge turen innom ti trønderske kommuner. Man får et godt overblikk, ifølge Mørkved.
Han ber også publikum om hjelp og sier at de er helt avhengige av tips.
- Vi vil svært gjerne ha kontakt, også idet man ser at noen er ute og kjører.