Nettdebatten raser etter at Krf-topp i Trondheim, Geirmund Lykke, foreslo å fjerne et kjørefelt i Byåsveien for å kunne gi mer plass til syklister.

- Min idé er å omgjøre Byåsveien fra firefelts vei til trefelts vei. Da kan ett av kjørefeltene gjøres om til to sykkelfelt. Da kan vi få kjørefeltene i midten, og et sykkelfelt på hver side, sa Lykke til Adresseavisen lørdag.

Hva mener du? Delta i vår avstemning!

Bør ett kjørefelt i Byåsveien fjernes til fordel for sykkelfelt? Ja Nei Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Bør ett kjørefelt i Byåsveien fjernes til fordel for sykkelfelt? Ja 50% Nei 50% Du har allerede stemt 4 stemmer

- På høy tid

Flere av nettdebattantene er positive til idéen.

- Støtter dette! Det er på høy tid å utbedre forholdene for syklister mellom Ila og Byåsen. Det er livsfarlig med gående, syklister og elsyklister opp Byåsveien på et smalt og dårlig fortau med busser i 50 km/t rasende i mot, skriver Merete Molberg.

- Det er ingen grunn til at man trenger to felt opp Byåsveien, det kjører bare en og en bil ut av rundkjøringen ved Ila uansett. Byåsveien er ikke bare trafikkfarlig, den er veldig utrivelig å bevege seg langs, både til fots og på sykkel, skriver Øyvind Pedersen.

- Skjerpings!

Andre er mer skeptisk til å kutte kjørefelt.

- Byåsveien er allerede alt for trang og underdimensjonert til trafikken som går der i dag, men det går ikke å utvide på grunn av mangel på plass. Da er ihvertfall ikke løsningen å gjøre veien mindre, spesielt ikke når det skal komme 25 meter lange busser der med 5-10 minutters avganger i rushtrafikken fra neste år, skriver Christian Jørgen Roli Andersen.

- Det er jo det største idiotiet noen har kommet med. Syklistene bruker jo ikke sykkelstiene. Så hvorfor lage mer trafikk kork enn det allerede er. Skjerpings av duste utspill fra politikerne, skriver Arnt Bergheim.

Stridens kjerne: Det er på strekningen mellom rundkjøringen i Ila (rød ring til høyre) og Fritjof Nansens vei (rød ring til venstre) at man diskuterer å droppe et av kjørefeltene. Foto: Google Maps

Hvor nødvendig er bilen?

Debattantene er rykende uenig om hvor nødvendig bilen egentlig er i hverdagen.

- Bilen er en nødvendighet for de fleste i Trondheim. Bussene blir ikke billigere og rutetilbudet dårligere. Ingen busser går mellom bydelene - man må gjennom sentrum, skriver Geir Rune Dahl, som får svar fra Anders Thomas Winsor.

- Nei, det er ikke "en nødvendighet" for de aller fleste, men mange synes det er mer praktisk å bruke bil, det viser seg gang på gang at når bilen blir mindre praktisk, så kjører færre og motsatt, det er derfor ingen dekning for tanken om at folk kjører fordi de må og tiltak ikke har noen effekt på trafikkmengden, skriver han.

INNSNEVRET: På strekningen mellom dagens rundkjøring med Stabells veg og dagens rundkjøring med Havstadvegen hadde Byåsveien tidligere fire felt. I 2005 bestemte imidlertid bystyret at veien skulle snevres inn til to felt på strekningen. Foto: Martin Andersen

- Bør vente

Ny bru på Sluppen er er under planlegging og diskusjonen går rundt bygging av Byåstunnelen fra Sluppen til Byåsen. Flere av debattantene mener man bør vente til disse prosjektene er ferdigbygget før man eventuelt fjerner et kjørefelt i Byåsveien.

- Dette burde ikke gjøres før tunnel fra Sluppen til Byåsen er ferdigbygget, skriver David Ruiz.

- Jeg så hvor mye trafikk Byåsveien fikk når Sluppen bru stengte. Hvilken garanti har man for at ny stenging ikke skjer igjen før ny bru er på plass, spør Øyvind.

Bru og tunnel: Slik kan tunnelåpningen på Byåstunnelen bli seende ut sett i fra Nydalsbrua, som er navnet på den nye brua på Sluppen. Foto: Aas-Jakobsen/ViaNova/Plan ark/Grindaker LARK/Selberg Ark/NGI/Geovita/ECT/ Brekke&Strand

Sykkelfelt andre steder?

Tall fra Statens vegvesen viser at Byåsveien daglig trafikkeres av 12 300 kjøretøy. Grensen for behov for fire kjørefelt går ved 12 000 biler i døgnet, dersom veien skulle ha vært bygget i dag, skrev Adresseavisen lørdag.

- Hva med å etablere sykkelveier litt utenom hovedfartsårene? Slik at de kan sykle der det er mindre biltrafikk, foreslår Lars Tore Lundager.

- Det er definitivt en god ide der man har plass. Syklende sjøl synes heller ikke det er så veldig trivelig å sykle klin inntil stor trafikk. Men da krever det at byen er villig til å spandere areal på steder der det vil være effektivt å sykle, svarer Per Bjarne Løvsletten.

Trondheim vs Amsterdam

Det diskuteres også hvorvidt positive sykkelerfaringer fra byer i utlandet har noen overføringsverdi til Trondheim.

- De viktigste erfaringene fra andre byer er at hvis du legger til rette for sykling så er det mange som foretrekker å bytte transportmiddel. Elsyklene har gjort dette enda mer attraktivt, skriver Geirmund Lykke som anbefaler en motdebattant å ta en studietur til København eller Amsterdam.

- Merkverdig hvordan politikerne tror at de kan vedta at det skal være sommerføre hele året og flatt fra sentrum til Byåsen! Og at folk flest dermed vil sykle året rundt bare fordi det blir en sykkelbane i Byåsveien! Vi bor ikke i København eller Amsterdam, liksom, skriver Magnus Wohlen.

- Null problem å sykle opp til Byåsen hvis du er i normalt god form. Så har du gjort unna dagens treningsøkt i samme slengen også. Hvis det er brøytet, går det fint an å sykle om vinteren, skriver Sara Fjellheim.

- Hvorfor sykler flere først når det kommer sykkelfelt? De har mulighet til å sykle både på fortau og veibane idag? Dette var ett tåpelig argument, skriver Øyvind Sundfær.

BØR ETT FELT KUTTES?: Det er ett av de to feltene opp Byåsveien, på strekningen mellom Ila og Fridjof Nansens vei som foreslås kuttet. Foto: Martin Andersen

- Syklistene må betale selv

Lars Leth-Olsen spør hvem som skal betale for sykkelveiene som bygges.

- Bilistene har betalt og betalt for at veinettet skal holde god standard, og hvis pengene skal øremerkes sykkelvei framfor vedlikehold eller nye bilveier, så blir det her helt feil overfor de som betaler. Hvis syklistene vil ha egne sykkelfelt så la dem bare betale for dette selv. Er det ingen som vil betale, ja da er det ikke behov for sykkelveier! Så enkelt er det!

Han får svar fra Per Bjarne Løvlsetten, som mener at mye av pengene i Miljøpakken brukes på vei.

- Miljøpakkens ramme i nåværende form på 15,6 milliarder innebærer at sju milliarder går til nye og bedre veier, 5,6 milliarder til kollektiv, mens sykkelanlegg får 1,9. Så det er jaggu ikke meg snakk om at bilene flås for å kun betale for de som sykler, skriver han.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.