Statens naturoppsyn (SNO) og Levanger lensmannskontor sendte tre ansatte opp i helikopter onsdag formiddag. De hadde fått tips om ulovlig kjøring i to kommuner, men fant ut at dette hadde skjedd i ni kommuner i Trøndelag.

- Interessen for å kjøre snøscooter har vært stabil. Vi har ikke merket noen økning og har i dag om lag 100 medlemmer. Vi må dra til Selbu, Tydal eller Sverige for å få kjøre. De har fått det til der, og da bør det også være mulig andre steder. Et løypenett å kjøre scooter i er løsningen. Det må kommunene forstå og det må bli dialog med scootermiljøet, politikere og grunneiere, sier leder i Flå Scooterklubb, Robert Bjørgen.

- Lag scooterløyper

Han sier snøscooter har kommet for å bli og at det er et å lage løyper for kjøring som er løsningen for å få bukt med ulovlig kjøring.

- Jeg mener det er en vinn-vinn-situasjon både for kommunene og grunneierne at det lages scooterløyper. De får da begrenset kjøringen til løypenettet og kan samtidig tjene penger på det, sier Bjørgen.

- Hvor skal man legge en slik løype?

- Det spiller egentlig ikke noen rolle. Poenget er at scooterfolket får anledning til å kjøre seg en tur.

Les også: Stakk av etter ulovlig snøskuterkjøring

- Hvor mange reaksjoner får dere på kjøring med snøscooter?

- Det er ikke så mye snakk om det. Jeg tror det er mest hyttefolket som klager på mye kjøring.

Løyper gir mer kontroll

- Hva synes du om at SNO er ute og kontrollerer?

- Det synes jeg er helt greit. Samtidig skal man ikke feie alle som har snøscooter under samme kam. Dersom man oppretter løypenett, vil man også få bedre kontroll med kjøringen.

Bjørgen håper også kommunen går tilbake på regelen om at hytteeierne i Melhus kommune kun får ti turer per år til og fra hytta. Dette er omdiskutert og det er nå snakk om å gå tilbake på dette, skriver Trønderbladet.

- Jeg håper politikerne tar til fornuft. Det fungerte meget bra de fem foregående årene. Mange har hytter som ligger flere kilometer unna vei på vinteren og de har fått begrenset tilgang til hytta gjennom regelen om ti turer per år.

Les også: Anmelder villmannskjøring med snøskuter i Oppdal og Rennebu

- Ikke mye støy

- Hva med skader på naturen og støy fra scooterne?

- Skaden på naturen tror jeg ikke det blir. Sporene forsvinner jo til sommers tid. Når det gjelder støy, så er det slik at lyden fra scooter er blitt veldig stille, man hører nesten bare lyden av beltet, sier Bjørgen.

Ønsker kontroller

I Tydal er Erik Kirkvold leder for supporterklubben som har 230 medlemmer.

Erik Kirkvold på vei over Grønsjøen i Tydal, i merket scooterløype. - Scootertraseer forebygger ulovlig kjøring, sier Kirkvold. Foto: HÅVARD JENSEN

- Det er ganske mange når innbyggertallet er 850. I tillegg er det 1500 hytter i området og en del av hyttefolket knytter seg også til klubben. Vi ønsker kontroller. Det er viktig for oss at justisen på å bruke løypene er høy. Vi opplever også at selvjustisen er høy og at det tipses om ulovlig kjøring i området, sier Kirkvold.

Les også: Anmeldt etter «lekekjøring» med snøskuter

Han sier at salget av snøscooter stiger og at det er nødvendig å få på plass løyper. Kirkvold er også leder av Snøscooterklubbenes fellesråd der det jobbes med å få lagt til rette for kjøring over hele landet.

- Gjennom fellesrådet får vi innblikk i hva som fungerer og ikke. Scootertraseer forebygger ulovlig kjøring. I Midtre Gauldal og Melhus har de hatt flere anmeldelser for ulovlig kjøring. Etter det jeg vet, har vi ikke hatt noen i Tydal, sier Kirkvold.

Erik Kirkvold monterer opp skilt der det står fartsgrense 20 km/t forbi et hyttefelt. Alle scooterløypene i Tydal skal være godt merket. Foto: HÅVARD JENSEN

- Ikke alle kan være Lars Monsen

Tony Endre Lappainen holder til i Verdal og kjører snøscooter. Han mener flere ville anskaffet scooter dersom det hadde blitt lagt til rette for lovlig kjøring.

- Det virker som om det er to motpoler som engasjerer seg i denne saken. De som virkelig ønsker å kjøre scooter og nyte naturen, og de som er imot disse kjøretøyene. Midt imellom sitter størstedelen av Norges befolkning, som kanskje hadde benyttet seg av dette hadde det vært en mulighet for det. Norge er så lite bebodd at det finnes mer enn nok av områder som kan disponeres til denne bruken. Personlig tror jeg at det over tid ville ført til større interesse for naturen, som igjen fører til større respekt for den. Ikke alle kan ta på seg skiene for å være Lars Monsen i helgene, sier Lappalainen.