Ved nyttår manglet 111 000 biler og andre kjøretøy forsikring. Nå triller rundt 75 000 kjøretøy rundt på norske veier uten forsikring.

En vesentlig årsak til nedgangen på 32 prosent er at fra 1. mars ble det innført en gebyrordning som skal redusere antall uforsikrede bilister i trafikken. Stortinget har bestemt at alle som mangler lovpliktig forsikring på kjøretøyet sitt må betale gebyr.

For eiere av personbiler er gebyret på 150 kroner hver eneste dag uten forsikring. Det er Trafikkforsikringsforeningen som står for innkreving av bøtene. Også for varebiler, campingbiler, beltebiler, motorsykler, beltemotorsykler og snøscootere er dagsbøtene på 150 kroner. For busser og lastebiler er dagsbøtene på 250 kroner, mens mopeder, traktorer, motorredskaper og veterankjøretøy slipper unna med 50 kroner døgnet.

- Det er veldig bra med færre uforsikrede kjøretøy på veiene. Det er tryggere for alle parter. Konsekvensene kan bli svært alvorlige om du kolliderer uten forsikring. Men fortsatt er det altfor mange tar sjansen på å kjøre uten forsikring, sier Pål Rune Eklo, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Kan får hele regningen

Dersom du mangler lovpålagt forsikring, risikerer du å bli sittende med hele regningen selv hvis du kjører på og skader andre personer eller gjenstander. Å bli holdt økonomisk ansvarlig for skadene, kan bety millionbeløp, særlig hvis det er snakk om personskader. Det kan føre til store gjeldsproblemer.

Ifølge Trafikkforsikringsforeningen (TFF) ble det i fjor utbetalt over 150 millioner kroner til personer som ble utsatt for trafikkulykker, forårsaket av uforsikrede eller ukjente kjøretøy. Uten forsikring må bileieren i etterkant tilbakebetale erstatningen som de skadelidte får gjennom TFF.

- Denne regningen blir dyttet over på dem som betaler lovpålagt forsikring. Det er på tide vi får endret på dette, sier leder i TFF, Roger Stenseth. Han venter en gradvis reduksjon i antall uforsikrede kjøretøy i månedene fremover.

Urettmessig avskilting

Tidligere har dataproblemer og menneskelige feil av og til ført til at bilister som er blitt stoppet i kontroll, urettmessig har fått klippet skiltene av kjøretøyet fordi systemet viser manglende forsikring.

1. januar i år ble TFFs datasystem TFFAuto hovedkilde for forsikringsopplysninger på norskregistrerte kjøretøy. Siden i fjor høst er det sendt ut varselbrev til over 170 000 eiere av uforsikrede kjøretøy. Disse fikk et forvarsel om at gebyrordningen skulle settes i verk fra 1. mars. Det gjelder å ordne opp raskt, for det kan fort bli dyrt å mangle forsikring. Du kan risikere å få skiltene klippet av.

Det er ulovlig å eie et registrert kjøretøy uten gyldig trafikkforsikring. Dersom TFF har mobilnummer eller e-post til eier av kjøretøyet, blir det fra første dag sendt ut varsel på sms og e-post til eier av et uforsikret kjøretøy. Tre dager senere vil de som fortsatt står uten forsikring, få varsling og krav.

Purring og inkasso

Dersom du ikke betaler gebyret, vil TFF sende purringer og videresende kravet til inkasso. Et uforsikret kjøretøy vil kunne bli avskiltet ved en kontroll. Det er verdt å merke seg at gebyret i seg selv ikke er en forsikring og at tidligere utstedte dagsgebyr ikke vil bli slettet ved tegning av forsikring.

Alle forsikringsselskaper som tilbyr trafikkforsikring i Norge er etter loven pliktige til å være medlem av TFF. Foreningen har avtaler med tilsvarende foreninger i 47 land, der TFF garanterer for riktig oppgjør dersom norske motorvogner gjør skade i noen av disse landene. Hvis en motorvogn fra et av avtalelandene gjør skade i Norge, skal TFF eller den TFF har bemyndiget, behandle og gjøre opp skaden på vegne av det utenlandske forsikringsselskapet som har ansvarsforsikringen på motorvognen (Grønt Kortsystemet).