En underskriftsliste med 150 navn blir overlevert politikerne før tirsdagens møte i bygningsrådet.

- Hele nabolaget står sammen. Vi krever at utbyggingsplanene blir stanset. Den gamle reguleringsplanen bør beholdes. Den går ut på trehusbebyggelse i området, sier Torgeir Moslet. Han og kona Jorunn bor på Saxenborg gård, nærmeste nabo til Innherredsveien 103.

De overtok Saxenborg gård fra 1811 for fem år siden, og som nå er under omfattende rehabilitering. Moslet driver Tradisjonsbygg Trondheim AS, som har spesialisert seg på rehabilitering av gamle hus.

Meningen er at Saxenborg skal fremstå som et aktivt og pulserende bolig- og bygningsvernsenter, der folk skal utdannes i gamle håndverkstradisjoner. På Saxenborg holder også Malersvenneriet  AS med ti ansatte til, med Jorunn Moslet som daglig leder. Firmaet har spesialkompetanse innen antikvarisk restaurering. Saxenborg gård regnes som en av de best bevarte av de gjenværende lystgårdsanleggene i Trondheim.

På andre siden av Rønningsbakken bor Ola Helgemo på det gamle gårdsanlegget Skjønberg. Der er datteren Heidi Helgemo i full gang med å restaurere den gamle hovedbygningen.

Vil bygge 63 leiligheter

Voll Arkitekter AS har på vegne av tiltakshaver Innherredsveien 103 AS foreslått å bygge 63 leiligheter, fordelt på to blokker med inntil seks etasjer. Ved første gangs behandling i november 2015 mente rådmannen at bebyggelsen var for høy og tok for lite hensyn til den antikvarisk verdifulle Saxenborg gård. Rådmannen har selv utarbeidet et alternativ 2. Det gir plass til 42 leiligheter og en maksimal høyde på fire etasjer.

Mens rådmannen anbefalte å legge bare alternativ 2 ut på høring, vedtok bygningsrådet å sende begge alternativene ut på høring. Bygningsrådet skal tirsdag behandle byggesaken, etter at den ble utsatt på forrige møte. Rådmannen ber bystyret – når saken kommer opp der – vedta alternativ to.

Boligblokkene er foreslått bygd på tomta etter bilfirmaet Bjarne Wist, og ligger vis-à-vis bensinstasjonen Circle K og nedenfor Saxenborg gård. Dagens næringsbygg forutsettes revet. Den eldste delen av i alt tre byggetrinn er fra 1954, tegnet av arkitekt Herman Krag, og har ifølge rådmannen arkitektonisk verdi.

Europas største

Torgeir Moslet og Ola Helgemo mener Innherredsveien 103 bør inngå i trehusbebyggelsen i området. – Vi befinner oss i utkanten av det som er Europas største sammenhengende trehusbebyggelse. Fasaden ut mot Innherredsveien bør ikke være høyere enn to–tre etasjer, sier Moslet.

Han synes det gamle anlegget etter Bjarne Wist godt kunne vært bevart og pusset opp. Det finnes ikke mange slike næringsbygg igjen i Trondheim. Ola Helgemo har bodd i Rønningsbakken i 55 år og går ikke inn for å bevare bygningene.

- Jeg synes ikke anlegget er pent. Det kan med fordel erstattes med boliger–ikke blokker i glass og betong–men trehus, sier Helgemo.

Moslet sier det finnes flere eksempler på vellykket trehusbebyggelse i den senere tid. Årsaken til at utbyggere vil bygge høye boligblokker er ifølge Moslet at de skal tjene mest mulig penger. Han har for øvrig invitert medlemmer av bygningsrådet til befaring før møtet tirsdag.

Bakklandet og Møllenberg

Trehusområdet omfatter også Bakklandet, Møllenberg og Bakkaunet. Moslet mener det er med på å gi Trondheims befolkning en stolt identitet som trehusby. En vegg av boligblokker foran Saxenborg vil ødelegge det historiske bildet og virke fremmedgjørende på både beboere, byens øvrige innbyggere og tilreisende til området.

Han legger til at den samme tabben ble nylig gjort med det historiske gårdsanlegget Falkenborg bak Nav-bygget ved Sirkus shopping og sveitservillaen Bloksberg bak studentboligene på Øya.–Lystgården Louiselyst er også vedtatt innebygd av et høyt og skjemmende kontorbygg på Leangen. Den som glemmer sin historie, går baklengs inn i fremtiden. Vi bør være stolte av vår historie, sier Moslet.

Under krigen bygde tyskerne jernbanelinje mellom Stavne og Leangen, og sporet ligger kloss inntil Saxenborg gård. Daværende eier mente jernbanesporet hadde ødelagt det flotte gårdsanlegget og solgte tomta ut mot Innherredsveien til Bjarne Wist først på 50-tallet i ren frustrasjon. På tomta hadde det ligget en renessansehage.

Høyden ikke endret

Etter høringsperioden er planforslagene til Innherredsveien 103 blitt noe bearbeidet, men høyden i de to alternativene er ikke endret. I begge forslagene er avkjørselen lagt til Rønningsbakken. Det reagerer naboene på. Rønningsbakken har ikke plass til to biler i bredden. Den er en av sykkelrutene, og syklister kommer i stor fart ned bakken.

Rådmannen peker på at det er lagt til rette for næringsareal i første etasje i deler av bebyggelsen for å gi mer byliv på bakkeplan. For å skape visuell kontakt med Saxenborg gård fra Innherredsveien, er det tegnet inn et utvendig trappeanlegg mellom de to blokkene, i midtaksen til hovedbygningen på gården. Rådmannen mener at høyden på bygningene i alternativ 2 er akseptable fordi bygningene ikke ødelegger for utsikten til Saxenborg gård og småhusbebyggelsen rundt.

Ifølge rådmannen er alternativ 1 for høy og de to blokkene vil fortone seg som en bastant vegg mellom Innherredsveien og bebyggelsen bak.

Fire etasjer: Alternativ 2 har maksimal høyde på fire etasjer og 42 leiligheter. Dette alternativet ønsker rådmannen. I bakgrunnen skimtes Saxenborg gård. Foto: Voll Arkitekter
Protesterer: Torgeir Moslet (t.h.), Ola Helgemo og datteren Heidi Helgemo i Rønningsbakken går imot at det skal bygges boligblokker i Innherredsveien 103. De mener blokker i glass og betong blir et fremmedelement i et område preget av trehusbebyggelse. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Ønsker trehus: Ekteparet Jorunn og Torgeir Moslet, og Ola Helgemo med datter Heidi Helgemo har ikke noe imot at tomta etter Bjarne Wist i Innherredsveien fortettes med boliger, men det bør skje i form av lave trehus. Området er en del av Europs største sammenhengende trehusbebyggelse. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Boligblokker: Rådmannen vil rive anlegget etter bilfirmaet Bjarne Wist fra 50-tallet og erstatte det med to boligblokker, men ikke høyere enn inntil fire etasjer. I bakgrunnen Saxenborg gård. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen