Trondheim kommune har satt av én million kroner til utbygging av ladere i borettslag og sameier. Men det er langt fra nok, mener Elbilforeningen.

Stortinget har bestemt at innen 2025 skal alle nye personbiler som selges i Norge, være utslippsfrie. Derfor er det nødvendig med en nasjonal støtteordning. Trondheim kommune kan ikke løse oppgavene alene.

- Regjeringen må sette av penger til boligselskaper i hele landet, slik at også folk som bor i blokk kan bytte til elbil, sier styreleder i Trøndelag elbilforening, Ståle Langolf.

Han minner om at hver fjerde norske bolig er i en blokk. I Trøndelag finnes om lag 50 000 blokkleiligheter. Der er beboerne avhengig av å kunne lade elbilen i garasjeanlegget. Langolf i lokalforeningen er enig med Norsk elbilforening som oppfordrer Regjeringen til å sette av en kvart milliard på kommende statsbudsjett. Da vil boligselskapene kunne få drahjelp til å etablere 50 000 nye ladepunkter til folk som bor i leiligheter.

Kan få inntil 100 000 kr

Bystyret i Trondheim har bevilget én million kroner til utbygging av elbilladepunkter i boligselskap. Støtten er begrenset oppad til 100 000 kroner per boligselskap. Støtten kan maksimalt være 20 prosent av investeringskostnadene og oppad begrenset til 5000 kroner per parkeringsplass. Det gis ikke driftsstøtte. Søknadsfristen er 1. juni.

Risvollan Borettslag, landets største frittstående borettslag med 1113 leiligheter, har bestemt at innen tre år skal alle med garasjeplass kunne lade en elbil. I alt skal det monteres 768 ladepunkt.

- Det er veldig bra at kommunen tar ansvar for det økende behovet for hjemmelading, men summen strekker ikke til. Nasjonale myndigheter må innse at det store fremtidsprosjektet med nullutslippsbiler ikke kan løses av kommunene alene, sier Ståle Langolf.

Hardt pressede budsjetter

Trondheim er på full fart mot 200 000 innbyggere, også flere av nabokommunene har økende folketall. Elbilforeningen mener hardt pressede kommunebudsjetter ikke vil klare å dekke behovet for flere ladepunkter.

Jøran Solli i Miljøenheten i Trondheim kommune presiserer at det gis ikke støtte til den enkelte beboers ladepunkt/ladeboks på den enkelte parkeringsplass. Pengestøtten går til boligselskapets fellesarealer og ikke til privatpersoner.

Prisene for tilrettelegging av ladepunkter vil variere fra 10 000 til 20 000 kroner per parkeringsplass, avhengig av eksisterende kapasitet og boligselskapets beliggenhet.

Oslo ligger foran

- En støtte på inntil 5000 kroner per ladepunkt, vil være et godt bidrag for å stimulere til en hurtigere utbygging, mener Langolf. I dag finnes det ingen nasjonal støtteordning for å gjøre bygg ladeklare, det vil si alt fra trafo, kabler og opplegg til ladebokser er på plass i boligselskapets fellesgarasje.

I fjor brukte Oslo kommune 13 millioner kroner på støtte til boliglag, og interessen for tilskuddet har vært enorm. Hovedstaden viderefører støtte til 8000 nye ladepunkter i år.

– Det vil være svært krevende for kommuner med lite økonomisk handlingsrom å etablere tilsvarende ordninger som Oslo. Støtteordningen til Trondheim kommune vil være nok til ti–tolv borettslag, og når vi altså vet at Stortinget har vedtatt at alle nye biler skal være utslippsfrie om bare sju år, må flere få hjelp til komme i gang med utbygging, sier Langolf.

Går foran: Risvollan Borettslag har bestemt at innen tre år skal alle med garasjeplass kunne lade en elbil. dagens ladere skal byttes ut. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen