I stedet vil rådmannen hedre navnebroren, arkitekten og byplanleggeren Sverre Pedersen (1882 – 1971).

Sverre Pedersen fra Haugesund var en kjær byoriginal og ivrig loddselger for Redningsselskapet. Da kongen skulle åpne fiskerimessen i august 1996, ville Sverre gi ham en modell av redningsskøyta «Olav V» han selv hadde laget. Pedersen stilte seg opp og forsøkte å få kontakt. Men sikkerhetsvaktene avviste ham bryskt. Da han fortalte om hendelsen på Dagsrevyen samme dag, ble han landskjent og fikk gitt kongen gaven senere på kvelden.

- Sverre Malvin Pedersen var en synlig og markant person i bybildet. Han samlet inn betydelige beløp til Redningsselskapet. Man trenger nødvendigvis ikke kalle opp en vei eller gate etter ham, men en plass ett eller annet sted i byen, sier Svein Otto Nilsen, leder av Kultur-, idretts- og friluftslivskomiteen, som skal behandle saken på sitt møte tirsdag.

Da Nilsen var medlem av partiet Demokratene, sto Pedersen på stand og delte ut valgbrosjyrer for partiet.

To spørsmål i saken

Det hele startet med et spørsmål i bystyret i oktober 2014 og senere i desember 2017, begge ganger fra Morten Kokaas (PP), til ordføreren. Kokaas fremholdt Sverre Malvin Pedersen som et kjent og kjært trekk i bybildet i Trondheim. I mer enn 30 år var han daglig i aktivitet som loddselger for saken som sto hans hjerte nærmest – redningssaken. Pedersen døde i august 2010, 79 år gammel.

Sverre Malvin var også svært aktiv under innsamlingen av redningsskøyta «Erik Bye». Erik Bye var han store forbilde og en god venn. Sverre var til stede under dåpen av redningsskøyta. Pedersen møtte både kong Olav og kong Harald flere ganger mens han var på stand under fiskerimessen.

Da spørsmålet kom opp på nytt i bystyret nå like før jul, svarte rådmannen at utfordringen de senere årene har vært å finne ledige gater eller plasser som fortsatt ikke har fått navn. I mange tilfeller vil det kunne gå en tid før nye gater og plasser opparbeides. Det er heller ikke lett å finne eksisterende gater, veier, plasser, eller grøntområder over en viss størrelse, sentralt i Trondheim som ikke allerede har et navn. Mangel på anlegg som kan kalles opp innebærer at det må gjøres nøye vurderinger før en person får et sted oppkalt etter seg. Etablerte stedsnavn har dessuten lovfestet krav på vern.

Kjent byplanlegger

Byhistoriekomiteen peker spesielt på utfordringen med at Redningsselskapets Pedersen har en navnebror i arkitekten og byplanleggeren Pedersen. Sistnevnte var født på Lademoen og var professor i byplanlegging ved NTH i over 30 år. Han sto bak mer enn 100 reguleringsplaner for norske byer og tettsteder og har hatt stor betydning for utviklingen av Trondheim by.

Byhistoriekomiteen mener at andre bør vurderes før Sverre Malvin Pedersen, en vurdering som navneutvalget støtter. Byhistoriekomiteen har foreslått minneplakett med tekst på bygninger som et alternativ. Et tredje alternativ kan være å kalle opp en redningsskøyte etter Sverre Malvin Pedersen, men i så fall etter initiativ fra Redningsselskapet.

Flere driver frivillighet

Byhistoriekomiteen viser til at det finnes mange personer innen frivillighetsarbeidet. Man vil raskt finne flere personer med samme fartstid, ikke minst kvinner, som Elsa Kristina Laula Renberg. Hun var med på å stifte verdens første sameforening i Stockholm i 1904, og ikke minst i forbindelse med det historiske samemøtet i Trondheim i 1917.

Rådmannen konkluderer med at arkitekten og byplanleggeren Pedersen bør oppkalles fremfor Redningsselskapets Pedersen, på grunn av hans betydning for utviklingen av Trondheim som by.

Pengeinnsamler: I mer enn 30 år var Sverre Malvin Pedersen daglig i aktivitet som loddselger for saken som sto hans hjerte nærmest – redningssaken. Han døde i august 2010. Foto: Glen Musk
Går foran: Rådmannen vil hedre arkitekten og byplanleggeren Sverre Pedersen ved å kalle opp en vei, gate eller plass etter ham fremfor navnebroren Sverre Malvin Pedersen fra Redningsselskapet. Foto: ARKIV