Blant annet er politikerne skeptiske til å stenge Sivert Thonstads vei ved Vestre Rosten. Det fører til at beboere i området får lengre vei å kjøre for å komme frem.

Ifølge kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) kan det umulig være et positivt miljøtiltak om folk må kjøre lenger for å komme frem.

Rådmannen bes om å se nærmere på om det kan gjøres færre fysiske tiltak. 56 eiendommer blir berørt hvis Sivert Thonstads vei skal utvides fra 5 meter til 6,5 meter i bredden.

Hensikten med planen som rådmannen foreslår, er å etablere to metrobusstasjoner, en i hver ende av veien, og utføre strekningstiltak langs veien. Strekningstiltaket omfatter altså en utvidelse av veibanen. I tillegg foreslås en justering av krysset Sivert Thonstads vei – Industriveien til et «T-kryss», og krysset Sivert Thonstads vei – Bjørndalen med kollektivfelt i begge retninger.

Gi metrobussen prioritet

Det er også foreslått å splitte krysset Vestre Rosten – Sivert Thonstads vei i nord, som gjør at det ikke blir mulig å kjøre mellom Sivert Thonstads vei og Vestre Rosten på dette stedet. Rådmannen understreker at behovet for å kunne gi metrobussen mest mulig prioritet på strekningen og ønske om å erverve minst mulig areal har vært førende for prosjektet.

Sivert Thonstads vei er skolevei. Den har i dag fartsgrense på 30 kilometer i timen, fartsdempere og innsnevring. Veien har også forbud mot gjennomkjøring og er på det smaleste 5 meter bred. Årsdøgntrafikk (ÅDT), etter innføring av gjennomkjøringsforbudet høsten 2016, er redusert fra rundt 2800 ÅDT til 1050 ÅDT.

Reduserer biltrafikken

Splitting av Sivert Thonstads vei og Vestre Rosten vil føre til at trafikkmengden i nordlig del av Sivert Thonstads vei reduseres betraktelig. Rådmannen viser til at gjennomkjøringsforbudet tydeliggjøres, og det frigjøres areal som kan opparbeides for myke trafikanter. Splitting vil medføre mer trafikk i sideveiene til Sivert Thonstads vei. «T-kryss» der Sivert Thonstads vei og Industriveien møtes, vil gi et mer lesbart kryss for alle trafikanter og være positivt for trafikksikkerheten. Kollektivfelt i krysset Sivert Thonstads vei – Bjørndalen vil øke fremkommelighet for bussen og gi generelt bedre trafikkavvikling, går det frem av innstillingen fra rådmannen, som bygningsrådet var enig i, men med noen tillegg.

Finn annen trasé

Høyre og Frp har tidligere stemt for å legge traseen for metrobussen et annet sted enn i Sivert Thonstads vei, men blitt nedstemt. Likevel vil de legge saken ut på høring. Ingrid Skjøtskift (H) fastholdt at Sivert Thonstads vei er lite egnet for metrobuss.

Kommunalrådene Geirmund Lykke (KrF) og Sissel Trønsdal (Ap) vil at konsekvensene for beboerne av å stenge krysset Sivert Thonstads vei ved Vestre Rosten må beskrives nærmere av rådmannen. Trønsdal minnet om at det er gjennomkjøring forbudt i Sivert Thonstads vei.