Den største utfordringen for Nissan-forhandleren Witro Bil i Trondheim er å klare å skaffe nok biler.

- Hadde vi hatt 200 nye leveringsklare biler stående her, er jeg overbevist om at alle hadde blitt solgt samme dag, sier Geir F. Almås, salgssjef ved Witro Bil i Fossegrenda.

Produksjonen ved fabrikken i Sunderland i England går på høygir. Ut fra folketallet er det ikke noe land i verden som har større andel elbiler av nybilsalget enn Norge. Det skyldes først og fremst alle fordelene man får ved kjøp og bruk av elektrisk bil.

- I mars har vi levert om lag 100 elbiler. Bare fredag ble ni nye biler hentet, sier Almås. Han har jobbet i bilbransjen i en årrekke, men aldri opplevd maken til interesse for elbiler som nå. Han beskriver situasjonen som et eventyr, som ingen ende vil ta.

Nærmere 80 prosent av omsetningen hos Witro Bil er i dag elbiler, enten personbilen Nissan Leaf eller varebilen E-NV200. Også den kommer nå i ny utgave, med økt rekkevidde.

Ny Leaf i februar

Den nye Leaf ble introdusert på det norske markedet i februar i år. Allerede i fjor, mange måneder før den ble vist første gang, ble de første kontraktene skrevet. Nå har Witro Bil rundet om lag 600 kontrakter. Alt etter valg av utstyr, er leveringstiden fem til åtte måneder.

Ifølge uketallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er Nissan største merke så langt denne måneden med 1096 biler. Tesla har til og med 18. mars registrert 341 biler. Nettstedet Bilnytt.no skriver at kilder med gode kontakter inn i Tesla sier at de nå girer kraftig opp utleveringene. Målet er å bli største merke igjen i mars.

Teslas registreringer går i kvartalssykluser. Den forrige toppen var på tampen av fjerde kvartal i 2017, med 2455 biler i desember. Det viser tall fra OFV. Ifølge nettsiden teslastats.no har det vært registrert godt over 100 biler per dag.

809 nye Tesla

Fra og med 1. mars til og med 22. mars er det registrert 809 nye Tesla. For en uke siden passerte Nissan Leaf ifølge Bilnytt.no Volkswagen Golf som den mest foretrukne bilmodellen. Det skal aldri ha skjedd noe sted i verden at Leaf har toppet et lands salgslister akkumulert.

Hver tredje nyregistrerte personbil i mars så langt er elektrisk, og elbilene står nå for en fjerdedel av bilvolumet, en økning på 7,5 prosentpoeng fra samme periode i fjor. Det kommer nå nye modeller på løpende bånd. Hyundai lanserer elutgaven av Kona om noen måneder. Deretter ventes Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Kia Niro Electric. Den nye Tesla Model 3 er ikke ventet til Norge før om ett til halvannet år.

Salgssjef Geir F. Almås forteller at interessen for Leaf er større i dag enn da den første versjonen kom i august 2011. Prisen ligger på mellom 250 000 og 330 000 kroner, avhengig av utstyr. Volumselgeren koster om lag 300 000 kroner. Rekkevidden, som på sommers tid er 25–30 mil etter den nye målenormen WLTP, er den samme i alle utstyrsvariantene.

Mest solgte bilmerke

- Stadig flere kjøper elbil for å ha den som familiens nr. én-bil. Når du har kjørt 25 mil, er det uansett på tide med en pause. Mens du strekker på beina og tar en kopp kaffe, lades batteriene på 30–40 minutter med en hurtiglader, sier Almås.

Ifølge registreringsstatistikken fra OFV ligger Nissan an til å bli, ikke bare den mest solgte modellen med Leaf, men også Trøndelags mest solgte bilmerke. Interessen for brukte elbiler er også stor. For å kunne skaffe nok, henter Witro Bil brukte Leaf fra Sverige gjennom sitt forhandlernettverk.

- En elbil koster deg mellom én krone og femti øre og to kroner per mil. Du slipper å betale bompenger og serviceutgiftene er langt lavere sammenlignet med en bensin- eller dieselbil, sier Almås.

20 000 i kø for nybil

Bilnytt.no melder at det finnes ingen oversikt over hvor mange som venter på ny elbil, men anslag tyder på nærmere 20 000 kunder. Tallet stemmer godt med antallet registrerte personbiler i 2017, som var 33 025 mot 24 222 i 2016.

På landsbasis hadde rundt 6000 skrevet kontrakt på Leaf i forbindelse med lanseringen i februar. Få hadde vel trodd at Nissan ville være i stand til å levere over 1000 biler de tre første ukene av den første hele måneden med ny modell. 14 av de 15 mest registrerte personbilene hittil i år er enten bare batterielektriske eller har en elektrisk, ladehybrid eller hybrid variant som bestselger.

Elbilregistreringer 2018: Nissan Leaf (1837), BMW i3 (1323), VW e-Golf (1258), Renault Zoe (526), Hyundai Ioniq (377), Tesla Model S (323), Tesla Model X (314), Kia Soul (249), VW e-Up (124) og Opel Ampera-e (68).

Stor interesse: Siden i fjor, mange måneder før den nye Nissan Leaf kom til Trondheim, har Witro Bil skrevet om lag 600 nybilkontrakter. Det er salgssjef Geir F. Almås veldig godt fornøyd med. Foto: Mariann Dybdahl, Adresseavisen
Populær bil: Leveringstiden på Nissan Leaf ligger på fem - åtte måneder, avhengig av utstyr. Bagasjerommet imponerer mange, ifølge salgssjef Geir F. Almås. Foto: Mariann Dybdahl, Adresseavisen