I disse dager er det VH og 95000-serien som blir påsatt nye personbiler.

Den siste bilen i VH-serien blir VH 99999. Neste bil får bokstav- og tallkombinasjonen VJ 10000. Begge blir historiske.

- Nøyaktig når den første bilen med skiltet VJ blir registrert, er litt vanskelig å tidfeste. Det kommer an på hvor mange nybiler forhandlerne kommer til å levere ut etter påske, sier Torodd Østerås, seksjonsleder ved trafikant- og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen i Trøndelag.

Nye bilskilt: Seksjonsleder Torodd Østerås i Statens vegvesen forteller at snart er bilskiltene med VH-serien i Trondheim oppbrukt. Neste bokstavkombinasjon blir VJ.

Han legger til at Statens vegvesen har nå 95000-serien liggende på lager ved Trondheim trafikkstasjon. I tillegg har bilforhandlerne egne skilt liggende. De registrerer selv bilene på Statens vegvesens Autosys. Østerås utelukker ikke at vi får se de første VJ-skiltene i løpet av en måned eller to.

Har egne kombinasjoner

Hvert fylke og hver trafikkstasjon har sine bokstavkombinasjoner. Tallseriene for biler og lastebiler er fra 10000 til 99999, mens for andre kjøretøy er det fra 1000 til 9999. Trondheim har FP, VD, VE, VF, VH, VJ, VK, VL, VN, VP, VR, VS, VU, VV og NW. Brekstad registrerer kjøretøy med XA, XB og XC. Støren har VS og VT, mens Orkdal benytter VX, VY og VZ.

I norddelen av fylket finnes bokstavkombinasjonene XK, XL og VW hvis bilen registreres ved trafikkstasjonen i Levanger. Namsos er tildelt XR, XS, XT og XU. Steinkjer benytter XD, XE, XF, XH, XJ og XW. Registrerer du bilen i Stjørdal, får du XN, XP eller YW.

De første bokstavene i disse rekkene er for lengst oppbrukt. Men kanskje blir de hentet frem igjen om noen år. Inntil mai 1971 var det enklere. I Sør-Trøndelag hadde bilene U foran tallene, mens i Nord-Trøndelag var det V. I Trondheim tok VD over for U.

Personlig: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) viste i fjor sommer frem de nye personlige bilskiltene. Skiltene koster 9000 kroner og er gyldige i 10 år.

Skifter fra EK til EV

I og med at elbilene skal ha sin egen bokstavkombinasjon (EK) og salget av utslippsbiler er så vidt høyt, går det litt tregere med å få fylt opp de øvrige bokstavseriene. Aldri har elbilandelen vært så høy som i mars (35,9 prosent), og den kan komme til å passere 40 prosent innen månedens utløp. Hybrider og ladbare hybrider får ordinære bilskilt. Hydrogendrevne biler har HY, gassdrevne kjøretøy bærer bokstavene GA, mens ambassadekjøretøy (Corps Diplomatic) har CD.

I 2016 ble EL-skiltene byttet ut med EK for elektriske biler. Nå byttes de ut igjen, fra rundt siste halvår 2018. I 1999 ble det første kjøretøyet registrert med EL-kjennemerket. Så sent som i juni 2016 kom EK-skiltene, men nå viser Vegdirektoratets beregninger at det allerede mellom august og oktober vil være tomt for EK-skilt. Det melder nettstedet Din side.

Må bytte: Det nærmer seg slutten på EK-skiltene for elbiler. Fra høsten tar EV over.

Gamle skilt på lager

I den første overgangstiden vil det registreres elbiler både med dagens EK og arvtageren EV. Det skyldes at noen forhandlere og trafikkstasjoner fortsatt vil ha gamle skilter med EK på lager. EL er forkortelse for elektrisk, mens EK står for elektrisk kjøretøy. EV er den internasjonale forkortelsen for electric vehicle, altså elektrisk kjøretøy, akkurat som forgjengeren. Fra og med EK 10000 til EK 99999 er det 90 000 kombinasjonsmuligheter.

I juni i fjor åpnet Statens vegvesen for personlige bilskilt. Slike skilter koster 9000 kroner. De gjelder i 10 år og kan byttes over på neste bil du kjøper.

Alle må søke digitalt gjennom Vegvesenets selvbetjeningsløsning. Allerede i selvbetjeningsløsningen blir det sjekket om ønsket tegnkombinasjon er ledig og om den oppfyller de tekniske kravene. Hvis søknaden går gjennom selvbetjeningsløsningen, er det en manuell saksbehandling før søknaden blir innvilget eller avslått. Statens vegvesen kan avslå søknaden hvis den ikke fyller kravene som stilles eller skiltet kan virke støtende.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.