I fjor var det 96 bileiere som fikk bilen sin tauet vekk i forbindelse med vårfeien til Trondheim bydrift. Da spyler og feier Trondheim bydrift opp strøsand fra vintersesongen. Det kan fort bli en dyr affære hvis du har glemt å flytte bilen din når feiebilen kommer.

- Vi anbefaler alle å følge nøye med på når feiebilen kommer i gata. Det settes opp skilt i boliggatene minimum 24 timer i forveien, men vi forsøker å være enda tidligere ute enn det, sier drift- og kontrollsjef Steinar Myhr i Trondheim parkering.

Dyrt å hente bilen

Alle som har gyldig avtale for boligsoneparkering vil også få en sms med varsling om vårfeien.

Dersom bilen fremdeles står i gata når feiebilen kommer, vil bileier bli forsøkt ringt opp av Trondheim parkering. Dersom man ikke er tilgjengelig, vil bilen bli tauet vekk. Da må du betale 1800 kroner for å få den hentet ut samme dag. Er du derimot borte på jobbreise eller ferietur, blir det 125 kroner ekstra per døgn bilen står hos bilbergingsselskapet.

- Det vil også medføre 900 kroner i gebyr dersom man står feilparkert, noe man gjør dersom man ikke har fått med seg skiltingen om vårfeien, forklarer Myhr.

Med andre ord, det kan svi i lommeboka dersom man glemmer å flytte bilen i tide. Hvert år er vårfeien et samarbeid mellom Trondheim bydrift og Trondheim parkering. Sistnevnte skal sørge for at gatene er tomme når feiebilen kommer.

- Vi gjør det vi kan for å ringe opp bileier eller den som disponerer bilen. Vi ønsker ikke å gi gebyr, men noen ganger må vi dessverre taue vekk kjøretøyet, sier Myhr.

- Legg igjen nøkler

Det er stadig vekk flere som har leasingbiler eller bruker firmabil, noe som gir hodebry til Trondheim parkering når de skal finne ut hvem som kan flytte bilen.

- Vår oppfordring er å legge igjen bilnøkler hjemme. Kanskje kan noen flytte bilen for deg, sier han.

Er man boligsonekunde bør man sjekke at man har riktig mobilnummer registrert i Trondheim parkering sine systemer.

Må følge planen

Det er en ganske knapp tidsfrist som Trondheim bydrift og Trondheim parkering har å forholde seg til. Det er en stor kabal som skal gå opp, med mye folk og ressurser i sving.

- Tidsplanen er spikret, og den er vi nødt til å følge. Vi kan ikke komme tilbake fordi det sto tre biler i gata da vi dukket opp med feiebilen. Det er vedtak på skiltplanen, og vi kan ikke plutselig gjøre om på den, sier Myhr.

Han mener folk har forståelse for at feiebilen må komme frem, og man har fått redusert antallet gebyr og borttauinger de siste årene.

- 96 bileiere i fjor er hakket mindre enn året før der igjen, så det er en jevn nedgang, understreker Myhr.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.