NTNU, Høgskolen i Sør-Trøndelag, Høgskolen i Ålesund og Høgskolen i Gjøvik fusjonerte i 2016.
Sterk misnøye med fusjonen
Ennå pågår arbeidet med å samkjøre studietilbud.
- Vi synes det er veldig hyggelig og kjærkomment at departementet anerkjenner at fusjonen ikke er noe som gjennomføres i løpet av ett år, sier rektor Gunnar Bovim.
NTNU ligger bakerst - før campusprosjektet
- Fusjonen pågår fortsatt intensivt ved NTNU. Vi driver samkjøring av store studietilbud, med utgangspunkt i den beste kvaliteten fra tidligere tilbud. Vi lager studietilbud som er mer spennende i hele NTNUs bredde.
Har høye ambisjoner
Iselin Nybø (V), minister for forskning og høyere utdanning, sier fusjonen har gitt mange muligheter, men at den også krever ressurser.
Hun har startet en diger flyttesjau for NTNU
– Derfor bidrar regjeringen med ekstra penger til NTNU. Vi har høye ambisjoner for Norges største universitet. Fusjonen har gitt større og mer robuste fagmiljøer, og styrker utdanningene og forskningen. Disse pengene skal bidra til å gjennomføre sammenslåingen, og styrke NTNU som kunnskapsinstitusjon, sier Nybø.
Strukturreformen førte til at Norge gikk fra 33 statlige universiteter og høyskoler til 21.
Ikke flyttepenger
Siden 2015 har NTNU fått 67 millioner ekstra til fusjonsarbeidet. Fusjonen har imidlertid en langt høyere pris når man inkluderer kostnader med flytting og ombygginger.
Lysholm er navnet på dette nye bygget
Det gjelder spesielt flyttingen av lærerutdanningen til Kalvskinnet, ingeniørutdanningen på Kalvskinnet som skal flytte til Gløshaugen og samfunnsøkonomimiljøet som skal fra Dragvoll til Elgeseter.
Kan sprenge budsjettet
Fusjonspengene fra departementet er småpenger sammenlignet med hva det koster å samlokalisere miljøer fra «gamle» NTNU og tidligere Høgskolen i Sør-Trøndelag. Disse kostnadene er penger NTNU forskutterer for det store campusprosjektet.
- Jeg blir nesten skremt av NTNU-ansattes meninger
NTNUs budsjett for samlokalisering er 415 millioner. Universitetsavisa skrev denne uka at NTNU står i fare for å sprenge budsjettet, og noe flytting fra Kalvskinnet til Gløshaugen er stilt i bero.