Ennå er det ikke noe som ligner på ei bru blant haugene av stein og jord på byggeplassen. Men brua skal stå klar neste høst, forsikrer Jo Bernt Brønstad.

Han er Statens vegvesens prosjektleder for Fv. 17/Fv. 720 Dyrstad-Sprova-Malm.

Alt er i rute, alt er under full kontroll, var beskjeden han kom med til de trønderske veipolitikerne torsdag.

Streng pengestyring

Leder for hovedutvalg for veg i Trøndelag, Gunn Iversen Stokke (Sp), skryter av gevinsten den strenge økonomistyringen har gitt.

- Denne brua er blitt selve symbolet på Fv. 17-prosjektet. Det har vært mange kritiske røster, men det vi har fått hører her i dag er at det går veldig bra, sier hun.

Gunn Iversen Stokke (Sp) Leder for hovedutvalg for veg i Trøndelag fylkeskommune Foto: FRANK CADAMARTERI

Det er nå klart at prosjektet med en ramme på totalt 1,7 milliarder kroner blir 80 millioner kroner rimeligere enn forventet. 120 millioner kroner som var avsatt på grunn av usikkerhet omkring kostnadene, kan også brukes til bygging, ifølge prosjektleder Brønstad. Det er Gunn Iversen Stokke svært godt fornøyd med:

- Økonomistyringen har vært spesielt bra. Det gjør at vi kan bygge 5,6 km vei på Fv. 720, til Malm, som egentlig sto på kuttlista. Samtidig har vi ser at dette gir god verdiskapning for lokale entreprenører her, sier Stokke.

Også Høyres gruppeleder og veipolitiker, Pål Sæther Eiden, er fornøyd.

- Det ser bra ut. Dette viser hvor viktig det har vært å velge billigste leverandør, så lenge de kan levere med riktig kvalitet. Det er et enormt behov for å utbedre veier i Trøndelag, sier han.

Stille sted. Torsdag foregikk det ingen byggeaktivitet på den omstridte Beitstadsundbrua, da byggestarten ble markert. Fra v. Jo Bernt Brønstad fra Statens vegvesen, Arnfinn Brechan (Ap), Bjørn Arild Gram (Sp), Gunn Iversen Stokke (Sp) og Jan Inge Kaspersen (Ap). Foto: FRANK CADAMARTERI

Skapte Kina-forviklinger

Bruprosjektet på Fv. 17 ble nasjonalt kjent på grunn av bråket rundt at de nordtrønderske politikerne forsøkte å stoppe at kontrakten på den 580 meter lange Beitstadsundbrua ble tildelt et kinesisk selskap. Sichuan Road & Bridge Group vant kontrakten etter å ha levert det laveste anbudet. Det fantes heller ingen krav som stoppet et selskap utenfor EØS-området i å konkurrere om oppdraget. Dermed måtte fylkespolitikerne i norddelen av Trøndelag slå retrett.

I alt skal nå160 kinesiske arbeidere jobbe med prosjektet, men så langt er bare et lite forparti på plass i Norge.

Stille før stormen

Torsdag var det imidlertid helt stille på byggeplassen på steinkjersiden av sundet. Ikke en eneste arbeider, kinesisk eller norsk, var å se da de trønderske veipolitikerne besøkte anlegget. Årsaken er at de venter på at et støpt fundament til det ene brukaret skal bli klart.

Dermed kunne de trønderske veipolitikerne rusle rundt på byggeplassen helt uforstyrret.

Men på motsatt side av sundet, der Skanska jobber, hersket det full aktivitet.

Strømsnes, der den ene enden av Beitstadsundbrua, blir bygget.

Hele veiprosjektet Dyrstad-Sprova-Malm er delt i totalt fem store kontrakter. Det består av blant annet 14,6 km vei, to bruer, to tunneler, den lengste, Strømnestunnelen, på 1009 meter, og tre bomstasjoner.

Bruker mange tolker

Nylig vedtok et enstemmig fylkesting i Trøndelag nye og strengere anbudsregler for alle fylkeskommunale byggekontrakter, som kan gjøre det vanskeligere for utenlandske selskaper å konkurrere. Forslaget om at norsk skal være arbeidsspråk på alle byggeplasser, ble fremmet av Ap's Jan Inge Kaspersen. Begrunnelsen er faren for feilkommunikasjon og ulykker. Det er imidlertid liten tvil om at bakteppet er kontrakten med det kinesiske firmaet, noe som også kom tydelig frem i debatten i fylkestinget.

- Jeg er ikke bekymret for dette prosjektet. Det er et prestisjeprosjekt der entreprenøren kommer til å ivareta det godt. I dag har vi fått høre at de blant annet henter inn mange tolker, slik at alle arbeidslag skal ha minst en norskspråklig, sier Kaspersen.

Det har ikke lyktes Adresseavisen å få en kommentar fra det kinesiske firmaet Sichuan Road & Bridge Group tross gjentatte forsøk de siste dagene.