- Jo mer vi regulerer snøskuterkjøringen, desto mer behov får vi for oppsyn, sier trafikkansvarlig i Åre kommune, Karin Estensson.

Svenskene satte seg et mål i 2007 om at all kjøring med snøskuter skal bli regulert. Det har de startet med, og det er nå strengere i Åre og Härjedalens kommuner. I den prosessen oppdaget de at kommunene ikke hadde anledning til å regulere trafikken. En lovendring skal på plass i løpet av våren. I vente på den har länsstyrelsen besluttet å forby ferdsel på snøskuter utenfor løypenettet og på vann og innsjø. Dette av hensyn til miljøet, reindriften og dyre- og friluftsliv. Foreløpig er kontrollen av dette minimal.

- Mer ressurser til politiet

- Problemet er at länsstyrelsen ikke kan gå inn på privat mark for å drive oppsyn. Det må politiet gjøre. Vi trenger da mer ressurser til politiet slik at de kan overvåke trafikk i fjellet i skutersesongen. I områder der fjelloppsynet er tilstede, er det svært lite ulovlig kjøring, sier Estensson.

Trafikkansvarlig i Åre kommune, Karin Estensson. Foto: Privat

Les også: Statens naturoppsyn og politiet har aldri før satt inn så mye ressurser for å ta opp kampen mot ulovlig snøskuterkjøring i Trøndelag

- Kan det bli aktuelt å fjerne noen av skuterledene for å hindre ulovlig kjøring?

- Nei, det har vi ingen planer om, selv om det er naturlig at de bruker ledene inn før de begår ulovligheter. Vi tror kontrollvirksomhet er løsningen. Også fordi det er områder der skuterledene i perioder bør stenges av hensyn til reindriftsnæringen. Dersom vi har folk ute i fjellet, kan vi stenge områder for kjøring ved behov, sier Estensson.

Vil hindre løyper på norsk side

Trondhjems Turistforening er meget skeptisk til at det etableres flere løyper for snøskuter her til lands. Miljøpartiet De Grønne vil reversere snøskuterfrislippet og tar opp saken i Stortinget.

Daglig leder i Trondhjems Turistforening Frode Støre Bergrem.

- Et av argumentene for å anlegge snøskuterløyper er at det vil føre til mindre tullekjøring. Vi mener det er en stor sjanse å ta og frykter at lovlige løyper vil føre til mer ulovlig kjøring, sier daglig leder i Trondhjems Turistforening, Frode Støre Bergrem.

Han tror mange ønsker å utforske og kjøre på en måte som ikke er forenlig med turkjøring.

- Disse vil bruke de lovlige løypene som utgangspunkt for tullekjøring. Trønderske politikere må se på erfaringer andre har gjort seg, blant annet i Sverige. De må også se på de lovbruddene som blant annet ble gjort nå i påsken, sier Støre Bergrem.

Les også: På helikopterjakt etter «villmennene»

140 mil med skuterløyper

Over 1400 km med skuterløyper er så langt etablert etter lovendringen i 2015. Friluftslivets motstand førte ikke fram. Den første rekreasjonsløypa i Sør-Trøndelag åpnet i Tydal i mars 2017. I Trøndelag finnes nå snøskuterløyper i Grong, Lierne, Namsskogan, Meråker, Røyrvik, Selbu, Snåsa, Tydal og Åfjord.

Les også: Her kan du kjøre snøscooter i Trøndelag

Klima- og miljødepartementet har ønsket å få vite mer om effektene av den omstridte lovendringen i 2015 for blant annet friluftsliv, naturmangfold og lokal næringsvirksomhet. I 2016 foreslo de i et brev til Miljødirektoratet å ha en løpende evaluering de neste fem årene.

Avdekket ulovlig kjøring. Statens naturoppsyn (SNO) og Trøndelag politidistrikt kartla i påsken flere tilfeller av ulovlig kjøring med snøskuter. Foto: Håvard Jensen

– Evalueringen bør blant annet omfatte omfang og utvikling i bruken av snøscooter og om løypene bidrar til å øke eller redusere ulovlig kjøring. Den kan også gi innsikt som kommunene kan benytte når de skal planlegge for nye løyper, het det i brevet.

MDG vil reversere

Miljøpartiet De Grønne ønsker å reversere snøskuterfrislippet og vil bringe temaet i Stortingets spørretime: «Den blå-blå-regjeringen ga for noen år siden tillatelse til fornøyelseskjøring med snøskuter i skog og fjell på tvers av rådene fra en samlet miljø- og friluftsbevegelse i Norge. En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt viser nå at 25 prosent av snøskuterne i Norge kjører der det ikke er lov. I vinter er det påvist mange tilfeller av ulovlig kjøring, noe som rammer både dyreliv og det tradisjonelle friluftslivet. Hvilke tiltak vil regjeringen iverksette for å begrense det store omfanget av ulovlig motorferdsel i naturen vår?»

Les også: Satte inn store ressurser for å kontrollere snøskuterkjøring

Trøbbel i påsken

«Det er beklagelig at noen bruker løypenettet som skuterentusiaster har kjempet lenge for å få til, og som de drifter på dugnadsbasis, som tilførselsvei til terreng der de kjører ulovlig. Det er misbruk av både tillit og frivillig arbeidsinnsats. Det vil i alle fall ikke telle positivt når løypenettet skal evalueres, og kan i verste fall ødelegge for den store majoriteten som bruker løypene på lovlig vis. I Tydal har det ikke vært problemer knyttet til løypene før nå i påska, men nå har Fylkesmannen mottatt klager både fra fastboende og hytteeiere om ulovlig kjøring på Stugusjøen. Der er ulovlighetene knyttet til ulovlig tilkjøring til lovlige løper.», skriver Ingar Lien i en leder i Selbyggen.

- Skuterløyper er løsningen

Leder i Flå Scooterklubb, Robert Bjørgen, uttalte til Adresseavisen i mars 2018 at et løypenett å kjøre scooter i er løsningen. Klubben har 100 medlemmer, men ikke noe sted å kjøre.

- Jeg mener det er en vinn-vinn-situasjon både for kommunene og grunneierne at det lages scooterløyper. De får da begrenset kjøringen til løypenettet og kan samtidig tjene penger på det, sa Bjørgen.