Dødsulykken skjedde i Bratsbergveien, ikke langt unna Siemens-bygget i Trondheim 9. mars. Lastebilen svingte inn på påkjøringsrampa mot Omkjøringsvegen og støtte sammen med en motorsyklist. Motorsyklisten ble kort tid etter erklært død på stedet av helsepersonell.

Lastebilsjåføren, som er siktet for uaktsomt bildrap, fikk førerkortet beslaglagt etter ulykken. Han nekter straffskyld, og samtykket ikke til beslaget. Derfor endte spørsmålet i retten – hvor politiet ba om rettens kjennelse på at beslaget kan opprettholdes frem til straffesaken mot mannen er avgjort eller inntil 12 måneder.

- MC i blindsonen

Tingretten mener det er skjellig grunn til å mistenke mannen i 20-årene for uaktsomhet i forbindelse med ulykken, og i kjennelsen er sjåførens forklaring referert:

«Ulykken hadde sin årsak i at siktede (som førte et vogntog bestående av lastebil med vogn) krysset veien til venstre over motgående kjørebane uten å forvisse seg om at det kom møtende trafikk som han hadde vikeplikt for. Siktede har forklart i både avhør og i retten at han ikke så motorsyklisten som kom kjørende i motgående kjørefelt. Motorsyklisten skal ha vært i "blindsonen" bak en varebil som tok av i samme retning som den siktede skulle kjøre (inn på E6 fra Bratsbergvegen). Dette resulterte i kollisjon med den møtende motorsyklisten», heter det dokumentet.

- Farten blir omtalt som lav av et vitne

At mannen eventuelt på sikt kan ende med å bli dømt for forholdet og dermed risikere tilbakekall av førerretten i tre år, er imidlertid ikke tilstrekkelig for å kunne fastslå at et beslag er forholdsmessig nå, poengterer retten. Dommeren viser til at det også må være faktiske holdepunkter for å kunne slå fast at sjåføren utgjør en risiko for trafikksikkerheten. Dette mener Sør-Trøndelag tingrett at det ikke er:

«Det er i nærværende sak ingen av de avhørte vitner som karakteriser kjøringen til siktede som hensynsløs på noen som helst måte. Tvert imot, farten blir omtalt som lav av et vitne, mens et annet vitne ikke la merke til siktede sine bevegelser. Begge vitnene kjørte hver sin bil bak vogntoget som siktede førte da ulykken inntraff. Et vitne som så kollisjonen fra gang- og sykkelveien like ved ulykkesstedet forklarte i avhør at "det virket som motorsyklisten kom litt fort, men var usikker på om motorsyklisten kom fort eller om andre biler kjørte sakte. Samme vitnet forklarte også at og at man ikke trodde at det skulle skje noe, men "så bare møttes de på midten" der "det var motorsyklisten som dunket inn i lastebilen, ikke motsatt"», heter det i kjennelsen.

Har fått jobbtilbud

Tingrettsdommeren mener ut fra dette at det er vanskelig å finne en konkret begrunnelse for videre førerkortbeslag ut fra sikkerhetsmessige grunner.

«Selv om siktede mistenkes for uaktsomhet i forbindelse med ulykken som inntraff fredag 9. mars 2018, foreligger det heller ikke i nærværende sak opplysninger om at kjøringen skal ha vært spesielt hensynsløs eller spesielt farlig», heter det i kjennelsen. Retten tviler også på om mannen vil komme i en lignende situasjon igjen om han får førerkortet tilbake.

I vurderingen av fortsatt beslag, spiller det også inn at sjåføren har fått tilbud om fast jobb – en jobb han frykter han vil miste uten gyldig førerkort.

Etter en totalvurdering hvor bevisbildet, hensynet til trafikksikkerheten, hvor hardt et førerkortbeslag vil ramme siktede og allmenne forhold spiller inn, så konkluderer retten med at spørsmålet om førerkortbeslag bør skje i forbindelse med endelig avgjørelse av skyldspørsmålet. Retten tar dermed ikke politiets begjæring til følge.

Politiadvokat Anette Strøm Røsholdt i Trøndelag politidistrikt opplyser at påtalemyndigheten kommer til å anke avgjørelsen fra Sør-Trøndelag tingrett.

- Vi er ikke enig i tingrettens vurdering av at førerkortbeslag er et uforholdsmessig inngrep i dette tilfellet, sier Strøm Røsholdt.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.