Adresseavisen fortalte mandag at politiet nå kjenner hastigheten til de to bilene som var involvert i dødsulykken i Okstadbakken i november i fjor. Politiet mener de to bilene kappkjørte før ulykken.

Politiet vil ikke oppgi den eksakte hastigheten til ulykkesbilen, men mener den andre bilen holdt en snitthastighet på mellom 151 km/t og 171 km/t. De mener ulykkesbilen hadde litt høyere fart enn dette.

Adresseavisen har forsøkt å kartlegge omfanget av råkjøring i Okstadbakken, og innhentet tall fra Statens vegvesen og politiet.

Tatt i 170 km/t

Fartsgrensa i Okstadbakken er 80 km/t. Det betyr at man mister førerkortet dersom man blir målt i 116 km/t eller mer. Man blir da også anmeldt for forholdet.

En oversikt fra politiet viser at det ble gjort 19 anmeldelser i slike saker, der Okstadbakken er nevnt, i perioden fra 1. januar til 29. november i fjor. Politiet opplyser at nøyaktig sted ikke alltid blir registrert i slike saker.

To saker skiller seg ut med særlig høye hastigheter. En der det ble målt en hastighet på 168 km/t og en der det ble målt 170 km/t. Det ble også målt et kjøretøy i 149 km/t og et kjøretøy i 140 km/t.

I ti av sakene er målte hastigheter mellom 120 og 127 km/t, og i fem av sakene er hastighetene som er målt mellom 116 km/t og 119 km/t.

- Når man kommer opp i ekstremhastigheter som 170 km/t er det ordentlig trafikkfarlig, sier Håvard Tømmervold som er politioverbetjent og fagleder for trafikk ved sentrum politistasjon i Trondheim.

Ble nærmest "parkert"

Tømmervold er kjent med at det er målt en del høye hastigheter i Okstadbakken, men vet ikke om det jevnt over er noe spesielt høyt fartsnivå der.

- Jeg har selv opplevd å nærmest bli "parkert" av enkelte biler. Men det er vanskelig å si hvor mange slike tilfeller det er, sier han.

- Hvordan jobber politiet mot kjøring i høy hastighet i Okstadbakken?

- Vi bruker stort sett gjennomsnittsmåling, altså at vi følger etter biler og måler hastigheten. Det er veldig ressurskrevende å arrangere laserkontroll der, for å få til det må vi sette ned hastigheten og ta ett kjørefelt, sier Tømmervold.

Kjørte i 209 km/t

Statens vegvesen måler trafikk ved hjelp av såkalte sløyfer i veibanen, for å kunne vite hvor mye trafikk det er på en bestemt veistrekning. Man kan imidlertid også hente ut hvilken hastighet kjøretøyene har fra disse trafikkmålingene.

Det finnes ingen slike målepunkter i selve Okstadbakken, men det er ett på Kroppanbrua, helt i bunnen av Okstadbakken.

Gjennomsnittlig passerte 48 000 biler dette målepunktet hvert døgn i 2017. Kjøretøyene holdt en gjennomsnittshastighet på 81 km/t. De raskeste 25 % av kjøretøyene holdt en snitthastighet på 91 km/t, ifølge beregninger fra Statens vegvesen.

Høyeste hastighet som ble målt der første 11 månedene av 2017 var 209 km/t. Denne målingen ble gjort natt til mandag 11.september klokken 00.54. Totalt viser oversikten at fem kjøretøy er målt i hastigheter på over 200 km/t i perioden.

Merk at disse målingene ikke registrerer om det er vanlige bilister eller politi og ambulanse på uttrykning som passerer.

- En ekstrem trafikkfare

Politiet vil ikke utelukke at deres utrykningskjøretøy kan ha stått for noen av de høye målingene.

Statens vegvesen mener imidlertid at kjøretøyet som ble målt i 203 km/t fredag 17. februar sannsynligvis var en motorsykkel. Politiet utelukker at en eventuell motorsykkel her kan være deres.

- Det er ingen sivile som har noe som helst grunnlag for å ligge i disse hastighetene, det vil representere en ekstrem trafikkfare, sier Tømmervold i trondheimspolitiet.

Han understreker at politiet har personell som er godkjent som uttrykningssåfører, og at det noen ganger står om liv og helse når politibiler eller ambulanser kjører uttrykning i høye hastigheter.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.