I fjor høst startet Jan Erik Thorkildsen med totalrenovering av den ene boenheten i tomannsboligen han eier på Ladehammeren i Trondheim.

- Vi koblet fra all strøm og demonterte strømskap og strømmåler i september i fjor. Vi varslet selvfølgelig strømleverandøren Trondheim kraft om dette. Likevel har de sendt oss regninger hver måned. Hver måned må jeg ringe å si fra at vi ikke bruker strøm, og de lover å ordne opp, men ingenting skjer. Nå er jeg så fortvilet og lei av dette at jeg valgte å kontakte Adresseavisen, sier Thorkildsen.

I strømskapet er både sikringer og ledninger fullstendig frakoblet.

Tok med måleren til selskapene

Hver måned har de også måttet svare på den månedlige avlesningsmeldingen som Trønderenergi Nett sender ut. Svarmeldingen har hele tiden bekreftet at de har null i forbruk. I nettbanken har Thorkildsen nå tre ubetalte regninger fra Trondheim kraft som de også har fått purringer på.

- Før påske ble jeg så irritert at jeg tok med meg den demonterte måleren for å fysisk overbevise dem at den ikke var i bruk. Da jeg kom til Trønderenergi ba de meg ta den med til Trondheim kraft, men der var det stengt. Jeg har kontaktet begge så mange ganger nå at jeg er lei, tordner Thorkildsen.

Regningsbunken har hopet seg opp og strømkunde Jan Erik Thorkildsen i Trondheim har mistet oversikten.

- Føler meg trakassert

Når han har kontaktet strømleverandørens kundeservice har han fått beskjed om at han er blitt kreditert for regningene, noe han ikke har vært klar over. Om han har tapt penger på regningskaoset har huseieren mistet oversikten over.

- Det er godt mulig de ikke skylder meg en krone, men poenget er at det er bare rot og tull. De har muligens estimert strømforbruk på en eller annen måte og sendt regninger i hytt og pine. Som forbruker går det ikke an å følge med på dette, og det er tidkrevende og irriterende. Jeg føler meg nesten trakassert som forbruker fordi jeg ikke blir tatt på alvor.

Skylder på netteier

Ifølge Trondheim kraft baserer de alle sine fakturerer på opplysninger de får fra netteieren som i dette tilfellet er Trønderenergi Nett.

- Vi fakturerer for et fastbeløp og i tillegg for strømforbruk. Når vi fakturerer for forbruk så er det basert på måleravlesningen vi får fra netteier. Om det ikke er foretatt en måleravlesning kan netteier ha sendt oss et stipulert forbruk som vi har brukt i faktureringen, forklarer kommunikasjonsrådgiver Jon Eikeland i Trondheim kraft.

Kommunikasjonsrådgiver i Trondheim kraft Jon Eikeland.

Strømleverandøren har ikke fått melding fra netteier om at måleren er demontert og har derfor ikke vært klar over at den ikke har vært i bruk i den aktuelle perioden.

- Hvis det er slik at denne måleren ikke lenger benyttes er det en sak mellom kunden og netteieren. Og det er netteieren som skal si fra til oss i slike tilfeller. Om vi har fakturert for feil beløp på grunn av den manglende informasjonen vil vi betale dette tilbake til kunden, sier Eikeland.

Uoversiktlig faktureringsrekke

Trondheim kraft bekrefter også at de har hatt dialog med kunden flere ganger og beklager om det ikke har kommet klart fram at han måtte ta dette opp med netteier og ikke med dem.

- Vi skjønner godt at dette har blitt en veldig uoversiktlig faktureringsrekke for kunden, men vi må forholde oss til informasjonen vi mottar fra netteier, sier Eikeland.

Måleravlesningene er blitt gjort hver måned og svaret fra Trønderenergi Nett bekrefter at det er null i forbruk.

Må lese av selv om forbruket er null

Trønderenergi Nett bekrefter at de sender fakturagrunnlag til Trondheim kraft selv om Thorkildsen sitt anlegg ikke har forbruk. Så lenge de ikke mottar melding om at en kunde ønsker stenging av anlegget, eller har mottatt melding fra installatør om stengt anlegg, vil anlegget være registret som aktivt, opplyser selskapet.

- Så lenge et kundeforhold ikke er avsluttet blir kunden fakturert for nettleie for anlegget. Dette faktureres via de ulike strømleverandørene. Kundene må også sende inn månedlige måleravlesninger selv om det ikke har vært noe forbruk. Slik er det for alle kunder. Om det ikke sendes inn en måleravlesing hver måned vil vi stipulere et forbruk basert på forventet årsforbruk, som faktureres av strømleverandøren, sier kommunikasjonsrådgiver Tore Wuttudal i Trønderenergi Nett.

Kommunikasjonsrådgiver i Trønderenergi Tore Wuttudal.

Får tilbake pengene for stipulert forbruk

Han presiserer at dersom Trønderenergi Nett får melding om at forbruket har vært null, sendes det en kreditnota på det tidligere estimerte forbruket til strømleverandøren, som så korrigerer dette ut mot kunden.

- I sum kommer kunden ut i null på forbruk. Det han fortsatt må betale for når anlegget ikke er stengt, uavhengig av forbruk, er fastbeløpet på nettleia, og et eventuelt fastbeløp han har i sin avtale med strømleverandøren.

- Så selv om anlegget er frakoblet og forbruket er null så vil det komme regninger?

- Ja, kunden blir fakturert for fastbeløpet så lenge anlegget er aktivt.

- Skjønner du at kunden kan bli litt frustrert?

- Ja, jeg har forståelse for det.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.