I Trøndelag er det til sammen 740 kilometer riksvei og 4760 kilometer fylkesvei med fast dekke. Årets asfaltsesong varer fra mai til september, og da skal Statens vegvesen asfaltere 120 kilometer riksvei og 200 kilometer fylkesvei. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Her kan du se et interaktivt kart over strekningene (ekstern lenke). Nederst i saken finner du strekningene i en tabell.

- Mye å si for sikkerheten

Trøndelag fylkeskommune eier fylkesvegene, mens Statens vegvesen eier riksveiene.

- Fylkestinget har bevilget 444 millioner kroner til vedlikehold av veinettet i 2018 og en av de største postene går til dekkelegging av 139 kilometer fylkesvei. Ytterligere 72 kilometer med ny asfalt legges i forbindelse med fornyingsprogrammet sier seksjonsleder for veg, Oddveig Kipperberg, i Trøndelag fylkeskommune i pressemeldingen.

- Ny asfalt på veiene har mye å si for trafikksikkerhet, veigrepet som sikrer fremkommelighet og for kjørekomfort, sier Kipperberg.

Det er bevilget 80 millioner kroner til asfaltering av riksveier i Trøndelag i år.

Hard prioritering: Statens vegvesen har ikke nok midler til å asfaltere alle veiene som burde vært asfaltert i år, og må derfor prioritere. Blant veiene som får en god del ny asfalt finner vi fylkesvei 766 i Flatanger og Namdalseid.

- Prioriterer sporete veier

Statens vegvesen er vant til at mange har meninger om hvilke veier som skal bli prioritert, men for å få best effekt ut av pengene, velger Vegvesenet å asfaltere lengre strekninger.

Hvert år måler Statens vegvesen dekketilstanden på alle riks- og fylkesveier ved hjelp av en laserskanner som er montert på en bil. Årlige målinger har vært gjennomført siden 1990.

- Vi prioriterer hvilke veier som skal asfalteres ut fra årlige målinger av spor og jevnhet på veiene. I tillegg spiller trafikkmengde, hvor stor andel tungtrafikk det er på veien og trafikksikkerheten inn. Fylkesvei 766 i Lauvsnes i Flatanger og fylkesvei 710 mellom Orkanger og Agdenes er to veier som får mye asfalt i år, sier sier seksjonssjef Thor Asbjørn Lunaas i Statens vegvesen til Adresseavisen.

- Vi har derfor svært god oversikt over dekketilstanden på veinettet, sier han.

NY SERIE - TRØNDERE I VERDEN: Ellen har alltid såpebobler med seg på tur i Madagaskar

Legges mindre asfalt i år

- Hvor mye asfalt legges i år sammenlignet med i fjor?

- Det blir lagt mindre asfalt i år i forhold til i fjor. Vi asfalterer omtrent det samme på riksvei, men mindre på fylkesvei, sier Lunaas til Adresseavisen.

Å asfaltere alle veiene som trenger vedlikehold, er ikke mulig på grunn av manglende midler.

- Vi har ikke nok midler til å asfaltere alle veier som burde hatt nytt dekke. Vi må prioritere. På mange av veiene er det også behov for mer enn et asfaltlag. Fundamentet på veien er for dårlig slik at det er behov for forsterkning av veien.

NY SERIE - TRØNDERE I VERDEN: Helene fra Byåsen betaler for å få lov til å hjelpe fattige og syke

- Ta hensyn

Hvilke strekninger som får asfalt i 2018, ble planlagt høsten 2017. Hvis det i løpet av vinteren har oppstått skader på andre strekninger/veier, så kan det bli aktuelt å omprioritere.

Statens vegvesen har en oppfordring til alle trafikanter i forbindelse med asfaltsesongen: Ta hensyn til asfaltarbeiderne og trafikkdirigentene langs veien. Hvert år oppstår det trafikkfarlige situasjoner som følge av at utålmodige bilister foretar farlige forbikjøringer og kjører aggressivt i anleggsområdet.

På veier med mye trafikk blir det lagt slitesterk asfalt som har en levetid på seks til åtte år. Levetiden på asfalt på lavtrafikkerte veier kan være 15–20 år.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.