Staten inviterer tirsdag storbyområdene på Nord-Jæren, Bergen, Trondheim og Oslo til å forhandle om de nye, lukrative byvekstavtalene.

Målet er å lage transportløsninger som bidrar til at all vekst i persontrafikk tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

I potten ligger rammene fra dagens bymiljøavtaler og byutviklingsavtaler, som for de ni største byene i Norge er på over 66 milliarder kroner.

- For omfattende

Det nye grepet er å invitere kommunene rundt storbyene til å bli en del av vekstprosjektet. I Trøndelag har det vært stor forventning til prosjektet. Til tross for frykt for overstyring av lokal forvaltning, har en rekke kommuner meldt sin interesse.

Men bare tre kommuner blir invitert inn når staten nå inviterer til forhandlinger med Trondheim og Trøndelag fylkeskommune:

Malvik, Melhus og Stjørdal.

- Regionale vekstplaner ligger til grunn for vårt utvalg. Vi er klar over at flere hadde ønsket en plass rundt bordet, men det hadde blitt for omfattende, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland til Adresseavisen.

Hun understreker at de andre kommunene fortsatt kan bli invitert med, men da med underavtale med fylkeskommunen.

- Fylkeskommunene har fortsatt kollektivansvaret, og står fritt til å hekte hvem de vil i egne avtaler.

Arealpolitikk under press

Nesten tre millioner nordmenn vil bli berørt av de nye byvekstavtalene staten håper kan bli fremforhandlet i løpet av året.

Staten legger ikke skjul på at en samordnet areal- og transportplanlegging vil være et viktig virkemiddel i avtalen.

Dette har skapt betydelig lokal bekymring for om den lokale råderetten over arealpolitikken vil bli satt under press i bytte mot samferdselsmilliardene.

- Byvekstavtalene gjør det mulig å se arealbruk og transportinvesteringer i sammenheng. Dette har man bedt i alle år. Men vi skal forhandle og planlegge sammen. Dette er ikke noe staten skal tre ned over hodene på folk. Vi skal komme frem gode løsninger i fellesskap, sier Mæland.

To sentrale krav fra staten

Det er store summer som skal fordeles. I dag omfattes ni byer av de ulike by- og miljøpakkene.

67 milliarder kroner, skal fordeles. De første til bordet er de fire største byområdene.

Staten skal bidra med 50 prosent på de utvalgte, store kollektivprosjektene. For Trondheim gjelder dette MetroBuss.

På bordet ligger det to sentrale prinsipper:

  • Nullvekst for biltrafikk – altså at all vekst i trafikk skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Nullvekstmålet vil gjelde for hele avtaleområdet, som følger kommunegrensene til de som er parter i avtalen.

- Hvor de ulike målepunktene skal stå, blir tema i forhandlingene. Våre viktigste mål er å bedre klimaet og fremkommeligheten, ikke å hindre bilkjøring i ytterkantene, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen.

  • Kommunene må også ha en arealbrukspolitikk som bygger opp under satsingen på jernbane, kollektivtrafikk, sykkel og gange. I praksis betyr det å satse på fortetting og å lokalisere nye boliger og arbeidsplasser nær kollektivknutepunkt.

- Dette vil arte seg ulikt for de fire byene. Men prinsippet om at arealpolitikken må understøtte avtalens intensjoner og mål, vil gjelde, sier Solvik-Olsen.

Advarte

Senterpartiets nestleder Ola Borten Moe advarte nylig kommunene mot å inngå byvekstavtaler med staten.

- Hadde jeg vært lokalpolitiker i alle kommuner fra Stjørdal til Orkdal ville jeg tenkt meg grundig om før jeg gikk inn i en utvidet Miljøpakke, skrev Sp-nestlederen nylig i et innlegg i Adresseavisen.

Han mener de risikerer «å oppgi egen arealpolitikk i bytte mot småpenger til parkeringsplasser og kollektivtiltak».

- Man skal være bra naiv for å tro at Malvik eller Stjørdal ikke vil bli valset over, skrev Sp-nestlederen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen avviser påstandene fra Borten Moe.

- Borten Moen er som vanlig opportunistisk. Vi er ikke i nærheten av detaljstyringen som de rødgrønne la for dage da de styrte landet. Vi skal løse dette ved forhandlingsbordet. Det er de ulike kommunene og fylkeskommunene som styrer arealpolitikken, sier Solvik-Olsen.

Les også Sp-nestlederen: - Hadde jeg vært lokalpolitiker, ville jeg tenkt meg grundig om før jeg gikk inn i Miljøpakke