Tirsdag ble det enstemmig vedtatt i formannskapet at rådmannen skal sette i gang nok et utredningsarbeid, nå på initiativ fra Ap-Jasinski.

Målet er å finne ut hvordan kommunale tilskuddsordninger til barne- og ungdomskultur bedre kan sikre at barnefamilier kan bruke tilbudet.

- Antallet barn som vokser opp i fattige familier øker, men dette handler også om vanlige småbarnsfamilier med trang økonomi, sier Jasinski, som fremmet forslaget på vegne av Ap, Sp, V og MDG.

Etter en lengre debatt ble det et enstemmig formannskap som sluttet seg til forslaget.

Makspris aktuelt

Jasinski foreslår makspris på billetter, rabattordninger for barnefamilier eller et gratistilbud som en del av arrangementet, slik som Pstereos familiekonsert.

- Vi må stille krav, men være fleksible slik at vi finner løsninger som passer de ulike arrangementene. Målet er å gjøre kulturen tilgjengelig for flere, ikke at kulturlivet skal få dårligere økonomi, sier Jasinski.

Kommunalråd Marek Jasinski (Ap) Foto: Morten Antonsen

Han møter stadig flere barnefamilier som forteller at de dropper arrangement fordi det blir for dyrt, eller at barnas klassekamerater har det slik.

- Vi må ta inn over oss at ulikheten i samfunnet øker og at forskjell mellom de med god råd og dårlig råd øker, sier Jasinski, som regner med forslaget vil skape debatt i kulturlivet.

De kommunale tilskuddsordningene skal videreføres, samtidig er det ventet en gjennomgang av alle festivaler, profesjonelle og semiprofesjonelle aktører for å se om det er behov for å endre innretningen.

- Ikke bare prisspørsmål

Berit Tiller (H) støttet også Jasinski-forslaget, men la til:

- Det er ikke bare prisen som er barrieren: Det kan være at folk ikke er kjent, at det er vanskelig å komme seg frem. Blant folk med annen etnisk bakgrunn er det kanskje noen foreldre som ikke prioriterer det. Vi ser jo at en del av gratisarrangementene har akkurat samme sammensetning av publikum som de betalte, mente Tiller.

Berit Tiller (H)

Også Marte Løvik (Sp) var opptatt av at denne debatten handler om mer enn pris:

- Det handler om hvordan vi skal klare å rette opp de forskjellene vi har her, sa Løvik, og etterlyste handlingsplanen mot fattigdom som ble sendt tilbake fra komité til rådmann 22. november i fjor.

- Det er den overordnede planen som bør ligge til grunn for alt arbeid mot fattigdom. Vi i komiteen ønsket at spesielt barn og unge og da oppvekstdirektør skulle være mer påkoblet før vi behandler saken, sier Løvik.

Dette kunne ikke kommunaldirektør Helge Garåsen svare ut på stående fot.

Trondheimskort kommer

Geimrund Lykke (KrF) påpeker at de lenge har diskutert ulike løsninger for rabattkort.

- Nå har det vært stille rundt disse kortene en stund, men kanskje rådmannen kan opplyse oss? sa Lykke i formannskapet.

Kommunaldirektør for kultur Ola By Rise svarte:

- Trondheimskortet er klart, så det er bare et spørsmål om dager før lansering. Men om det klarer å inkludere en rabattordning også for lavinntektsfamilier, må jeg eventuelt komme tilbake til, svarte By Rise.

- Kvalitet koster

Lykke mener et rabattkort som benyttes av alle, er best egnet:

- Da unngår man det stigmaet som vil knyttes til et slikt kort, så man slipper å «flashe» egen økonomi, sa Lykke.

Julie I. Hole (Ap) sier det ikke er et mål at kultur skal være gratis:

- Det er viktig å signalisere dette overfor dem som lever av kultur. Vi vet at kvalitet koster. Men vi snakker om store summer som kommunen bruker, og da må vi kunne ønske oss et kulturliv for alle, sa Hole, som påpekte at mer enn 13 millioner kroner deles ut til festivaler i Trondheim i året.

Julie Indstad Hole Foto: Mariann Dybdahl

- De må gå i pluss

Erling Moe (V) vil ikke bruke ordet «kreve» i denne debatten, men sier:

- Jeg er for at vi skal se på ordninger som gjør tilbudene mer tilgjengelige. Samtidig må vi har respekt for at dette er kommersielle aktører som skal gå i pluss. Olavsfestdagene er flinke til å ha differensierte priser, sa Moe.

Kommunaldirektør By Rise tok ordet avslutningsvis:

- Vi har ordninger med gratistiltak for barn og unge allerede i dag. Men det er bare én prosent av driftsbudsjettet som brukes til kultur, bare så det er nevnt, avsluttet By Rise.

- Så er det bra at vi har et stort budsjett som den ene prosenten kommer fra, kvitterte Rita Ottervik (Ap) kjapt før hun klubbet ned og hevet møtet.

By Rise må nå sette i gang utredningsarbeidet:

- Vi er nødt til å se på hvilke muligheter vi har i praksis. Vi må bruke de midlene vi har til rådighet best mulig, sier kommunaldirektøren.

- Går ikke

- Makspris går ikke, slår direktør Petter Myhr i Olavsfestdagene kategorisk fast.

Han mener det er prisverdig at man vil legge til rette for at alle skal kunne ta del i kulturtilbud, selv de som har mindre å rutte med. Men for å skape dette tilbudet, må arrangør og utøvere kunne få inntekter – ellers blir alt på billigmåten, mener Myhr.

Petter Myhr Foto: Kristin Svorte

- Makspris, hva betyr det? Ulike arrangement har så ulik kostnad at jeg ikke kan se hvordan man kan gjennomføre en slik ordning. I praksis vil det bety at man forbyr kostbar kultur. Hva hadde skjedd om man hadde foreslått noe lignende for voksne? Dette handler både om respekt for barna og for dem som skaper kvalitetskultur, mener Myhr.

Differensiere

Han har større tro på å legge til rette og oppfordre til å differensiere på pris, eller få arrangører til å forplikte seg til et lavterskeltilbud i tillegg til det ordinære programmet.

- I år kommer Olavsfestdagene for eksempel til å ha gratis familiearrangement på Vestfrontplassen hver dag under festivalen. Det er i tråd med politikernes ønsker, og vi har midler til det Vi kunne også opprettet egne scener, men da ville det kostet mer enn vi hadde hatt mulighet til å tjene inn, sier Myhr.

I 2015 arrangerte Olavsfestdagene en velkomstfest for nybosatte trondhjemmere, der de som hadde gått kommunens introduksjonsprogram kom inn gratis.

- Det var vellykket, det kom mange, og det var et helt annet publikum enn vi vanligvis trekker til Olavsfestdagene.

- Blir feil

- TSO har en god og gjennomtenkt prisstruktur for å nå ut til så mange som mulig med vårt tilbud, og det vil være bli feil å gi pålegg om for eksempel makspris, mener Nina Steen, kommunikasjonssjef i TSO.

Nina Steen, kommunikasjonssjef for TSO.

Steen nevner at TSO blant annet tilbyr gratis skolekonserter og gratis åpen dag, samt familiekonserter der totalprisen er den samme som et kinobesøk. I tillegg har TSO studentrabatt og klippekort for elever på kulturskolen som sikrer enda billigere konserter.

- Til nå har også alle abonnementskonserter vært gratis for alle under 12 år i følge med en voksen. Framover vil det koste rundt 100 kroner, like mye som en kinobillett, men aldersgrensen heves til 19 år, opplyser hun.

- Fire ganger så dyrt i utlandet

- Vi har funnet ut at det er feil å tilby konsertene våre gratis, å oppleve et orkester live er noe som har en verdi. Men etter å ha sjekket med de andre storbyene, er vi fortsatt desidert billigst, mener Steen.

Hun forteller at TSO allerede har føringer fra departementet, og at Norge har en egen priskultur for denne typen virksomhet.

-Skal en høre et symfoniorkester i utlandet, koster det ofte fire ganger så mye, sier Steen.

Går utover kvalitet

Merete Moum Lo, styreleder for barnefestivalen Juba Juba, sier at de er opptatt av å tilby et fullverdig kulturtilbud for barn.

Festivalsjef Merete Moum Lo Foto: KRISTIAN HELGESEN

- Festivalen skal ha god kvalitet og drives profesjonelt, samtidig som vi ønsker at festivalen skal være tilgjengelig for alle, også de med trang økonomi, sier hun.

Helproff festival

- Når politikerne vurderer å innføre makspris på billetter, kommer det an på hvilket nivå de tenker på. Om vi skulle få krav om å kutte billettprisene, vil det gå på bekostning av kvaliteten på festivalen og føre til et dårligere kulturtilbud for barna, sier Lo.

- Vi booker profesjonelle kunstnere og utøvere, og vi jobber med profesjonelle leverandører og medarbeidere. Det gjør at vi kan levere en helproff festival for barn på lik linje med festivaltilbudet voksne får, utdyper hun.

Stramt budsjett allerede

Hun forteller at Juba Juba allerede har et stramt budsjett, hvor det er utfordrende å få festivalen til å gå rundt med støttenivået de har i dag.

- Om vi i tillegg får krav om å kutte i billettprisene, er vi helt avhengige av en betydelig økning i støtte fra Trondheim kommune for i det hele tatt å gjennomføre de kommende årene.

Rabatter

Trondheim kommune har som uttalt mål å være best på barnekultur. For å få til det, mener Lo kommunen heller bør bidra til å øke tilskuddene rettet mot barnekultur, framfor å kutte i inntektsgrunnlaget til de som forsøker å bidra til et bedre kulturtilbud for barn.

Moum Lo forteller at festivalen jobber kontinuerlig for å treffe bredt, også familier med trang økonomi.

- Vi gir blant annet 20 prosent rabatt til grupper på fire personer eller mer, og samarbeider med ulike organisasjoner som får rabatter eller gratisbilletter. I tillegg har Trondheim kommune et flott tiltak, hvor de kjøper en del billetter som de videreformidler til økonomisk vanskeligstilte, sier Lo, og legger til at de som bidrar som frivillige også får fribilletter de kan tjene opp til sin familie.

- Billigere enn Pstereo og Miniøya

En helg på Juba Juba vil koste en familie på fire 1580 kroner. Prisnivået er nøye diskutert i festivalledelsen.

- Du får en stappfull helg med 14 timer kulturopplevelser. Én voksen betaler rundt 2000 kroner for festivalpass til Trondheim Rocks eller Pstereo, og i Oslo betaler en familie på fire 2460 kroner for en helg på barnefestivalen Miniøya, opplyser Lo.

-Det er ikke et alternativ å gå på kompromiss med kvalitet og stå igjen med et gratisarrangement med hoppeslott og ansiktsmaling, avslutter hun.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter