Tunnelene på E39 mellom Øysand og Orkanger skal oppgraderes for å møte nye EU-krav til tunnelsikkerhet.

Etter planen skulle egentlig oppgraderingsarbeidene foregå på kveld og natt, samt i helgene. Nå vurderer imidlertid Statens vegvesen å stenge tunnelene døgnet rundt mens arbeidene foregår.

Vurderer heldøgnstengning

- Heldøgnstenging av tunnelene er et av flere alternativer som vurderes. Vi har foreløpig ikke kommet så langt i prosessen med å risikovurdere konsekvensene ved heldøgnstengning. Derfor vet vi foreløpig lite om hvordan en eventuell heldøgnstengning kan foregå, sier Svein Ludvik Holme som er seksjonsleder for byggherreseksjonen i Statens vegvesen, region Midt. Det var avisa Sør-Trøndelag som omtalte saken først

- I hvilken tidsperiode kan heldøgnstengning bli aktuelt?

- Risikoanalysen vil bidra til å belyse dette. Det er viktig å finne en tidsperiode som vil redusere belastningen for alle berørte aktører. Tidsplanen for gjennomføringen av tiltakene vil uansett bli fastsatt i samråd med Orkdalsvegen AS.

- Hva blir omkjøringsmulighet i den tiden E39 eventuelt blir stengt?

- Fylkesvei 800 ansees som omkjøringsmulighet for de aller fleste, sier Holme.

- Fikk orientering

E39 på strekningen mellom Øysand og Orkanger går blant annet gjennom Skaun kommune. Skaun-ordfører Jon P. Husby og flere andre ordførere i regionen var 11. april i møte med Statens vegvesen om tunnelrehabilitering på E39.

- Vi fikk en orientering om alternativene for utbedring av tunnelene på strekningen. Vi fikk fortalt at Vegdirektøren har pålagt Statens vegvesen å vurdere om E39 bør stenges hele døgnet mens arbeidene pågår. Anleggsperioden vil vare i oppimot ett år, sier Husby.

- Grunnen til at døgnstenging skal vurderes er at dette vil gi kortere anleggsperiode og ha lavere kostnad sammenlignet med stengning kun på natt, sier han.

Ifølge Husby ble følgende alternativer skissert i møtet:

  • Stenging av hele strekningen fra Thamshavn til Øysand i hele anleggsperioden.

  • Stenging av strekningen i to runder i anleggsperioden, slik at man først stenger Viggjatunnelen og Storsandtunnelen og deretter tar tunnelene mellom Børsa, Buvika og Øysand.

  • Stengning på nattestid, og saktekjøring i tunnelene på dagtid i anleggsperioden.

- I møtet fikk vi inntrykk av at Vegdirektøren ønsker døgnstenging, sier Husby.

- Dette går rett og slett ikke an

Han er svært kritisk til at døgnstengning av E39 i det hele tatt vurderes.

- Man bør ikke en gang bruke ressurser på å utrede døgnstengning. Dette går rett og slett ikke an, sier Husby.

KRITISK: Skaunordfører Jon P. Husby (Sp) Foto: Mariann Dybdahl

Og han er langt ifra alene. Til sammen 13 ordførere i det såkalte regionrådet i Orkdalsregionen står bak et brev til vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

I brevet står det blant annet:

«Regionrådet vil på det sterkeste fraråde en døgnstenging av tunellene da konsekvensene blir uholdbart store for befolkningen og næringslivet i store deler av Trøndelag og Møre og Romsdal.»

«Veldig uansvarlig»

Regionrådet lister opp en rekke momenter de mener taler i mot at tunnelene bør stenges døgnet rundt, og blant annet:

  • Frykt for stillstand i trafikken mellom Trondheim og Orkanger

  • Stengingen er sammenfallende med en stor NATO-øvelse

  • Frykt for akuttillbudet til St. Olavs hospital

  • Store konsekvenser for kollektivtrafikken

  • En døgnstengning vil lamme næringslivet i særlig sterk grad

De peker spesielt på konsekvensene for fylkesvei 800:

«Vi er aller mest redd for konsekvensene med å overføre denne trafikkmengden over et helt år til Fv. 800. Denne veien er skolevei for mange barn, og vi mener derfor det er veldig uansvarlig å overføre all trafikken fra E39 til Fv. 800 på døgnbasis.»

STOR GRAFIKK: Her blir det firefelts motorvei i Trøndelag

Ønsker doble tunnelløp

Ordfører Husby mener tunneloppgraderingene bør skje i forbindelse med at veien blir utvidet til fire felt.

- E39 mellom Klett og Orkanger begynner å få så stor trafikk at veien skulle ha hatt doble tunnelløp. Dersom man hadde bygd et ekstra tunnelløp nå, kunne man etterpå ha stengt dagens tunneler og jobbet i fred og ro der. Samtidig ville man ha fått en fremtidsrettet vei, og man ville ha sluppet belastningen på fylkesvei 800.

Adresseavisen har tidligere fortalt at Statens vegvesen har startet et såkalt forprosjekt for å oppgradere E39 mellom Klett og Orkanger til firefelts motorvei.

- I møte fikk vi vite at veiutvidelse ikke er noe tema for Statens vegvesen nå. Da er det nest beste en løsning med nattestengning, slik at trafikken kan gå som normalt på dagtid på E39.

I brevet ber ordførerne om et snarlig møte med Vegdirektøren.

- Vi ber om dette for å understreke alvorligheten. Det er viktig å få frem konsekvensene av en eventuell heldøgnstengning.

- Merker oss innspill

Svein Ludvik Holme i Statens vegvesen sier de merker seg innspillene fra regionrådet i Orkdalsregionen.

- Arbeidet med tunnelrehabilitering var opprinnelig planlagt utført på kveld, natt og helg. Hvorfor kan man ikke utføre arbeidene på disse tidspunktene?

- Det alternativet er fortsatt med i vurderingene. Dersom risikoanalysen skulle tilsi at heldøgnstengning ikke er tilrådelig, vil det opprinnelige konseptet for gjennomføring bli valgt.

- Hvorfor kommer vurderingen av heldøgnsstenging nå?

- Det har med omfanget av prosjektet å gjøre. Vi har sett på omfanget av arbeidet, og det tilsier at man også må vurdere andre måter å gjennomføre tunnelrehabiliteringen på.

- Hvilke andre alternativer enn heldøgnsstengning vurderes?

- Nattestengning, samt for enkelte arbeidsoperasjoner kan vi ved strekningsvis redusert hastighet også utføre arbeid i tunnelene på dagtid.

- Hvilke vurderinger har dere gjort knyttet til kapasiteten på omkjøringsveien, fylkesvei 800?

- I det pågående arbeidet med risikovurdering vil mange faktorer innvirke, blant annet trafikksikkerhet, trafikkstyring og framkommelighet. For å få fram relevante innspill vil det i tillegg til vegvesenets eget fagpersonell bli trukket veksler på nødetater, kollektivtransportselskaper, kommuner og transportorganisasjoner.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter