Nå ber hun foreldre om å følge mer med på hva barna driver med på nett.

Hun mener mange foreldre er for opptatt av tiden barna bruker foran skjermen, og for lite opptatt av hva de faktisk gjør denne tiden. Samtidig tror hun mange foreldre får dårlig selvtillit når de ser at barna kan mer enn dem selv om sosiale medier.

- Vi vil vite hvor barna er og hvem de er sammen med, og da mener jeg at vi som forelder også skal kreve å få en del svar om hvem de henger med på sosiale medier. Foreldre må engasjere seg mer i barnas digitale hverdag, sier Hofstad Helleland som er barne- og likestillingsminister.

Første generasjon

Hun er selv mor til to gutter på 10 og 12 år, og kjenner på utfordringen når de etter hvert oppsøker den digitale verdenen.

- Barna er født inn i dette, men foreldrene er første generasjons digitale foreldre. Det er ikke så lett når du ikke har noen til å guide deg. Jeg kan ikke ringe hjem til mamma i Klæbu og spørre henne om hvilke regler vi bør ha på Instagram og Facebook for mine to gutter Konrad og Bernhard. Mamma har aldri vært på sosiale medier, og har aldri hatt en unge som har vært der. Vi som er foreldre i dag, har noen andre utfordringer enn foreldregenerasjonen før oss, sier Hofstad Helleland.

Hun mener middagsbordet er en god arena for å få vite mer:

- Da bør vi også legge inn et spørsmål om hvordan dagen har vært på sosiale medier. Barna lever sine liv på sosiale medier, de chatter og spiller med venner døgnet rundt. Da må vi som foreldre interessere oss for dette, sier Hofstad Helleland.

Må lære seg litt

Denne uken svingte hun innom «blimedno», en folkehelsekonferanse som NTNU, St. Olav, Helse Midt-Norge, fylkeskommunen og Fylkesmannen i samarbeid arrangerte i Trondheim. Her deltok skoleelever, studenter og fagfolk, og målet var å gi barna en stemme i arbeidet med å skape bedre folkehelse. Elever ved Sørborgen skole i Klæbu og Kattem skole i Trondheim la frem sine «forskningsfunn» på temaene psykisk helse, kosthold og fysisk aktivitet.

Kan mer: Elevene fra Sørborgen skole er enige om at de kan mer om sosiale medier enn sine foreldre. Foreldre må lære mer, mener de. Fra venstre Even Gaustad Haugen, Sander Trøan, Mathias Alm, Ayleen Naalsund, Lukas Bratsberg og Karina Tømmermo.

Blant sjetteklassinger fra Sørborgen fikk barneministeren full støtte for at foreldre «suger» på sosiale medier. De svarer et entydig «ja» når vi spør om de behersker Snapchat og Instagram bedre enn foreldregenerasjonen. Og så stønner de over voksne som bare legger ut bilder av hytta og fjellturen og treningsøkta, eller tar selfie hvor tommelen alltid er med. Eller foreldre som ber barna legge fra seg mobilen, men selv ikke klarer å løsrive seg fra Facebook. Eller foreldre som tror at en gruppechat er en flørt med en kjæreste.

- Det går jo an å lære seg litt om sosiale medier, selv om en har vokst opp i en annen tid, sier Sander.

- Skremt

Hofstad Helleland støtter seg på trondheimslegen Kari Løvendahl Mogstad som har skrevet boken «Kroppsklemma» og engasjert seg mye i kroppspresset barn og unge utsettes for på sosiale medier. Også hun mener mange foreldre er naive når barna er på nett.

Skremt: Lege og forfatter Kari Løvendahl Mogstad blir skremt når foreldre sier de ikke er på sosiale medier. Hun mener foreldre er naive. Til høyre barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland.

- Vi føler oss maktesløse fordi vi er helt noviser i dette. Jeg møter mange barn fra 12–13 år som blir spurt om å sende nakenbilder, det kan være jenter som får forespørsel fra elever ved andre skoler. Hvis ikke vi voksne aner at dette kan skje, er vi heller ikke i posisjon til å snakke om det, sier Løvendahl Mogstad.

Hun synes det er tankevekkende at vi som foreldre er voldsomt kontrollerende på en del områder, mens vi ikke bryr oss på andre områder. Det avgjørende er at både foreldre, politikere og voksne generelt øker sin kunnskap.

- Når jeg hører foreldre si at «jeg er ikke på sosiale medier», blir jeg litt skremt. Jeg tenker at jeg som forelder må være mer på Instagram og Snap, og jeg må lese blogger for å vite hva datteren eller sønnen min ser på. Når de ser at jeg er interessert, så vet de at jeg skjønner litt av gamet, sier Løvendahl Mogstad.

- Ikke ransake livene

Når elevene fra Sørborgen skole skal fortelle om sine digitale liv, forteller de om de positive sidene: Du kan chatte med andre, møte venner som er hyggelige, sende en snap og invitere noen hjem eller spille med en kompis som bor langt unna.

Forskere: Elever ved Sørborgen skole har bidratt til å gi gode folkehelseråd. Fra venstre Mathias Alm, Sander Trøan, Even Gaustad Haugen, Karina Tømmermo, Lukas Bratsberg og Ayleen Naalsund. Foto: Håvard Jensen

Samtidig er de veldig klar over at det finnes både nett-troll, det foregår nettmobbing og unge kan bli lurt til å sende nakenbilder.

De er enige i at foreldrene bør følge med mer, og har foreslått å arrangere foreldrekveld hvor de lærer foreldrene sine om sosiale medier.

- De kan godt komme inn på rommet og spørre hvordan vi har det på internettet. Men ikke for ofte, da blir det bare dumt og irriterende, sier Ayleen.

- De kan ikke spørre hver dag, for det er ikke alltid det skjer noe galt. De kan ikke ransake livene våre på nett, sier Karina.

Press om perfekte liv

Hofstad Helleland er bekymret for kroppspresset og presset om å leve perfekte liv som barn og unge utsettes for på sosiale medier.

Utvalg: Barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland vil nå sette ned et utvalg som skal se på de utfordringene barn og unge stor overfor på sosiale medier.

- Dette kroppspresset og skjønnhetsidealet kan gjøre oss veldig ulykkelige, og vi voksne må hjelpe ungdom til å skjønne at lykken i livet ikke handler om å se ut som disse jentene som har sprøytet inn i både rumpe, pupper og lepper, sier Hofstad Helleland.

Sjetteklassingene fra Klæbu har for lengst gjennomskuet jentene som poserer:

- Noen ganger tenker at jeg skulle ønske jeg var som hun, men så tenker jeg at hun der er falsk, sier Ayleen.

- Jeg blir litt lei når jeg ser den selfien de sikkert har prøvd 15 ganger på å få til, sier Karina.