Mandag ble Espen Leistad Barø vitne til en bil som kom kjørende i ganske stor fart nedover sykkelveien i Innherredsveien. Leistad Barø sitter i femte etasje i Bassengbakken sammen med resten av kollegene i Lumagate AS.

- Jeg ser litt av hvert, og det er ikke første gangen jeg ser en bil kjøre i sykkelveien. Noen ganger snur bilen, og kjører tilbake igjen, sier han.

Bilisten kom kjørende ganske fort, og syklister som egentlig skulle over gangfeltet, måtte stoppe opp da bilen kom.

- Jeg lurte veldig på hvor han skulle. Til slutt måtte han kjøre over til bilfeltet, forteller Leistad Barø.

LES DEBATT: Hei du Tesla-sjåfør, som stoppet midt i rundkjøringen og kjeftet på meg

- Daglige misforståelser

I juli i fjor ble prøveprosjektet med miljøgate i Innherredsveien etablert. Da ble det bygget om fra fire til to kjørefelt. Alle busstoppene på strekningen mellom Solsiden og Rønningsbakken ble flyttet til midt i gata, mens det ble laget en 1,8 kilometer lang sykkelvei i ett av de to ledige kjørefeltene. Siden den gang har Leirstad Barø hatt orkesterplass til noen av de merkelige situasjonene som har oppstått.

- Det er daglig at noen misforstår hvordan de skal forholde seg i miljøgata. Spesielt er det mange som ikke har forstått at det har blitt to kjøreretninger, og dermed er det ofte at vi ser biler som legger seg ut i motsatt kjøreretning når det kommer buss, forklarer Leistad Barø.

Han er usikker på hva som er årsaken til at trafikantene sliter med miljøgata.

- Det kan hende at det nye kjøremønsteret ikke har satt seg, eller at folk bare misforstår. Jeg er redd for at jeg skal bli vitne til en ulykke fra femte etasje, sier han.

Ingen bekymringsmeldinger

Håvard Tømmervold, som er politioverbetjent og fagleder for trafikk ved Sentrum politistasjon i Trondheim, forteller at de ikke har mottatt noen bekymringsmeldinger om miljøgata.

- Jeg har fått noen meldinger om ulovlig gjennomkjøring, men mitt inntrykk er at de fleste har skjønt hvordan de skal kjøre i miljøgata, sier han.

Det hender seg at politiet får beskjed om at en bilist har kjørt på en gang- og sykkelvei, men ofte har dette sammenheng med at de skal komme seg nært inntil sin egen eiendom.

- Noen skal komme tett innpå hagen sin med tilhenger for eksempel. Noen spør om lov, og får innvilget kjøringen, mens noen også får avslag, sier han.

- Men å kjøre i sykkelveien er uansett ulovlig, påpeker Tømmervold.

Han ønsker at farlige situasjoner som oppstår gjentatte ganger på samme sted blir varslet til politiet.

- Hvis det kan misforstås hvordan man skal kjøre, så må vi se om det kan utbedres, sier Tømmervold.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter