Fem ulike steder i Trondheim er det satt opp bommer som skal stoppe vanlige bilister, og kun slippe frem kollektivtrafikken.

Systemet slått av

Siden systemet ble innført i 2014 har det knapt fungert, innrømte Trondheim kommune tidligere i vinter.

- Vi har slitt helt siden oppstarten. Brikkesystemet i bussene skal egentlig sørge for at bommene åpner seg når bussen kommer, men dette fungerer veldig dårlig. Vi har valgt å slå av systemet for å ikke stoppe kollektivtrafikken i området, fortalte planlegger Rolf Brødreskift i Trondheim bydrift til Adresseavisen i mars.

Allerede i januar 2015 skrev Adresseavisen om problemer med bommene i Ranheimsvegen.

- Bare prakk

På grunn av bomsystemet har Nettbuss blitt påtvunget å montere spesielle bombrikker i alle sine busser. Disse skulle sende signaler til bommene som da skulle åpne seg. De har også vært nødt til å montere nye brikker fordi de første ikke fungerte. Men de nye brikkene har heller ikke fungert og nå håper Nettbuss hele opplegget legges dødt.

- Det har vært bare prakk hele veien og vi håper bommene blir stående oppe. De har fungert så dårlig at nå er vi bare glade for at de ikke virker, sier avdelingsleder for bussdrifta i Nettbuss Trondheim, Åsgeir Møllen.

Bommene i Ranheimsvegen virker ikke og naboer frykter for trafikksikkerheten fordi stadig flere bomsnikere bruker veien. - Vi er blitt lovt at det skal fikses, men det skjer ikke noe, fortalte styreleder Jan Roar Erichsen i sameiet St.hanshaugen til Adresseavisen i mars i år.

Busser ble stående

Før systemet ble slått av, opplevde flere bussjåfører å bli stående ved bompunktene uten at bommene åpnet seg.

- Det var jo helt uakseptabelt at busser fulle av passasjerer ble stående slik. Sjåførene måtte ringe Trondheim bydrift for å få bommene åpnet, og det tok tid, forteller Møllen.

- Det har bare vært prakk. Nå er vi glad for at bommene står oppe hele tida, forteller Åsgeir Møllen som er avdelingsleder for bussdrift i Nettbuss Trondheim.

Systemet skulle også ha en mulighet for fjernåpning fra bussenes driftssentral. Men dette har heller ikke fungert, ifølge Nettbuss.

- Jeg må si jeg er veldig lite imponert. Nå har jeg ikke hørt noe på en stund, så jeg vet ikke om det skjer noe med dette, sier Møllen.

Disse brikkene som skal åpne de automatiske bommene virker ikke som de skal. Nå skal brikkene flyttes fra innsiden til utsiden av bussen i et siste forsøk på å få systemet til å fungere.

Prøver å flytte på brikkene

Prisen for de fem bompunktene var på 2,6 millioner kroner og pengene kom fra Miljøpakken. Trondheim bydrift opplyser at de har hatt årlige driftsutgifter på 150 000–200 000 kroner på bommene. De gjør nå et siste forsøk på å få teknologien til å fungere etter hensikten.

- Vi skal nå flytte brikkene fra innsiden av frontruta på bussene til karosseriet på utsida. Det mener leverandøren Euroskilt vil fungere. Vi skal straks teste dette på 8–10 busser som passerer bompunktet på Flatåsen. Fungerer det, vil vi flytte brikkene på flere hundre busser, forteller planlegger Rolf Brødreskift i Trondheim bydrift.

- Etter fire år med trøbbel, tror du virkelig dette vil fungere?

- Vi har vel all grunn til å være skeptiske, men jeg er født optimist og velger å være det med tanke på dette også, sier Brødreskift.

Adresseavisen har flere ganger kontaktet leverandøren Euroskilt for en kommentar i saken, men de har ikke besvart Adresseavisens henvendelser.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.