Trondheimsordføreren viser til at staten ikke uten videre kan endre forutsetningene, slik det nå tilsynelatende legges opp til.

- Vi har en bymiljøavtale som er underskrevet. Jeg forventer at staten forholder seg til den. En slik endring er ikke noe staten ensidig kan sitte og bestemme. I avtalen står det også hvordan tvistesaker skal avgjøres, dersom det oppstår uenighet. Det handler ikke bare om politikk, men også om jus, sier Ottervik.

Les også: - Kan være starten på slutten av Miljøpakken

Mister 273 millioner kroner

Diskusjonen kom etter at det nylig ble det klart at Metrobuss-prosjektet trolig mister 273 millioner kroner i statlig finansiering. Årsaken er at staten har varslet at de ikke lenger vil gi momsrefusjon. Informasjon om dette kom via Statens vegvesen, som har fått samme beskjed for sine prosjekter. For Miljøpakken, som tidligere har avklart at midlene fra momsrefusjon kan brukes inn i prosjektet, betyr dette vesentlig mindre statlige midler.

I et møte i kontaktutvalget, som er styringsgruppa for Miljøpakken, redegjorde direktør Lars Aksnes fra Statens vegvesen om informasjonen fra staten. Momsrefusjonsendringene rammer veiprosjekter, og dermed også bussutbygging, men ikke bybane-prosjekter. Dermed er det bymiljøavtalene i Trondheim og på Nord-Jæren som vil merke det. Aksnes bekrefter at det fremstår som en klar endring i forhold til den underskrevne avtalen.

- Departementet går inn for å dekke femti prosent av nettobeløpet. Så kommer momsen i tillegg. Miljøpakken har lagt inn momsrefusjon i sine prosjekter. Tidligere har staten i realiteten dekket 70 prosent av totalbeløpet, men med den nye ordningen dekker staten 60 prosent og 40 prosent må finansieres lokalt, sier Aksnes.

Se video: Bli med på prøvetur med metrobussen

Ikke del av nye forhandlinger

Aksnes foreslo opprinnelig å la momsproblematikken bli et tema i det første forhandlingsmøtet om en ny byvekstavtale, som er berammet til 8. juni. Dette fikk ordfører Ottervik til å reagere.

- Det vil være tull å ta opp dette i forhandlingene om en ny avtale. Det er formelt feil og ødeleggende for forhandlingene om dette blir en del av det, sier Ottervik.

Også fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem, reagerer på endringen som er signalisert fra statens side.

- Rent faglig sett så ville vi satt advokater til å se på denne saken om det var andre enn staten som kom med en slik endring. Vi ville ikke akseptert det uten en rettskraftig dom. Jeg foreslår at vi planlegger som før og at denne saken må avklares før man starter forhandlinger om en byvekstavtale. Det er en utrolig dårlig løsning for å starte forhandlinger om man har med seg en minus på 350 millioner, sier Solem.

Les også: Truer med å bryte det tverrpolitiske samarbeidet om metrobussprosjektet

Vil ha kompensasjon

Ordfører Ottervik var den på møtet som først snakket om å diskutere en kompensasjonsordning med staten. Hun viser til at hun ikke regner med at det er statens hensikt å svekke utbyggingspotensialet i Miljøpakken.

- Endrer man teknikaliteter, så må det erstattes. Det må være motkravet, sier Ottervik.

MDGs fylkestingsrepresentant, Tore Dyrendal, som fulgte møtet i kontaktutvalget, er enig med Ottervik.

- Dette går bare ikke an. Dersom dette kuttes må staten komme med en form for kompensasjon, sier han.

- Helt uakseptabelt

KrFs Karin Bjørkhaug er kritisk til at finansieringskuttene tilsynelatende rammer Trondheim, men ikke flere av de andre bymiljøavtalene.

- Dette fremstår som en endring i en avtale som er underskrevet. Det kan ikke være sånn at vår finansiering kuttes, mens baneprosjekter andre steder ikke rammes, sier Bjørkhaug.

Svs Rakel Trondal Skårslette, som sitter i hovedutvalg for transport i fylkeskommunen, er enig. Hun sier det er uakseptabelt med en slik endring midt i perioden.

- Dette er et avtalebrudd fra statens side. Metrobussprosjektet er et mye rimeligere prosjekt enn en bybane, slik de har valgt andre steder. Det kan ikke være sånn at vi mister finansiering fordi vi har valgt en annen og billigere løsning. Det betyr ikke at vi ikke trenger pengene. Nå må vi få en forklaring fra staten, og eventuelt saken avgjort i tvistenemnd, sier hun.

- Vil avvente forklaring

Høyres kommunalråd Ingrid Skjøtskift er mer forsiktig i sine kommentarer.

- Først og fremst må vi finne ut hva dette handler om. Jeg vil avvente en avklaring fra staten før jeg sier så mye om det, sier hun.

- Men det fremstår som en klar endring av forutsetningene i miljøavtalen, hva tenker du om det?

- Jeg vil ha et svar fra staten før jeg sier noe om det, sier Skjøtskift.

Fredag behandlet kontaktutvalget – som er styringsgruppa for miljøpakken, saken i sitt møte.

Kun muntlig beskjed. Lars Aksnes fra Statens vegvesen informerer om endringene i momsrefusjon, som vil ramme Miljøpakken og Metrobuss-utbyggingen. Statens vegvesen har fått muntlig beskjed om dette. Foto: FRANK CADAMARTERI