All ny vin til under 150 kroner skal nå fases over på papp, plast, aluminum eller lettglass.

Nordmenn er glade i pappvin. Tre-liters kartonger med bordvin fra Italia, Australia og USA er blant bestselgerne når nordmenn skal handle inn til helga. For tyve år tilbake var vin på kartong noe vi gjerne betraktet som litt simpelt og billig. Men tiden forandrer holdningene og i dag selges det stadig mer vin i alternativ emballasje som plast, aluminium og papp.

Men også glassflaskene er klar for en fornyelse. I år skal all ny vin som koster under 150 kroner over på alternativ emballasje. Og disse refereres gjerne til med begreper som PET, Pouch, tetra-brik og lettglass.  Og grunnen til dette er, ikke overraskende,miljøbevissthet.

- Glassproduksjon er den suverent mest miljøbelastende enkeltfaktoren ved Vimonopolets virksomhet. Derfor ønsker vi nå å legge bedre til rette for kunder som ønsker å gjøre smarte valg, sier Rolf Erling Eriksen, miljørådgiver i Vinmonopolet til Dagbladet.

- Går kanskje litt hardt ut fra start

Ulf Dalheim, redaktør i vinpuls.no og tidligere journalist i Adresseavisen, mener Vinmonopolets satsning er positivt for miljøet, men legger til at kanskje Vinmonopolet går litt hardt ut fra start.

- All vin til under 150 kroner er kanskje litt vel drastisk, sier Dalheim.

- Det dreier seg tross alt om en ganske så omfattende omstrukturering av vareutvalget. For ikke å snakke om det presset som blir lagt på produsenter og distributører.

Neppe å finne på plast: Ulf Dalheim holder en flaske Rioja - 75 år gammel. Denne vil du aldri finne på PET-embalasje.

Dalheim presiserer at Vinmonopolets satsning ikke har tilbakevirkende kraft. De flaskene og utvalget som allerede er tappet vil bli værende i de flaskene de er tappet på.

- I tillegg så tror jeg at det vil bli behov for en viss opplæring av publikum, sier Dalheim.  - Ikke alle vil i første omgang være like komfortable med å kjøpe vin på lette plastikkflasker. Det hele er et spørsmål om estetikk og vaner.

Spennende overgang

Men den litt brå overgangen til tross, så mener Dalheim at framtiden nå er spennende for vinprodusenter og vinelskere.

- Det har ingenting å si for selve smaken, sier Dalheim.

- Dette dreier seg om bruksvin og ikke årgangsprodukter.

Men hva tror du de tradisjonelle vinprodusentene mener om dette? Vil ikke en overgang til papp, plast og annen emballasje kunne påvirke en merkevare negativt?

- De fleste vinprodusenter er positive til miljøtiltak. De færreste tør å si at de ikke vil være mijøvennlige. Men det er så klart også følelser med i bildet her.

Først ute: Ulf Dalheim sier til Adresseavisen at det norske Vinmonopolet er først ute med denne typen restriksjoner.

Dalheim forteller til Adresseavisen at Vinmonopolet er størst på dette i Europa.

- Vi er tidlig ute, sier Dalheim.

- Men jeg kan ikke fri meg for tanken på at de kanskje går litt vel drastisk ut med en gang. Jeg mener, all ny vin under 150 kroner? Kanskje det burde ha vært en liten justering der.

10 trønderske kommuner hadde høyere omsetning av alkohol per person enn gjennomsnittet i Norge i 2016.

Bare basisutvalget

Rolf Erling Eriksen ved Vinmonopolet sier at målet er at alle nylanserte viner til under 150 kroner allerede fra i år av skal være tappet på miljøsmart embalasje. Dette betyr alt fra plast, lettglass, stående poser, aluminium og papp. Og alle sammen skal de veie under 420 gram per 0,75 liter.

Det er verdt å merke seg at dette gjelder vin i basisutvalget og ikke bestillingsutvalget.

Stadig mer papp: Nordmenn har ingen problemer med pappvin. Noe som det stadig større utvalget på Vinmonopolet viser.

Vurderer pant på plast

Vinmonopolet holder nå også på å utrede en mulighet for panteordning på disse alternative emballasjene.  Vindistributøren Arcus har satt seg som mål at 35 prosent av alle egentappede flasker skal være i resirkulerbar plast innen 2020.

- Velger man en lett forpakning, velger man miljøsmarte produkter med lave CO₂-avtrykk. Lett emballasje er mindre energikrevende både å framstille, gjenvinne og transportere. Så enkelt er det, sier Øystein Gogstad-Andersen, daglig leder i Arcus Wine Brands.

Gogstad-Andersen sier også at PET- emballasje (Polyetylentereftalat - et termoplastprodukt i polyesterfamilien) ikke er et format som er beregnet på vin som skal lagres over lengre tid. Det anbefales å drikk opp produkter på PET-flasker innen åtte måneder for rødvin og 12 måneder for hvitvin.