Sør-Trøndelag tingrett mener at 33-åringen «er sterkt å bebreide» for det som skjedde, og at han opptrådte grovt uaktsomt.

Straffen er noe mildere enn påstanden fra aktor Martin Moen. Han la under rettssaken ned påstand om at 33-åringen måtte dømmes til 18 dagers fengsel.

Erkjente straffskyld

I tillegg til fengselsstraffen inndras elsykkelen, 33-åringen får kjøreforbud i to måneder og må også betale 20 000 kroner i oppreisning til fornærmede, ifølge dommen som ble forkynt mandag.

Slik så sykkelen til Karita Vassdal Davidsen ut etter sammenstøtet.

Mandag i forrige uke la den tiltalte 33-åringen kortene på bordet og erkjente straffskyld da rettssaken startet i Sør-Trøndelag tingrett. Hendelsen som endte i retten, skjedde på ettermiddagen 1. juni i fjor. 27 år gamle Karita Vassdal Davidsen syklet da mot Solsiden, hvor hun skulle treffe en venninne. På gang- og sykkelstien ved Skansen så hun at det kom en sykkel mot henne.

Sykkel undersøkt

- Det var så ulogisk at sykkelen kom så fort mot meg. Jeg husker at syklisten skar en grimase rett før vi kolliderte, sa 27- åringen til Adresseavisen etter at hun hadde forklart seg i rettssaken i forrige uke.

Dette bildet ble tatt av politiet etter ulykken. Karita Vassdal Davidsen ble kjørt til sykehuset etter kollisjonen med el-sykkelen.

Vassdal Davidsen besvimte og ble kjørt med ambulanse til St. Olavs hospital etter ulykken. Hun pådro seg brudd i tre nakkevirvler, i kragebeinet og fikk hjernerystelse. Hun sliter fortsatt daglig med plager etter det som skjedde, fortalte hun i sitt vitnemål i retten.

Etter ulykken ba politiet Vegvesenet om å undersøke tiltaltes sykkel. Under rettssaken vitnet Jens Petter Storrø fra Trondheim trafikkstasjon om funnene.

- Mandatet vårt fra politiet var å undersøke effekt, topphastighet samt å ta en vurdering om dette var en lovlig elsykkel, sa Storrø.

- Elektrisk lettmotorsykkel

For å sjekke toppfarten på sykkelen, planla han å bruke en mopedtester som vanligvis brukes for å avdekke ulovlig trimmede mopeder.

- Men sykkelen gikk fortere enn måleren vår registrerte – over 88 km/t. Derfor måtte vi ned i kjelleren for å hente den gamle måleren vår, sa Storrø videre i retten.

Politiadvokat Martin Moen møtte som aktor i straffesaken i Sør-Trøndelag tingrett.

Sykkelen hadde tre modus: Økonomi, normal og boost. I boost-modus målte Vegvesenet en toppfart på 108 km/t, opplyste han videre. I tillegg fant de ut at den målte effekten på bakhjulet var 5600 watt. Til sammenligning er lovlig effekt på elsykkel satt til 250 watt.

- En lovlig elsykkel må ha pedaldrift. I tillegg skal elmotoren kutte når den når 25 km/t. Dette kjøretøyet trengte ikke pedalassistanse og slik det fremsto, er det ikke snakk om en elsykkel. Den kan heller ikke klassifiseres som en moped, men en elektrisk lettmotorsykkel, sa Storrø.

Dette legger også Sør-Trøndelag tingrett til grunn i dommen.

Kjøpt for 60 000 kroner

Etter at politiet fikk den tekniske gjennomgangen fra Vegvesenet, ble 33-åringen tiltalt for en rekke brudd på vegtrafikkloven. Påtalemyndigheten mente at mannen denne ettermiddagen bedrev uaktsom kjøring med «el-lettmotorsykkel» og at han holdt for høy fart etter forholdene.

33-åringen ble også tiltalt for å ha kjørt med motorvogn på gang- og sykkelvei samt for å ha brukt kjøretøyet uten å ha registrert det, satt på det skilt eller fått utferdiget vognkort. Tiltalen omfattet også kjøring av motorvogn uten forsikring. Mannen erkjente straffskyld for alle postene i tiltalen, og dømmes for alle forholdene.

Under sin forklaring i retten, fortalte 33-åringen at han hadde kjøpt sykkelen brukt i Sverige for 60 000 kroner. Han la til at han trodde det var lovlig å kjøre den i Norge.

Den aktuelle ettermiddagen var 33-åringen på vei opp i Bymarka for å bedrive stikjøring, og derfor befant han seg på gang og sykkelstien ved Vestre Kanalkai.

- God sikt

Tiltalte og fornærmede hadde i retten noe ulike oppfatninger om det som skjedde før ulykken. 33-åringen hevdet i retten at 27-åringen kjørte i hans sykkelbane og var uoppmerksom. Fordi det gikk et eldre par på fortauet til høyre, og fordi det kom en jevn strøm av biler på 33-åringens venstre side, så styrte han over i 27-åringens sykkelbane for å unngå en kollisjon. I samme retning styrte Vassdal Davidsen også, mente tiltalte. 33-åringen veltet og dermed kolliderte de, beskrev mannen. Politiet målte opp et 19 meter langt bremsespor fra 33-åringens sykkel etter ulykken.

Advokatfullmektig Linn Haug Holm er den tiltalte 33-åringens forsvarer.

Vassdal Davidsen forklarte i retten at hun før ulykken kjørte på gulstripa som skilte de to sykkelfeltene. Hun beskrev sikten som god. Hun så utover Trondheimsfjorden en liten stund mens hun syklet, før hun igjen rettet blikket fremover. Da kom 33-åringen raskt. På spørsmål fra forsvarer Linn Haug Holm, beskrev hun syklingen sin som tilstrekkelig aktsom og påpekte i den forbindelse at hun ikke var forberedt på farten 33-åringen kom i.

- Han kom brått, og jeg skjønte at vi ville kollidere, sa hun.

Tok betenkningstid

Retten mener at tiltalte «i det minste» burde ha redusert farten betydelig da han ble oppmerksom på den andre syklisten - for å unngå sammenstøt. Dommerne påpeker også at det for fornærmede ikke var noe som tilsa at det skulle komme trafikk i den hastigheten som tiltalte holdt, heter det i dommen.

Retten mener også at sykkelen, for å kunne brukes på lovlig måte, skulle ha vært registrert. I tillegg burde 33-åringen ha tegnet gyldig ansvarsforsikring, fordi dette var en lett motorsykkel. «Lett motorsykkel kan dessuten kun kjøres i kjørebanen, og ikke i sykkelfelt», skriver retten.

Forsvarer Haug Holm opplyser at klienten tok betenkningstid etter å ha fått dommen.