Han legger ikke skjul på at han misliker venstresrepresentant Jon Gunnes’ utspill om å kutte elektrifiseringen av Trønderbanen. Lien mener det er helt unødvendig med en ny utredning om dette, slik Gunnes nå tar til orde for.

- Dette er allerede grundig utredet før det ble lagt inn i Nasjonal Transportplan (NTP). Noe annet ville overrasket meg sterkt. Regjeringen og Stortinget har pekt ut dette som et av de viktige tiltakene de velger å prioritere, sier Lien.

Gunnes har tidligere frontet arbeidet med å skaffe penger til elektrifiseringen. Han varslet omkamp da det ble klart at det ikke kom penger til prosjektet i fjor. Den totale retningsforandringen kom derfor overraskende på flere.

Sikre penger kan gå tapt

Elektrifisering er et tiltak som konkret ligger inne i NTP og skal få midler i løpet av planperioden. Alt ligger nå til rette for byggestart etter at Banenor også har funnet måter å redusere kostnadene på prosjektet. Lien viser til at det i Jernbanedirektoratets handlingsplan nå ligger klart for elektrifisering. Med en investeringsbeslutning i 2019 kan arbeidet være klart i 2024-25.

Omkamp. Regjeringspartiene og KrF vil åpne for å diskutere om Trønderbanen bør elektrifiseres, eller om pengene kan brukes bedre med andre løsninger. Det vil i så fall bety at nye tog kan drives av diesel, biogass eller hydrogen.

- Er du redd for at pengene som er planlagt brukt på elektrifisering går tapt dersom man nå åpner for andre løsninger?

- La meg si det sånn: Det er nok mange jernbaneentusiaster i andre deler av landet som setter større pris på denne diskusjonen enn jeg gjør, sier NHO-direktøren.

Han viser til at pengene som ligger inne i NTP ikke er penger man fritt kan benytte til andre ting.

- Stortinget har bevilget penger til elektrifisering av jernbane. Det er ikke penger man uten videre får tak i. Å tro at det er en blankofullmakt er helt feil, så det er viktig at man står bak prosjektet, sier Lien.

Enstemmig vedtak ligger bak

Det var sist fredag at Venstres samferdselspolitiske talsmann, Jon Gunnes, kom med utspillet om at man vurdere å sløyfe elektrifisering av Trønderbanen og isteden velge andre løsninger enn elektriske tog på banestrekningen. Han tar til orde for en ny utredning om hva som vil gi best effekt og muligheter for økt frekvens. Fredag møttes også politikere fra Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti på Scandic Hell for å diskutere dette. Adresseavisen kjenner til at det skal ha vært delte meninger i møtet. Spesielt Høyres Tor Erik Jensen, som i en årrekke har kjempet for elektrifisering av Trønderbanen, argumenterte for å jobbe videre med dette.

Adresseavisen har også tidligere omtalt muligheten for at jernbanen i Trøndelag kan traffikeres med hydrogentog, da i første rekke som en mellomløsning til elektrifiseringen er klar.

NHO-direktør Lien peker på at det har vært stor politisk enighet om elektrifisering av jernbanen. Fylkestingene i Nord- og Sør-Trøndelag har vært enstemmig om prosjektet. Det har også bred støtte i næringslivet og næringslivsorganisasjonene i Trøndelag.

- Regjeringspartiene har også vært enige i dette. Alle gikk til valg på det. Ingen snakket om dette som Venstre nå foreslår i valgkampen. Nå er det viktig at man følger opp det man har vedtatt, sier Lien.

Må binde Trøndelag bedre sammen

- Tror du det kan finnes muligheter til å omdisponere pengene, slik regjeringspartiene og KrF nå diskuterer lokalt, Lien?

- Det tar jeg ikke uten videre for god fisk, sier han.

NHO-direktøren var selv med da jernbaneforum nylig var i Oslo for å møte representanter for samferdselsdepartementet for å snakke om prosjektet. Lien sier de fikk formidlet hvor viktig det er. Han kaller det «risikosport» å starte en ny diskusjon om prosjektet og om det er riktig å bruke penger på Trønderbanen.

- For Nord-Trøndelag er dette det største samferdselsprosjektet i NTP. Det er viktig for hele Trøndelag for å bygge et enhetlig arbeidsmarked. Vi i Trøndelag har gått foran i regionreformen og slått oss sammen til et fylke med to hovedsteder, sier Lien.

- Det er nesten så jeg føler at staten skylder oss dette.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.