Nylig intervjuet Aftenposten Rune Paulseth, som er sjef for Facebook Norge. Han ville rydde opp i spørsmål rundt Facebooks personvern og innsamling av informasjon om brukerne. Svarene fikk Finn Myrstad, teknologidirektør i Forbrukerrådet, til å sette kaffen i vrangstrupen.

Myrstad mener Facebook-sjefen omgår sannheten flere ganger.

– De bør gi en mer upolert versjon av sannheten, ikke bare vise til pressetjenesten sin, sier Myrstad.

Aftenposten har sendt påstandene til Facebooks kommunikasjonsbyrå i Norge. Svaret kom fra kommunikasjonssjef for Facebook Norden, Lukasz Lindell.

Han viser til pressetjenesten og sier at de vil ta kontakt med Forbrukerrådet direkte.

Teknologidirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet mener Facebook pynter på sannheten når selskapet forteller hvordan de samler og deler informasjon om brukerne sine. Foto: Forbrukerrådet

Første påstand fra Facebook: – Vi selger ikke data

Om Facebook selger data om brukerne, er blitt diskutert mye etter at det i Cambridge Analytica-skandalen fremkom at informasjon fra 87 millioner profiler havnet på avveie.

Analysebyrået samlet informasjon gjennom et tredjepartsprogram som het «This Is Your Digital Life», for å skreddersy annonser og budskap.

I Aftenposten-intervjuet svarer Rune Paulseth kategorisk nei på spørsmålet om hvorvidt Facebook selger data. Myrstad mener det er misvisende.

– Store mengder data ble gitt bort «gratis» til for eksempel programmer som bruker Facebook-pålogging, sier han.

Tilgangen tredjeparter har til informasjon om Facebook-brukere, ble også kritisert før Cambridge Analytica-saken. Forbrukerrådet klaget allerede i 2010.

– Tilgang til deg selges basert på detaljerte profiler. Da blir sluttresultatet ofte det samme som om de selger informasjon, sier Myrstad.

Hva sier Facebook?

Selv om Facebook ikke selger data, deles informasjon om brukerne. Det skriver selskapet også i sine personvernbetingelser.

Informasjonen blir blant annet brukt til å vise og måle annonser, og til å fremme sikkerhet. Informasjon om deg deles også med noen tredjeparter, men den skal ikke kunne brukes til å identifisere deg.

Rune Paulseth, sjef for Facebook Norge, kommenterer denne saken gjennom Facebooks kommunikasjonssjef i Norden og pressetjenesten. Foto: Facebook Norge

Andre påstand fra Facebook: – Hva du deler med oss, er frivillig

Rune Paulseth sa videre at Facebook trenger noe obligatorisk informasjon om deg – et telefonnummer eller en e-post, et navn, kjønn og alder. Resten er helt valgfritt, forsikret Paulseth.

Her er ikke Forbrukerrådet enig. Myrstad viser til verktøyet «Facebook Pixel». Det er en kode som hvem som helst kan legge inn på nettsiden sin, men som besøkende ikke ser. Koden måler hvem som besøker siden og hva de gjør der. Dette rapporteres tilbake til Facebook.

– Facebook legger til rette for å spore aktivitet utenfor Facebook, også fra dem som ikke er Facebook-brukere. Du har ingen mulighet til å skru av sporingen, og det er umulig å få oversikt eller slette den informasjonen, sier Myrstad.

Flere medier skriver også om at informasjonen fra disse tjenestene også brukes til å kartlegge nettverket ditt, og til å lage «skyggeprofiler» på dem som ikke er på Facebook. Slik får du opp forslag om å legge til venner som ikke har Facebook-profil, skriver design- og teknologinettstedet Gizmodo.

Dette er ett av valgene du får om du vil sette opp en Facebook Pixel – som sporer hvem som besøker nettsiden din og hva de gjør der, før det rapporteres tilbake til Facebook. Foto: Skjermdump

Hva sier Facebook?

På nyhetsbloggen sin skriver Facebook at selskapet samler informasjon om dem som ikke er på Facebook når disse bruker andre nettsider.

Slik får Facebook tilbake informasjon «selv om du er logget av eller ikke har en Facebook-konto».

Facebook samler informasjon om:

  • Det du gjør på Facebook selv.

  • Det annonsører vet om deg, som de deler med Facebook.

  • Det andre sider og programmer sender inn om bruken din til Facebook, som oftest gjennom Facebook Pixel.

Da Mark Zuckerberg nylig ble grillet i Kongressen i april, fikk han spørsmål om hvordan mennesker spores av Facebook når de ikke bruker tjenesten.

– Du har kontroll over hva vi gjør og informasjon som samles for å forbedre annonsene, svarte Zuckerberg.

Det forutsetter riktignok at alle Facebook-brukerne har lest og forstått retningslinjene.

Nylig presenterte Facebook også en ny funksjon, Clear History, som skal gi brukerne mulighet til å skru av denne sporingen og slette informasjonen som er lagret.

– Du har kontroll over hva vi gjør og informasjon som samles for å forbedre annonsene, sa Mark Zuckerberg foran kongressen i USA 10. april. Foto: Andrew Harnik, AP/NTB scanpix

Tredje påstand fra Facebook: – Personvernet blir enklere

Facebook har gjort flere endringer med hvordan informasjon lagres og brukervilkårene presenteres.

– Det er fortsatt mange sider med brukervilkår, og brukerne dyttes i den retningen Facebook ønsker, sier Finn Myrstad.

Under ser du et eksempel fra den siste oppdateringen:

Slik så det ut sist gang Facebook oppdaterte innstillingene for personvern. Foto: Skjermdump fra Facebook

Hva sier Facebook?

Det vil komme flere store endringer på Facebook i månedene som kommer. Det har også Zuckerberg sagt selv.

EUs nye personvernregler, GDPR, trer i kraft 25. mai. Reglene blir dermed strengere for europeiske borgere og bedrifter. Facebook sier at reglene skal gjelde brukerne over hele verden «i ånden», men flyttet likevel alle brukerne som ikke bor i EU og EØS bort fra sitt irske hovedkontor for å unngå lovverket. Tilpasningene til GDPR er tilsynelatende på plass i stor grad.

Det er vanskelig å si noe helt klart utover det Facebook sier selv. Mye er endret allerede, men tjenesten får fortsatt mye kritikk.