Denne vinteren har avdekket at det foregår en god del ulovlig kjøring med snøskuter i Trøndelag. Politiet og Statens naturoppsyn har brukt flere ressurser enn tidligere vintre for å kartlegge bruken av snøskutere.

Kjøring med motorisert kjøretøy i utmark er i utgangspunktet ulovlig, men det finnes flere dispensasjonsmuligheter. Det er kommunene som håndhever loven på dette området. Adresseavisen har kartlagt hvor mange dispensasjoner som er gitt i hver kommune.

- All erfaring tilsier at dersom man åpner opp for mer lovlig kjøring, så vil det også bli mer ulovlig kjøring, sier seniorrådgiver Øystein Lorentsen i Fylkesmannen i Trøndelag. Fylkesmannen gir veiledning til kommunene og er klagemyndighet for kommunale vedtak.

Husker du dette debattinnlegget? Fredag kveld var det seks personer med hver sin skuter som starta fra Singsås. Alle var fra SNO

Mer ulovlig kjøring

Kommunene fikk mulighet til å opprette slike løyper på grunn av en endring i motorferdselsloven fra 2015. I Trøndelag er det rundt 100 mil med snøscooterløyper for fritidskjøring, fordelt på ni kommuner.

- Så dersom lovlig kjøring med snøskuter øker med 50 prosent, kan man forvente at ulovlig kjøring øker i samme takt, sier han.

Målet med å åpne opp for rekreasjonsløyper var nøyaktig det motsatte, at den ulovlige kjøringen skulle gå ned.

- Kontrollene i vinter tyder ikke på at det har skjedd, understreker han.

- Det er også en stor andel av befolkningen som ikke ønsker flere snøskuterløyper. Turistforeningen og hytteforeninger mener fred og ro på fjellet er i fare. Her finnes det skepsis og motstand mot enda flere løyper, forklarer han.

- Har vært for liberale

Han mener oversikten til Adresseavisen viser at det er enkelte kommuner som har vært veldig liberale når det gjelder dispensasjoner for snøskuterkjøring, mens andre har forsøkt å få ned antallet søknader.

- Hvorfor er det så stor forskjell på for eksempel Melhus og Steinkjer? I Melhus er det nesten 300 dispensasjoner, mens i Steinkjer er det et fåtall. Steinkjer har som ambisjon at de fleste som trenger snøskutere skal bli håndtert av leiekjørere. Det er gledelig å se at et fåtall leiekjørere klarer å dekke hytteområder med flere hundre fritidseiendommer, mener Lorentsen.

- Det er enkelte kommuner som har vært for liberale når det gjelder tillatelser, og det har blitt gitt dispensasjon på uriktig grunnlag. Så har man forsøkt å stramme inn, og det har ikke falt i god jord hos snøskuter-sjåførene. Det har blant annet kommet et 20-talls klagesaker fra én og samme kommune.

- For lavt bøtenivå

Det skal ikke gis dispensasjon dersom en leiekjører er tilgjengelig, men det har ført til at enkelte kommuner ikke har opprettet leiekjøringsordning fordi man har vært redd for å ta vekk skuterkjøringen fra de private hytteeierne.

- Det finnes eksempler på kommuner der leiekjøring har vært vanskelig å innføre. Man har lyst ut løyve som leiekjører, men ingen har søkt, forteller Lorentsen.

Se stort bildegalleri fra helikopterkontrollen

Han er også kritisk til at det ikke har blitt stilt krav til dokumentasjon. Har en sjåfør fått godkjent ti turer i løpet av sesongen, så bør det foreligge en kjørebok, men det har ikke alltid vært tilfelle.

- Dessuten er bøtenivået for lavt. Det er ikke avskrekkende. Det har vi tatt opp med politiet, sier Lorentsen.

Dagens veileder til motorferdelsloven er fra 1996, og Lorentsen mener det har skjedd mye på de 22 årene som har gått.

- Det burde vært bedre og oppdaterte presiseringer på hvordan regelverket skulle vært håndtert. Den nasjonale veilederen på fagfeltet bør derfor revideres. Dette behovet har vi tatt opp med Miljødirektoratet, sier Lorentsen.

Kartleggingen er gjennomført ved at alle kommunene i Trøndelag har fått spørsmål om antall dispensasjoner for årets sesong og fjorårets sesong. Det ble også spurt om antallet søknader, innvilgede og avslåtte dispensasjoner. Vi gjør oppmerksom på at kommunene har definert årets sesong ulikt, og at det også opereres med forskjellige tidsrom.

Adresseavisen fikk være med da politiet og Statens naturoppsyn gjennomførte kontroll i Trøndelag

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.