Utgiftene til bygging av infrastruktur til metrobussen har vokst, og nye tall viser en sprekk på 116 millioner kroner, skrev Adresseavisen fredag.

- Dette er helt uholdbart og veldig alvorlig. Prosjektet er svindyrt fra før, men det baller fortsatt på seg med utgifter. Dette er historien om en varslet katastrofe, som Ap både på fylket og i kommunen må bære ansvaret for, mener Frp's gruppeleder Elin Marie Andreassen.

Se hvordan Tore O. Sandvik (Ap) svarer på dette nedenfor.

Les også: Ministeren vil ikke svare om metrobuss-kutt

- Må se på sparetiltak

Hun sier Frp har forsøkt å se etter muligheter til å ta kostnadene ned, og har foreslått utgiftsreduksjoner både ved behandling av totalramme og valg av standard (ved enkeltholdeplasser med lav trafikk), samt i enkeltprosjekt (som snøsmelteanleggene).

- Saken skal opp i bystyret 31. mai – hva bør skjedd da?

- Da bør flere partier enn Frp være med og finne kostnadsreduserende tiltak. Jeg forventer at pipa får en annen lyd nå, når budsjettrammene ikke bare tøyes, men sprekker fullstendig. Nå må også partiene i Miljøpakken begynne å ta ansvar for pengebruken. De er hissige på å etterlyse bedre kostnadskontroll hos rådmannen, men mangler totalt evnen og viljen til selv å vedta kostnadsreduserende tiltak, sier hun.

Les også: - Det blir veldig kaotisk for bilistene i sommer

Tore O. Sandvik, her sammen med partisekretær Kjersti Stenseng under Trøndelag Ap sitt årsmøte på Hell tidligere i år.

- Feil ordbruk

Fylkesordfører og metrobussgeneral Tore O. Sandvik mener det blir feil av Adresseavisen å omtale de 116 millionene som en «kostnadssprekk».

- Det treffer nesten på usikkerhetsramme, som var satt på 100 millioner kroner, sier Sandvik.

- Så dere har kontroll på kostnadene?

- Vi skal bygge noe vi ikke har bygd før, derfor har budsjettert med en usikkerhetsramme. Når prosjektet nærmer seg realisering, er prisene mer reelle. Noe er blitt dyrere fordi nye ting har dukket opp og noe skyldes nye bestillinger, som snøsmelteanlegg: Det er derfor vi har satt opp usikkerhetsrammen, sier han.

Sjekk når og hvor det er anleggsarbeid metrobussutbygging

- Ikke tatt stilling

Sandvik sier de ennå ikke har tatt stilling til om de vil gå med på disse nye utgiftene:

- Vi må se om det er mulig å gjøre noen av prosjektene rimeligere, eller om vi ikke bør gjøre det fordi det vil føre til flere ekstra utgifter, sier han.

- Frp håper Ap blir med å finne kostnadsreduserende tiltak?

- Vi skal holde budsjettrammen for Metrobuss. Halvparten av midlene kommer fra staten, og den rammen skal vi fylle med tiltak for bedre kollektivtrafikk, sier han.

Selv om fylkesordføreren er mildt sagt kritisk til å bruke ordet «kostnadssprekk», sier han:

- Det betyr ikke at vi ikke skal jakte billigere løsninger. Og så er spørsmålet mitt til Frp: Skal vi stoppe veibyggingen mot Klett fordi det er blitt store overskridelser der? Det er jeg imot. Jeg er opptatt av bedre veier og kollektivtrafikk, sier Sandvik.

Les også: Gleder seg til å åpne uteservering på fortauet

Dette er de tre traseene: Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart