Anleggsarbeidene på to store prosjekter langs fylkesvei 714, den såkalte Lakseveien, er i full gang.

Øverst i denne artikkelen kan du se en dronevideo fra anleggsområdene som er tatt opp i mai.

STOR GRAFIKK: Her blir det firefelts motorvei i Trøndelag

Håper på tidligere åpning på Krokstadøra

Et av prosjektene som nå gjennomføres er bygging av ny trasé for Lakseveien forbi tettstedet Krokstadøra. I dag går fylkesveien igjennom tettstedet, mens den nye traseen legges utenom.

Denne nye strekningen blir på 3,1 km, og vil korte inn dagens vei med ca 1,9 km.

- Her ligger vi ganske langt foran opprinnelig framdriftsplan. Entreprenøren Bertelsen & Garpestad har i utgangspunktet frist på seg til å åpne veien for trafikk høsten 2019. Men de har kommet så langt nå at de har et håp om å kunne åpne veien allerede til jul i år. Utover sommeren og høsten vet vi mer om det er mulig å få til åpning så tidlig, sier prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen.

Under kan du se en animasjon av hvordan nyveien skal bli seende ut på strekningen.

Graver på sjøbunnen

Det andre store prosjektet som nå er i gang handler om bygging av en ny, 735 meter lang, bru over Åstfjorden - sammen med en tunnel på hver side av brua. Dette er det største enkeltprosjektet som gjennomføres i forbindelse med utbedring av Lakseveien.

Ute i fjorden har det de siste månedene foregått mye gravearbeid på sjøbunnen fra lektere for å forberede bygging av flere brufundamenter, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.

Arbeidene ved Åstfjorden er i gang. Foto: Statens vegvesen

Sprenging av Mjønestunnelen (770 meter) begynte for noen uker siden. Inndriften i tunnelen er nå litt i overkant av 100 meter. Sprenging av den 2650 meter lange Slørdalstunnelen på sørsida av Åstfjorden begynner i juni, skriver vegvesenet.

NY TUNNEL: Mjønestunnelen skal bli 770 meter lang. Slik så det ut på anleggsområdet i mai. Foto: Statens vegvesen

Korter inn 6 km

Med ny bru over Åstfjorden og de nye tunnelene, blir Lakseveien kortere.

- Med dette prosjektet halverer vi den aktuelle strekningen. I dag er strekningen rundt 12 km, nå får vi en innkorting på drøyt 6 km, sier Moe.

Slik skal brua se ut når den står klar Foto: Illustrasjon fra Statens vegvesen

Prosjektet skal ifølge fremdriftsplanen være ferdig 1. november 2020, opplyser prosjektlederen.

Utbedrer de dårligste partiene

Lakseveien forbinder Hitra, Frøya og Snillfjord med E39 i Orkdal kommune.

Arbeidene med å forbedre fylkesveien startet tilbake i 2009 og det skal til sammen gjennomføres ti delprosjekter.

- Det er primært de dårlige partiene som utbedres, sier Moe.

Det er de siste to delprosjektene som nå er i gang, de åtte første er allerede gjennomført.

Alle de nye veiprosjektene dimensjoneres for fartsgrense 80 km/t. Veien bygges som tofelts vei uten midtdeler og med forbikjøringsfelt enkelte steder.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.