Borettslaget ønsker nemlig å gjøre 50-sona i Reppevegen om til 30-sone på hele det 200–300 meter lange strekket fra Vikelvvegen og frem til innkjøringa.

- De kommer fort nedover Reppevegen, de begynner å akselerere oppi der, lenge før 30-sona opphører, peker Steinar Vinje, styreleder i Ranheimshøgda borettslag.

Han representerer 72 boenheter som ikke har gitt opp håpet, og mobiliserer før tirsdagens formannskapsmøte. Kampen om sona har pågått i tre år:

- Det har vært en åpen og god dialog – som har tatt for lang tid. Det er begge parter enige om, sier Vinje.

Les også: Åpner for 110-sone fra Åsen til Steinkjer

Ranheimshøgda borettslag har holdt på i noen år med denne saken.

Litt mer 30-sone og fartsputer

Rådmannens innstilling er et skritt i riktig retning, ifølge borettslaget. Det innebærer 30-sone et lite stykke ekstra, supplert med fartsputer før krysset inn mot borettslaget. Rådmannen begrunner dette blant annet med at det er målt stor hastighet i veien.

- Det har vært en runde før, og da gikk kommunen med på å utvide sonen med 15 meter, nå vi de gi oss 15 meter til. Vel. De har prøvd på nytt igjen, men de lykkes ikke helt, mener styrelederen.

Beborne i Ranheimshøgda ønsker seg flere fartsregulerende tiltak forbi borettslaget.

Les også: Vil sikre 110 km/t til Værnes med ny tunnel

Han har flere argumenter for hvorfor hele strekket bør være 30-sone:

- Vi ser ikke trafikken som kommer i det hele tatt, og de kommer fort. Antall beboere i området her er også tredoblet på kort tid, sier han, og peker mot de nye blokkene til Ranheim panorama, et steinkast unna.

- Vi mener det bør være 30-sone helt ned til krysset Vikelvvegen/Reppevegen. Nesten hele resten av området er 30-sone, og det er unaturlig at en strekning på 200 til 300 meter skal være unntatt dette, mener han.

Fartsmålinger i regi av Trondheim kommune viser at det kjøres fort i Reppevegen, skriver borettslaget i en e-post til politikerne før tirsdagens møte. Politiet er til tross for flere henvendelser åpenbart ikke interessert i holde fartskontroller i området, mener styrelederen.

Les også: Ranheim- og Klett-planer i det blå, politikere bekymret for fremdrift

- Tilsier ikke annet enn 50

Rådmannen er ikke enig i at 30-sone er riktig for hele strekket:

- Utforming av første del av Reppevegen, fra Vikelvvegen til krysset Reppevegen/Ranheimshøgda tilsier ikke annet enn 50 km/t. I denne delen av Reppevegen er det bare én avkjørsel før krysset til Ranheimshøgda borettslag og veien oppleves ikke som en adkomstveg i et boligområde, skriver rådmannen.

Det legges også vekt på at det er gode forhold for gående og syklende på nordsiden av Reppevegen.

Les også: Nye Veier vil ha høyere fart sør for Trondheim