- Vi gjør så godt vi kan. Vi har det utstyret og det mannskapet vi har, og vi gjør det beste ut av det, sier Kjetil Haarberg, ingeniør i Trondheim bydrift.

Det innebærer at noen må smøre seg med tålmodighet i flere uker fremover:

- Jeg er litt usikker på når vi rekker å bli ferdig, men vi skal være i mål i løpet av første halvdel av juni. For noen år siden var vi ikke ferdig før i midten av juli, men det har nok folk glemt, sier Haarberg.

Mye sand: Det ligger fortsatt mye sand og grus igjen i gater og fortau i Trondheim. Bydrifta lover å være ferdig innen midten av juni.

Grusteppe

Denne uken skrev en frustrert beboer på Flatåsen et innlegg på debattsidene i Adresseavisen.

- Det er et sammenhengende grusteppe, periodevis flere cm. dypt hvor den mest erfarne syklist kan miste kontroll over sykkelen, skrev han, og fortsatte:

- Dette er skyggesiden av den såkalte sykkelbyen vår. Man skryter av ulike tiltak så som snøfrie vinterveier, men velger ikke å prioritere feiing når snøen går. Feiing av gater og sykkelveier burde etter mitt ringe skjønn være selvsagt, het det i innlegget.

Tirsdag tok Trondheim bydrift affære og sendte feiemaskinene til Flatåsen.

- Vi lytter til folk, og prøver å gjøre alle til lags, sier Haarberg.

Bydrifta har dermed startet feiingen av de sentrale gang- og sykkelveiene i området. Boliggatene må imidlertid vente til senere.

- Vi har en plan for feiing, og vi gjør sjelden om på hele opplegget. Men her har vi gjort en omprioritering, sier Haarberg.

Ryddet selv: Tirsdag kveld tok beboerne i Anton Bergs vei på Flatåsen fatt med feiing og spyling av gatene. De hadde ikke sett noe til feiebilen. Roar Fossen og datteren Silje deltok i dugnaden.

Ti feiemaskiner

Kommunens ti feiemaskiner skal feie i alt 800 kilometer med sykkelveier, fortau og boliggater. Feiemaskinene går nå i to skift, fra klokken sju om morgenen til klokken ti på kvelden.

Feiingen startet rett etter påske.

- Vi begynner der det først blir bart, så fortsetter vi oppover i terrenget. Vi er i ferd med å bli ferdige på Lade, Møllenberg og Ila. Vi vet at det er bart på Heimdal også, men vi kommer ikke dit ennå, sier Haarberg.

Hovedsykkelnettet skal imidlertid være ferdig feid over hele byen, og de fleste av bussgatene er strøkne.

Haarberg sier at de prioriterer skoleveiene når de kommer til en ny bydel med feiemaskinene.

Snørik vinter

I år er det ekstra mye grus og sand som skal feies bort fra boliggater og sykkelveier i Trondheim. Årsaken er den lange og snørike vinteren vi har lagt bak oss.

Dugnad: Det ble trillebårlass med sand og grus da beboere på Flatåsen hadde dugnad i Anton Bergs vei på Flatåsen.

- Vanligvis er det perioder med mildvær på vinteren, og da bruker vi å ta opp strøsand. Det har vi ikke fått til i år, fordi det har vært minusgrader og snø hele tiden. Derfor ligger det mer sand og grus igjen etter vinteren, sier Haarberg.

Han beregner at feiemaskinene vil samle opp rundt 10 000 tonn sand og grus i løpet av vårrengjøringen. Det er halvparten av den mengden som er benyttet til strøing i vinter. Dette blir levert på deponi.

Blir en lei av å leve i støvet og vente på feiebilen, så er det imidlertid ingen ting i veien for å ta feiekosten fatt.

- Det er bare å trø til og feie litt selv også foran huset sitt. Det har jeg selv gjort. Når feiebilen kommer, kan en feie det ut i gata igjen, eller la det ligge i kanten av veien. Vi anbefaler ikke å feie sanden i dunger. Da er det vanskelig for maskinene å få det med seg, sier Haarberg.

På kommunens hjemmeside ligger det en oversikt over alle områdene som skal feies i vår. Denne siden blir oppdatert med tidspunkt etter hvert som feiemaskinene kommer.