4. juli 2017 innførte Hitra kommune en midlertidig lokal forskrift om vannskuterkjøring i farvannet rundt kommunen. Det ble innført fartsbegrensninger innenfor et 400- og 500-meters belte. I desember i fjor sendte kommunen ut et nytt forslag til permanent forskrift på høring, og den vesentligste endringen var at forbudet reduseres til et heldekkende belte på 100 meter fra land. Og at det innføres forbudssoner mot kjøring av vannskuter og lignende fartøy.

Tirsdag denne uka valgte teknisk komité å tilråde en tilbaketrekking av både det nye forslaget til forskrift og den midlertidige forskriften om bruk av og orden i havner og farvann for Hitra kommune.

- Vi har strevd litt med denne problemstillingen, erkjenner rådmann Laila Eide Hjertø i Hitra kommune.

- Starter på nytt

Saken skal videre til kommunestyret som skal ta en endelig avgjørelse i slutten av mai.

- Vi har kommet frem til at man ikke kan forskjellsbehandle vannskutere med andre småbåter, og vi har bestemt oss for å starte på nytt, sier hun.

I vinter ble det klart at Kystverket underkjente forskriften til Hitra kommune, med begrunnelse i at kommuner ikke har anledning til å fastsette ordensforskrifter som spesifikt forbyr en type fartøy.

Rådmannen skal komme tilbake med et nytt forslag til regelverk for regulering av farvannet i Hitra kommune.

- Jeg vet ikke hvor lang tid dette kommer til å ta, sier Hjertø.

- Må se på alternativ

Naturforvalter Ida Nesset i Hitra kommune kan heller ikke svare på når den nye forskriften vil være klar.

- Dersom kommunestyret velger å trekke tilbake den midlertidige forskriften, så vil den lokale forskriften fra 2006 gjelde. Det er vanskelig å svare på når ny forskrift er på plass. Nå må vi se på andre gode alternativ fra kommuner andre steder i landet.

- Var dere for raske på labben?

- Nei, jeg vil ikke si det, men det har ikke gått helt riktig for seg. Nå begynner vi arbeidet så raskt som mulig, lover hun.

- Meget beklagelig

Leder i Norges Vannscooterforbund, Christian Hammernes, er glad for at de endelig blir hørt.

- Vi er positive til at politikerne nå rydder opp, selv om vi presiserte at forskriften var ulovlig også for ett år siden. Det har tatt lang tid, men vi var aldri i tvil om at den ville bli opphevet. Det har blitt en unødvendig kamp mot vannskuter, og det finner vi meget beklagelig, sier han.

- Da den sentrale vannskuterforskriften fra 2013 ble opphevet 18. mai i fjor, var det fem kommuner i Vestfold og Hitra som var raskt ute med å vedta ordensforskrifter. Men Kystverket rakk aldri å levere merknad til forskriftene før de ble vedtatt, grunnet høringsfrister på 14 dager. Dermed ble aldri gyldigheten kontrollert, forklarer Hammernes.

Bør snu: Hitra kommune vedtok sterke begrensninger på vannskuterkjøring i fjor sommer. Nå har teknisk komité anbefalt at kommunestyret trekker tilbake forskriften. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

Adresseavisen fikk være med da politiet og Statens naturoppsyn gjennomførte snøskuterkontroll i Trøndelag

- Blir ikke frislipp

Hammernes mener det er nok av lover og forskrifter som regulerer både vannskutere og andre fartøy til sjøs når det gjelder fart, avstand til land, badende eller andre fartøy.

- Det er nesten 20 lovverk man må følge på sjøen, uansett fartøystype, så noe «frislipp» av vannskutere som mange hevder at dette er, finnes ikke. Det er selvfølgelig enkelte som kjører fort, og det kan virke skummelt for dem som ikke har kjennskap til fartøyets egenskaper. Men vannskutere har bremser, og er langt mer manøvrerbare enn andre båttyper, understreker Hammernes. Han tror folk ser seg blind på fartøyet og tenker ikke nevneverdig over sjåføren.

- De fleste som kjører med vannskuter kjører normalt og fornuftig. Fart bestemmes av sjåføren, og ikke hvilken farkost det er snakk om.

- Tenk likestilling

- Likestilling har vært ønsket hele veien, også fra regjeringen. Regjeringen har også rettet oppmerksomheten mot forenkling av lovverk, og det samme opplever vi at politiet ber kommunene om. Hvis kommunen mener det er behov for å regulere båttrafikken, så må reglene gjelde for alle. Man kan ikke bare single ut vannskutere, mener han.

I møteinnkallingen til teknisk komité ble det lagt vekt på at hensynet til reiseliv, friluftsliv, dyreliv og fugleliv må veie tungt når de nye reglene skal fastsettes.

- Det store problemet er neppe ti vannskutere, men heller båtfolk som overnatter, griller og tar med seg hunden og slipper den løs på holmer og skjær. Det går mer utover dyre- og fuglelivet enn noen få vannskutere, mener Hammernes.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.