Slik har det vært siden kommunen innførte nye renholdsrutiner i 2013.

Det er på det rene at bruk av piggdekk på bar asfalt fremdeles er det som gir mest problemer med svevestøv i Trondheim. Massetransport er også en stor bidragsyter noen steder, særlig ved Utleira (på grunn av deponier), på E6-sør og ved andre større anleggsplasser.

Likevel er det slik at godt renhold og støvdemping er den viktigste faktoren for mengden svevestøv i Trondheim, ifølge en ny rapport om luftkvalitet som legges frem for formannskapet tirsdag. Sagt på en annen måte: Sammenhengen mellom piggdekkandel og antall døgn med for mye svevestøv forsvant i 2013, da man innførte nye renholdsrutiner (se graf).

Les også: - Vi får veldig mye pepper for fortau vi ikke har ansvar for

Frp: – Kutt avgiften

Frp's Elin Marie Andreassen mener denne nyheten bør bety endringer i kommunens politikk:

- Det henger ikke på greip at «piggdekkgebyret plasserer kostnaden for nødvendig renhold og støvdemping hos dem som forurenser (piggdekkbilistene).» Saken sier også at massetransport er en stor bidragsyter til svevestøv i deler av kommunen, særlig fra E6 sør. Samtidig er de fleste overskridelser er målt på Tiller, sier Andreassen.

Derfor foreslår hun i formannskapet onsdag at piggdekkavgiften, som ble gjeninnført i Trondheim høsten 2016, skal kuttes ut.

- Midlene fra piggdekkgebyret er dessuten ikke øremerket tiltak for bedre byluft eller vinterdrift av vegnettet. Hvis jeg ikke får gjennomslag for at avgiften kuttes ut, må i alle fall inntekter fra piggdekkgebyr øremerkes til vinterdrift og vegvedlikehold, sier Andreassen.

Les også: Stadig flere kjører piggfritt etter gebyr

- Effektiv metode

I saksfremlegget fra rådmannen som behandles onsdag, skriver miljøsjef Marianne Langedal at piggdekkgebyret «plasserer kostnaden for nødvendig renhold og støvdemping hos dem som forurenser (piggdekkbilistene), samtidig som det fører til at færre velger piggdekk». Det legges også vekt på at piggdekk-andelen har gått ned siden de gjeninnførte piggdekkavgiften.

Rådmannen viser også til en brukerundersøkelsen for 2018 der tusen bilister fra Trondheim og nærkommuner er spurt om hva de mener. Et klart flertall er for piggdekkgebyr både i Trondheim (60 prosent for gebyr, 26 prosent imot) og i nærkommunene (47 prosent for gebyr, 38 prosent imot). Hele 42 prosent av bilistene som selv bruker piggdekk, var sist vinter for piggdekkgebyret.

- Den viktigste årsaken til svevestøv er piggdekk, men så bruker vi veldig store ressurser renhold. Vi hadde ikke trengt å bruke så mye på renhold dersom færre kjørte med piggdekk, forklarer kommunaldirektør Einar Aassved Hansen.

- Dere kommer ikke med noen konkret anbefaling til politikerne om at piggdekkavgiften bør videreføres, men skriver at kommunen «skal fortsette arbeidet med å redusere piggdekkbruken i kommunen»?

- Det stemmer at vi ikke eksplisitt anbefaler dette. Men da vi gjeninnførte piggdekkavgiften høsten 2016, gikk andelen med pigg ned. Så det er en effektiv metode for å holde piggdekkbruken nede, sier Aassved Hansen.

Debatt: Kommunens vedlikehold av veinettet om vinteren er latterlig. Latterlig dårlig