E6 i øverste del av Okstadbakken var Trøndelags mest trafikkerte veistrekning i 2017. Det viser tall fra Statens vegvesen.

I gjennomsnitt ble strekningen mellom Tonstadkrysset og påkjøringsrampa fra Bjørndalen trafikkert av rundt 49 400 kjøretøy hver dag i 2017. Strekningen rett nordafor var nest mest trafikkert. Her passerte mellom 48 000 og 48 700 kjøretøy hver eneste dag.

- Generelt ser vi en liten økning i trafikkmengden på de mest trafikkerte trønderske veistrekningene, sier Trond Rypdal som er overingeniør i Vegforvaltning - og trafikksikkerhetsseksjonen Trøndelag i Statens vegvesen.

Her er lista

Nedenfor ser du lista over de 10 mest trafikkerte veistrekningene i fjor. Tallene er rundet av til nærmeste 1000.

- Tabellen viser trafikktall målt i ÅDT i 2017, som er det siste foreliggende fulle året vi har data for. ÅDT er gjennomsnittstall, hvor all trafikk i løpet av året er delt på alle årets dager. På noen strekninger har vi oppgitt et intervall, sier Rypdal.

- Hvorfor er nettopp strekningen øverst i Okstadbakken Trøndelags mest trafikkerte?

- Dette er et slags knutepunkt der trafikk både sørfra, nordfra og vestfra mater E6 med trafikk. Hovedmengden med trafikk til og fra Trondheim sentrum vil gå på E6 på i toppen av Okstadbakken.

STOR GRAFIKK: Her blir det firefelts motorvei i Trøndelag

Hadde mest trafikk i 2016

E6 øverst i Okstadbakken toppet lista over de mest trafikkerte veistrekningene også i 2016. I Adresseavisens oversikt er strekningen oppgitt med en ÅDT på 52 860 dette året, altså litt høyere trafikk enn i 2017.

- Tallet for 2016 var litt misvisende fordi vi hadde regnet inn trafikk fra en påkjøringsrampe som egentlig ikke skulle ha vært med. Totalt sett ser vi en økning i trafikken i Okstadbakken fra 2016 til 2017, sier Rypdal.

- Hvorfor øker trafikken øverst i Okstadbakken?

- Det kan gjenspeile en generell velstandsøkning i samfunnet. Man har råd til å kjøre bil, og det gjør at flere gjør det.

- Har dere noen formening om hva som vil skje med trafikkmengdene videre fremover?

- Jeg tror nok det er realistisk at trafikken fortsetter å øke svakt, selv om dette ikke er ønskelig politisk sett med hensyn til målet om nullvekst i biltrafikken, sier Rypdal.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.