De nye metrobussene som skal settes i trafikk i Trondheim fra neste høst er 5 meter lengre enn leddbussene som er i trafikk per i dag.

Les også: Krf-Geirmund vil fjerne kjørefelt i Byåsveien

- Det er vel flere seter på metrobussen?

Men er det leddbussen eller metrobussen som har flest faste sitteplasser? Adresseavisen spurte et par busspassasjerer om hva de tror.

- Det er vel flere på metrobussene, tenker jeg? Jeg vet ikke? sier Aksel Kirknes på bussen sørover ut fra sentrum.

- Det bør vel være den lengste som har flest, siden det er mer plass til seter? spør Oda Quist Nyrnes som venter på bussen på en holdeplass i Holtermanns veg.

VENTET PÅ BUSS: Oda Quist Nyrnes satt på bussholdeplassen onsdag. Foto: Martin Andersen

Les også: Frp-Elin Marie om metrobuss -Prosjektet er svindyrt, dette er historien om en varslet katastrofe

En sitteplass mer i leddbussen

Adresseavisen har vært ombord på flere av leddbussene som i dag er i trafikk i Trondheim og talt seter. Bussene vi besøkte hadde 51 faste sitteplasser for passasjerer. I tillegg kommer klappstoler og sjåførens sitteplass.

Ifølge Nettbuss, som skal drifte 44 av de 58 nye metrobussene i Trondheim, får deres metrobusser 50 faste sitteplasser for passasjerer, i tillegg til klappstoler og sjåførens sitteplass.

Det blir altså færre faste sitteplasser i disse metrobussene enn hva det er i dagens leddbusser.

Les debattinnlegget: - Man rekker ikke både å levere barn i barnehagen og komme tidsnok på jobben hvis man skal reise kollektivt

- Overraskende

Både Ida og Aksel er overrasket.

- Det virker litt rart, da er det kanskje god plass til andre ting, som for eksempel vogner?, sier Ida.

- Det er litt spesielt, litt rart. Hvis bussen er lenger er det vel mer plass til seter? Kanskje de fokuserer på ståplasser?, sier Aksel, som selv har valgt å stå på bussen på denne turen.

STO: Aksel Kirknes valgte å stå på bussen sørover ut av Trondheim sentrum onsdag. Foto: Martin Andersen

Les også: Adresseavisen var med da bussjåfør Tor Kåre prøvekjørte en metrobuss i Trondheims gater. Se video, og hør hva han mener er utfordringene med de nye bussene.

- Metrobussene laget for å stå

Adresseavisen ba Harald Storrønning, som er avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i Atb, forklare hvorfor det blir færre faste sitteplasser på metrobussene enn på leddbussene.

- Det var operatørselskapene som til slutt valgte antall sitteplasser og ståplasser. Det ble gjort med tanke på å innfri kvalitetskriteriene, der man skulle ivareta krav til sikkerhet og trygghet om bord. Dette handler om hva man klarte å kombinere av sitteplasser, ståplasser, plass til barnevogner og rullestoler, sier Storrønning.

Harald Storrønning er avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i Atb

- Hva synes du om at metrobussen får færre faste sitteplasser enn dagens leddbusser?

- Vi er interessert i å skape et best mulig tilbud innenfor de rammene vi får. Da er det viktig å ha mest mulig kapasitet på bussene som skal gjøre den største transporten. Vi har ikke gått ned i antall plasser, men beholdt dagens antall. Samtidig er det plass til langt flere stående, og det er bedre tilrettelagt for å stå. Metrobussene er laget for å stå i, sier Storrønning.

- Du sier dere ikke har gått ned i antall plasser. Men det er altså en fast sitteplass mindre?

- Det er det, på den løsningen Nettbuss valgte. Men det er ikke en vesentlig forskjell, og man får plass til langt flere passasjerer, fremholder Storrønning.

Tide, som skal drifte de siste 14 av de nye metrobussene i Trondheim, oppgir at deres busser får 51 sitteplasser for passasjerer, i tillegg til klappstoler og sjåførens sitteplass.

Les også: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ikke svare om metrobuss-kutt

Over 90 ståplasser

Tide oppgir også at deres metrobusser får 91 ståplasser, basert på fire stående per kvadratmeter. Tilsvarende tall for Nettbuss er 92.

- Hvorfor legger dere opp til at så mange skal måtte stå på bussen, Storrønning?

- Vi har ikke lagt opp til at så mange skal stå, vi har lagt opp til stor kapasitet på bussen. I tilbudsforhandlingene med operatørselskapene ble det i en periode diskutert en løsning med noen flere seter enn det man endte på til slutt. Dette ble valgte bort fordi disse setene ville ha blitt stående sidevendt, noe passasjerene ikke er vant med. Man får ikke kontakt med trafikken på den samme måten, sier Storrønning.

Hvordan reiser du helst med bussen? Jeg foretrekker å stå Jeg foretrekker sitteplass Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Hvordan reiser du helst med bussen? Jeg foretrekker å stå 0% Jeg foretrekker sitteplass 100% Du har allerede stemt 7 stemmer

- Foretrekker å sitte

På busstur inn mot byen treffer Adresseavisen Arbnore Qerimaj. Hun foretrekker å sitte når hun tar bussen.

- For meg er dette min egentid. Jeg har en stresset hverdag, med levering i barnehage, så sitteplass er selvfølgelig å foretrekke, sier hun.

Har egentid: I en stressende hverdag foretrekker Arbnore Qerimaj å sitte når hun tar bussen. Foto: Martin Andersen

Også flere av de andre busspassasjerene Adresseavisen traff onsdag svarer at de foretrekker sitteplass.

- Jeg har som regel med meg masse bagasje, og jeg har lange dager. Da er det godt å sitte når man tar buss, sier Ida Austberg.

Qussay Ghazeia mener det er lettere å for eksempel sjekke e-post eller å lese noe, dersom man sitter på bussen. Han sier imidlertid at det ikke spiller noen rolle for han om han må stå.

- Hvis det er sitteplass så sitter jeg, hvis ikke står jeg, sier Qussay.

HADDE SITTEPLASS: Qussay Ghazeia var på busstur sørover ut av Trondheim sentrum onsdag. Foto: Martin Andersen

Mari Schaaning hoppet av bussen utenfor Samfundet etter å ha stått under en kort busstur. Hun foretrekker imidlertid å sitte på lengre turer.

- Det kommer an på hvor langt jeg skal. Nå tok jeg bussen bare to stopp, og da kan jeg stå. Men jeg bor jo på Tyholt, og da er det veldig greit å sitte, for det kan ta 20 - 25 minutter å ta bussen, sier hun.

Lurer du på hvordan det ser ut inne i en metrobuss? Se video fra da Adresseavisen fikk omvisning i den bergenske metrobussen som var på Trondheimsvisitt i vinter.

- Kan ikke basere seg på sitteplass til alle

Harald Storrønning i AtB sier de ikke har spurt folk om hvorvidt de foretrekker å sitte eller stå når de tar buss.

- Vet dere noe om dette?

- Hvis alle fikk velge vil jo alle sitte.

- Hvorfor?

- Det er jo det som gir mest komfort. Alle vil reise mest komfortmessig. Men i et kollektivtilbud i en by vil man ikke kunne basere seg på at alle skal få sitte.

- Hvorfor ikke?

- Bybusser er per definisjon laget for å kunne ha mange stående for å dermed kunne ha høy kapasitet. Skulle vi ha hatt sitteplasser til alle, måtte vi trolig doblet antallet busser vi har i dag. Det vil da bli veldig mye dårligere fremkommelighet for alle andre enn bussen.

- Er dere bekymret for at folk dropper ståplass på bussen til fordel for sitteplass i privatbilen?

- Nei. Våre analyser sier at det kundene er mest opptatt av er trygghet, sikkerhet og frekvens - altså at bussene går ofte og at det er sømløst og forutsigbart å bytte buss.  Folk er innstilt på at de må stå, og de er villige til å stå for å få et godt kollektivtilbud.

Han legger til:

- AtB ønsker flere kollektivfelt, og god prioritering av busser i lyskryss. Da slipper man oppbremsing og brå bevegelser. Det er bra for reisetiden og bra for tryggheten og sikkerheten, og dette handler igjen om bussens konkurranseevne mot privatbilen.

Viste du at det skal bygges mange kilometer med motorvei i Trøndelag de nærmeste årene? Sjekk ut denne grafikken som viser hvor motorveiene kommer, hva slags fartsgrenser du kan belage deg på - og hva som kan bli de nye flaskehalsene!

- Tullete med færre sitteplasser

Aksel Kirknes og Mari Schanning ser ingen problemer med at metrobussen får langt flere ståplasser enn sitteplasser.

-  Det er fint at bussen får flere plasser, slik at flere får plass på bussen, uavhengig av om det er sitte- eller ståplasser, sier Aksel.

- Jeg ser ikke for meg at folk egentlig har et så stort behov for å sitte, det er bare at det er mer behagelig. Så får man heller prioritere sitteplassene til de som faktisk trenger dem, sier Mari.

STÅR PÅ KORTE TURER: Mari Shaanning sto på bussen onsdag. Foto: Martin Andersen

Kari Rismark og Magnhild Kvisten er derimot kritiske til at det legges opp til mange flere ståplasser enn sitteplasser på metrobussene.

- Det hører ikke hjemme noe sted. Det er mange eldre som tar bussen. Med eventuelt handlenett hvis jeg skal handle i byen, så blir det problemer med å holde på nettet, sier Magnhild.

- Jeg synes det er tullete at de skal kjøpe en buss som er lengre, men med færre sitteplasser og masse ståplasser. Hva skjer hvis bussen bråstopper og mange personer står? Det ser jeg ikke frem til, sier Kari.

Kari mener dessuten at dagens leddbusser fungerer godt.

- De kunne kjøpt seg flere slike busser i stedet. Da hadde de sluppet å bygge om bussholdeplassene også.

Les Ola Borten Moes innlegg: -Vi bygger veier som aldri før – men skal ikke bruke dem

Flere klappstoler på metrobussen

Både Nettbuss og Tide oppgir at deres metrobusser får seks klappstoler. Adresseavisen talte fire klappstoler på dagens leddbusser. Nettbuss oppgir imidlertid at man ikke kan regne inn klappstoler ved utregning av maksimal passasjerkapasitet. Adresseavisen har derfor lagt til grunn tallene for faste sitteplasser i denne reportasjen.

Nettbuss oppgir at deres leddbusser som er i trafikk i dag er registrert med 94 ståplasser. Dette er 2 ståplasser mer enn hva metrobussene får, dersom de registreres med 4 ståplasser per kvadratmeter. Dagens leddbusser er nemlig registrert med 8 ståplasser per kvadratmeter. Med 4 ståplasser per kvadratmeter har dagens leddbusser plass til 47 stående.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter