Adresseavisen fortalte mandag at mange av Trondheims nye metrobusser får færre faste sitteplasser enn dagens leddbusser. Dette til tross for at Metrobussene er fem meter lengre enn leddbussene.

Kapasitetsøkninga med de nye bussene kommer nemlig i form av ståplasser.

- Metrobussene er laget for å stå i, sa Atbs avdelingsdirektør Harald Storrønning.

- Sjokkerende

Fremskrittspartiets bystyrerepresentant Morten Ellefsen er svært kritisk. Han var på prøvetur med metrobussen i allerede mars, og forteller at han da ble oppmerksom på hvordan kapasitetsøkninga skal foregå.

- Jeg fikk da høre at hele konseptet handler om ståplasser. Det er sjokkerende, sier Ellefsen.

Selv om lokalpolitikeren har fulgt med på debatten om metrobussen var dette ny informasjon for han.

- Vi har jo hørt mye om at kapasiteten skal økes med de nye metrobussene, det var jo derfor de ekstra lange bussene ble valgt. Jeg hadde imidlertid ikke hørt noe om at hele kapasitetsøkninga skulle komme i form av ståplasser, sier han.

Han hadde trodd det skulle være betydelig flere sitteplasser i de nye bussene.

- Forholdet mellom sitte- og ståplasser i dagens busser er omtrent halvt om halvt. Jeg trodde det skulle være tilsvarende i de nye bussene. Folk vil jo sitte på bussen, fremholder Ellefsen.

Andelen sitteplasser stuper

Tall fra Nettbuss viser at det er plass til langt flere passasjerer på en metrobuss enn på en av dagens leddbusser. Faktisk stiger den maksimale passasjerkapasiteten med nesten 45 prosent, fra dagens 98 på leddbussen - til 142 på metrobussen.

Samtidig stuper andelen sitteplasser målt i prosent av maksimal kapasitet. På dagens leddbusser er 52 prosent av plassene sitteplasser, mens Metrobussen kun har rundt 35 prosent.

Metrobussen får 50 sitteplasser og 92 ståplasser, mens leddbussene har 51 sitteplasser og 47 ståplasser.

Dersom metrobussen skulle ha samme sitteplassandel som leddbussen, og fortsatt ha maksimal kapasitet på 142, måtte den ha hatt rundt 74 sitteplasser og rundt 68 ståplasser.

Sammenligningen baserer seg på fire ståplasser per kvadratmeter for begge busstypene.

Metrobuss: 58 metrobusser på 24 meter skal kjøre langs tre traseer i Trondheim fra august 2019. Foto: NETTBUSS/VAN HOOL

Vil avbestille bussene

I et såkalt kortspørsmål til torsdagens bystyremøte i Trondheim stiller FrP-Ellefsen en rekke kritiske spørsmål om Metrobussene.

Blant annet hevder han at det vil føre til økt risiko for skader, og redusert komfort, dersom en større andel av de reisende skal stå på bussen, og spør om dette er ønskelig. Han stiller også spørsmål ved om publikum er informert om at Metrobuss går ut på at du skal stå på bussen.

Avslutningsvis tar han til orde for at prosjektet bør reduseres og at «monsterbussene» bør avbestilles, og spør om ordføreren er enig.

- Jeg tror ikke folk er interesserert i at vi skal bruke en milliard kroner på at de skal stå på bussen. Metrobussen bør kanselleres, og det bør heller kjøpes inn flere vanlige busser. Det vil folk bli mer fornøyd med. Det er bedre å gjøre dette nå, enn å kjøre i gang med et fiaskoprosjekt, sier han.

- Tror du du får med deg bystyret på å avbestille bussene?

- Det spørs. Jeg er vel ikke så veldig optimistisk på å få bystyret med på å snu. Men jeg mener det er viktig å si ifra at vi mener dette er feil, sier Ellefsen.

Dette er langt ifra første gang Fremskrittspartiet uttaler seg negativt om Metrobussen. Tidligere i mai langet gruppeleder Elin Marie Andreassen ut mot at prosjektet blir dyrere enn antatt.

- Ikke aktuelt å avbestille metrobussene

Adresseavisen har bedt ordfører Rita Ottervik (Ap) om en kommentar til denne saken. Ordføreren henviser til kommunalråd Sissel Trønsdal (Ap).

Trønsdal kommenterer Ellefsens kortspørsmål slik:

- Eldre og de som ellers har behov for sitteplasser skal selvsagt sitte på bussen. Jeg tror ikke folk ellers skal være bekymret for å stå på metrobussen. Det viktige er at seteplassene på bussene blir merket og prioritert for de som har mest behov for dem, og dette vil bli gjort. Det må ikke skapes et bilde av at dette blir vondt og vanskelig, sier Trønsdal.

Sissel Trønsdal (Ap) sier eldre og de som ellers har behov skal få sitte på bussen. Foto: Christine Schefte

- Er det aktuelt for dere å gå inn for avbestilling av metrobussene?

- Nei, det er ikke aktuelt å avbestille metrobussene, det kan jeg forsikre om. Dette blir en god løsning når folk ser hva det går ut på. Det blir hyppige avganger, bra tilgjengelighet og sitteplasser til de som har behov. Dette blir bra.

- Er det riktig prioritering å ta ut hele kapasitetsøkninga med metrobussen i form av ståplasser?

- Så lenge folk som har behov for å sitte, får sitte så er det riktig. Ikke alle har behov for å sitte. Jeg har sett folk som står på bussen og leser bøker, uten at de ser ut til å ha noen problemer med det, sier Trønsdal.

Viste du at Olav Trygvassons gate i Trondheim skal stenges for vanlig bilkjøring fra juli? Og  - at gata skal innsnevres fra fire til to kjørefelt? Les mer om dette her.

- Vil ikke oppleves trygt

Høyres Ingrid Skjøtskift er, i likhet med Frp-Ellefsen, kritisk til at kapasitetsøkningen på metrobussen kommer i form av ståplasser.

- Det er vanskelig å se at dette representerer noen forbedring av busstilbudet. Det vil ikke oppleves spesielt trygt med ståplass ned Okstadbakken for eksempel, sier hun.

Høyres Ingrid Skjøtskift Foto: MARIANN DYBDAHL

Skjøtskift mener imidlertid Ellefsens kritiske spørsmål har feil adresse.

- Kommunen har dessverre ikke hatt noe ord med i laget når det gjelder valg av busser, eller lengde og utforming på disse. Det er gjennomført et anbud, og det er det AtB som har ansvaret for. Ellefsen må heller rette spørsmålet til fylkesordføreren. Det er fylkeskommunen som eier AtB, påpeker Skjøtskift.

- Får økt kapasitet og mindre busskø

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) ber om å få Adresseavisens spørsmål på SMS.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) mener metrobussen vil gi økt kapasitet og mindre busskø.

Vi sender følgende spørsmål:

- Hele kapasitetsøkninga på metrobussen kommer i form av ståplasser. Hva synes du om det?

Og:

- Frp i bystyret i Trondheim mener bussene bør avbestilles. Har du en kommentar til det?

Fylkesordføreren svarer slik på SMS:

«Å videreføre dagens bussystem vil koste 200 millioner kroner ekstra hvert eneste år, med lavere kapasitet i bussene, færre avganger og mer kø, altså tregere busser i sentrum.

Det er en klar tilbakemelding fra de som bruker bussen i Trondheim at bussene på de største rutene i rushet nå er for fulle, samtidig som frakjøringen øker på grunn av fulle busser. Å bestille busser med flere sitteplasser medfører at vi må bestille flere busser og ansette flere sjåfører om kapasiteten skal øke. Det betyr økte kostnader som vi ikke har penger til å finansiere. Med andre ord må vi dermed kjøre færre busser med flere sitteplasser og lavere kapasitet.

Fra 2019 får vi:

- flere avganger fra bydelene.

- økt kapasitet inn og ut av sentrum, med mindre busskø og bedre framkommelighet Til en lavere pris enn å videreføre dagens ordning.»

«Vi tror ikke på de bussprodusentene som mener vi de kan putte 8 passasjerer på en kvadratmeter. Jeg anbefaler både FrP og Adressa å plasser 8 voksne mennesker, gjerne med vinterklær, sekk eller veske på 1 kvadratmeter.»

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter