I løpet av halvannen dag, fra tirsdag til onsdag rundt lunsjtider, ble om lag 4200 kjøretøy på riksvei 3 kontrollert ved Bergerønningen, som ligger mellom Tynset og Alvdal. Kontrollen var et samarbeid mellom Statens vegvesen TK Innlandet (Trafikant og kjøretøy) og Innlandet politidistrikt. Rundt 20 personer fra de to etatene var i aksjon under kontrollen.
- Vårt viktigste fokus er alltid trafikksikkerhet. Vi skal forsikre oss om at sjåførene kjører et trygt kjøretøy, forklarer rådgiver Arne Tøftum ved Statens vegvesen til Adresseavisen.
- Noen sier «at de må gå og sette seg i bilen og gråte litt»
Normalt resultat
Kontrollen ble først omtalt i Arbeidets rett. Sjåfører på vei mot Trondheim og på vei mot Oslo ble scannet av ANPR-maskinen, som gjennomfører automatisk skiltgjenkjenning.
Resultatene etter to dager ble som følger:
453 kjøretøy ble stanset og kontrollert grundig på kontrollplassen
6 kjøretøy ble avskiltet på grunn av begjæring. Alle seks manglet periodisk kjøretøykontroll.
64 fikk mangellapp, og det var stort sett feil ved lysene.
3 gebyr for ikke bruk av bilbelte
5 sjåfører fikk gebyr for å ikke ha med førerkort
17 kjøretøy fikk bruksforbud for høy vekt
8 kjøretøy fikk bruksforbud på grunn av tekniske mangler eller lastsikring
3 sjåfører ble anmeldt for å ha kjørt uten gyldig førerrett til bil og tilhenger
Tøftum mener at kontrollen ikke var så nedslående, til tross for en del reaksjoner.
- Med tanke på volumet på antallet kotnrollerte, så var ikke dette så graverende. Det er på det normale, sier han.
Arild og Tove følte seg urettferdig behandlet da bilen deres ble avskiltet
- Feil lastsikring er alvorlig
Men han synes det er betenkelig at sjåfører kjører avgårde uten å sikre at lasten er trygt oppbevart.
- Feil lastsikring er alvorlig uansett. Dersom du mister last langs veien, så kan det skje alvorlige hendelser.
Tøftum opplyser at det er jevnlige kontroller av både politiet og Vegvesenet på strekningen.
- Vi skulle gjerne hatt flere, men det er et stort område vi skal dekke, og det er ikke tusenvis av inspektører, sier han.
I forbindelse med mindre kontroller er det ofte fokus på tungtransport.
- Det går det mye av i Østerdalen, forklarer han.