Om et par års tid kan du starte på Valøya på Tempe, og ende opp i Trongfossen der hvor Nidelva er på sitt aller dypeste.

- Det var lenge snakk om at det ville bli en tursti på rundt 15 kilometer, men nå ser vi at den blir rundt 25 kilometer, sier Helge Johansen.

Han er nyansatt som prosjektansvarlig i Trondheim kommune, og har fått ansvaret for planlegging av den forlengede Nidelvstien. Nå står han i sommervarmen ved demningen på Øvre Leirfoss, fisker opp et kart fra dokumentmappa og peker på det som skal bli den nye veien til Klæbu. For dem som vil på tur, vel å merke.

Populær sti: Nedre Leirfoss eller Øvre Leirfoss har vært et naturlig stoppested for folk som har gått Nidelvstien. Nå skal prosjektansvarlig Helge Johansen sørge for at Nidelvstien tar deg helt opp til Trangfossen i Klæbu.

- Hva heter du? Hva skal du? undrer barna i en nabobarnehage som plutselig svermer rundt i gule refleksvester. De tror det blir litt vel langt å gå helt til Klæbu, men synes turstiplanleggeren fortjener en oppmerksomhet.

- Jeg skal plukke en løvetann til deg, sier Anton.

Morgengave

Turstien skal bli en av morgengavene til innbyggerne i Trondheim og Klæbu når kommunene inngår ekteskap. Den andre er en skiløype fra Tiller til Vassfjellet.

- Politikerne ønsker at turstien skal stå klar til kommunesammenslåingen 1. januar 2020. Men det er en krevende bestilling å følge opp, sier Johansen.

Fugleliv: Når det skal anlegges sti langs Nidelva, helt opp til Klæbu, må det tas hensyn til fuglelivet. Denne stokkanda trives ved Øvre Leirfoss.

I dag tar Nidelvstien deg fra Valøya og opp til den idylliske parken i Nedre Leirfoss, en rundt fire kilometer lang tur hvor du både kan se og høre suset fra Nidelva.

Der kan du følge Leirfossvegen og Mellomfossveien opp til Øvre Leirfoss. Her møter du en ny grønn oase som innbyr til å slenge seg nedpå. Deretter er det et tråkk inne i løvskogen, på vestsiden av elva, som går opp til Tillerbrua.

Men derfra må det etableres en ny sti, før en lenger sør kan benytte eksisterende stier og veier.

Flere traseer

I flere dager har sivilingeniøren gått elvelangs for å finne den beste traseen. På turen har han også fått følge av en ornitolog og grunneiere.

For det er mange hensyn å ta når en skal anlegge en tursti i dette området: Det er beboere og grunneiere som helst ikke vil ha vandrere rett inn i hagen, det er ridesenter som har ridestier, det er fiskere som vil ha napp og det er dyr og fugler som skal fortsette å leve og hekke i området.

Og så er det som alltid slik at kartet ikke stemmer helt med terrenget, det som ser bra ut på kontoret i Erling Skakkes gate, er ikke like ideelt når en tar skoene på.

Men nå har prosjektet kommet dit at flere alternative traseer er lagt frem på et folkemøte, traseene ligger ute på en egen nettside, og folk inviteres til å si sin mening. Deretter vil det bli en ny høringsrunde når det legges frem reguleringsplaner for områdene til høsten.

Her kan du se de ulike stialternativene (ekstern lenke).

Mange forslag: Det er nå lagt frem flere forslag til traseer på den nye turstien som skal forlenge dagens Nidelvsti.

Ønsker innspill

- Vi ser at det er veldig stor interesse rundt turstien, og vi har fått en del innspill. Det er viktig for oss å få tilbakemelding fra dem som kjenner området, sier Johansen.

En av dem er Karl H. Brox, forfatter og naturverner som har skrevet bok om Nidelva.

- Det har lenge vært snakk om å få til en slik sti, og deler av den finnes allerede. Dette vil gi byens befolkning en fantastisk turmulighet. Men forutsetningen er at stien legges slik at en ikke samtidig skremmer bort fuglelivet, sier Brox.

Han forteller at både stokkand, kvinand og fossekall hekker ved Nidelva. Brox mener derfor en skal være forsiktig med å legge stien helt nede ved elveløpet.

- Der hvor Ladestien er lagt helt ned i strandlinja, er det rike fuglelivet borte, påpeker han.

Gammel sti: Flere steder er det gamle stier som kan benyttes når Nidelvstien skal bli en sammenhengende turløype fra Valøya til Trongfossen.

På flere områder er det lagt frem alternative traseer på begge sider av elva. Noen steder er det så bratt at løsningen kan bli å bygge en trapp, andre steder er grunnen så full av leire at en bør unngå tiltak.

- Vi ønsker å minimalisere inngrep i terrenget og masseforflytning, og vi skal helst ikke ta dyrka mark. Vi er også opptatt av å skape en god prosess der interessenter får medvirke, derfor er vi tidlig ute for å få en dialog med grunneierne, sier Johansen.

Mer enn 50 grunneiere kan bli involvert langs stien.

Utålmodige

Tirsdag orienterte enhet for idrett og friluftsliv politikerne i fellesnemnda for Klæbu og Trondheim om status for prosjektet. Der ble arbeidet møtt med ros og stor utålmodighet.

- Vi hadde håpet at arbeidet var mer i rute. De gjør et godt arbeid, men vi er veldig utålmodige, fordi vi vil at folk skal få gå på stien, sa klæbuordfører Kirsti Tømmervold.

Rita Ottervik var heller ikke begeistret når hun får vite at turstien neppe står klar til bryllupsnatta.

- Jeg hører at de sier det, men vi må få til så mye som mulig, så det er mulig å bruke store deler i sommersesongen 2020, sa hun.

Enhetsleder Knut Kvaran sier det er ressursmangel som er årsaken til at de ikke har fått jobbet så mye som de har ønsket med Nidelvstien. Nå når prosjektlederen er på plass, er det satt full fart på arbeidet.

- Men erfaringsmessig vet vi at det tar tid når vi skal få på plass nye reguleringsplaner, samtidig som dette skal til politisk behandling både i Klæbu og Trondheim. Her må vi også erverve grunn, og så skal stien bygges. Dette er krevende, og det er for tidlig å si når hele stien blir ferdig, sier Kvaran.

Langkjøring

- Kanskje kan den bli klar utpå sommeren i 2020, håper Johansen. Nå står han ved Svean friluftspark, og kommer i skade for å tråkke i stykker et par kongledyr. Her er det gapahuk og bålplass, benker og grønne flater for å sole seg ved elvebredden. Nidelva er stille og vakker, og bare et par-tre biler som dunker over Svean bru bryter inn i fuglekvitteret.

Svean: Ved Svean bru er området allerede tilrettelagt for uteliv og rasting. Herfra og i retning Hyttfossen og Trongfossen vil stien trolig følge en grusvei på østsiden av elva.

Herfra er det fortsatt fem kilometer igjen før en når det som blir stiens ende, Trongfossen.

Johansen tror mange kan være fristet til å løpe hele stien på 25 kilometer.

- Det vil bli en flott trasé for langkjøring, lettløpt og flatt, sier han som mener de raskeste kan tilbakelegge turen på under to timer.

Men de fleste vil nok foretrekke kortere etapper, og det vil bli tilrettelagt med tilknytningspunkter. Stien skal også på store deler være farbar for barnevogn og sykkel.

Kostnadsrammen på stien er ifølge ordførerne «20 millioner pluss». Pengene hentes fra medgiften de fikk fra staten da de to kommunene sa ja og bestemte seg for å inngå ekteskap.