Jeg har en sønn på ni år som i flere år vært avhengig av hjelp fra helsevesenet. Da hans helsetilstand ble vesentlig forverret for et år siden forstod vi at han trengte et mer sammensatt og helhetlig tjenestetilbud fra både kommunen og spesialisthelsetjenesten (sykehuset). Det kom flere aktører på banen. Det var ikke noe å si på omfanget av tjenestetilbudet han mottok, og han følte at han kunne fungere godt i hverdagen.

Problemet var at tilbudet han fikk fra kommunen og spesialisthelsetjenesten ikke ble koordinert på en god nok måte. Han iom seg ikke på skolen i rett tid, og mistet store deler av undervisningen. Hva er det som gjør at et godt helsetilbud i utgangspunktet ikke fungerer for min sønn?

Pasientombudet svarer: Det høres ut som om det helse- og omsorgstilbudet din sønn har ikke fungerer fordi man ikke koordinerer tjenestene. Det er flere aktører på banen, og siden sønnen din mottar tjenester både fra kommunen og sykehuset er det hensiktsmessige å få utarbeidet en Individuell plan (IP). Du skriver at din sønn ofte ikke kom seg på skolen som følge av at tjenesten ikke ble koordinert på en god måte. Det er viktig at også skolen er med i arbeidet når en individuell utarbeides slik at det blir enklere å se din sønns tjenestebehov i sammenheng.

En Individuell plan er en lovfestet rettighet som gir pasienter og brukere som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester rett til å få utarbeidet en plan. Det er viktig å merke seg at planen bare skal utarbeides dersom pasienten eller brukeren selv ønsker det. Utgangspunktet er at planen skal være et verktøy som skal tilpasses pasientens eller brukerens individuelle situasjon og behov. Det er derfor svært viktig at pasient og bruker deltar aktivt i å lage planen. Også pårørende kan delta i en slik prosess om pasient eller brukeren ønsker det.

En individuell plan bør inneholde følgende:

  • En oversikt over pasient eller brukerens mål, ressurser og behov for tjenestene

  • Oversikt over hvem som deltar i arbeidet med planen, og en koordinator som skal sikre samordning av tjenestetilbudet

  • Oversikt over hva pasient og bruker og tjenesteyter eventuelt pårørende kan bidra med i planarbeidet.

  • En oversikt over hvilke tiltak som er aktuelle og omfanget av dem, og hva som har ansvaret for disse

  • En beskrivelse av hvordan tiltakene skal gjennomføres

  • Tidspunkt for evaluering av planen

  • En oversikt over samarbeid med andre tjenesteytere, som f.eks. skole.

  • Pasient eller brukerens samtykke til at planen utarbeides og at andre som deltar får informasjon som angår deg.

Det følger av Pasient og brukerrettighetsloven § 2-5 at:

"Pasient og bruker som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har rett til å få utarbeidet individuell plan i samsvar med bestemmelsene i helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven og lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevernlov"

Det er helsepersonellet som har ansvaret for å melde ifra om behovet for en slik plan, mens det er kommunen som har hovedansvaret for utarbeidelsen av denne planen.

Når det er utarbeidet en slik plan er det viktig at den ikke blir liggende i en skuff, men blir brukt som et verktøy for tjenesteyterne. Det er imidlertid svært viktig at den Individuelle plane evalueres jevnlig i og med at pasientens eller brukerens tjenestebehov, forventninger og mål endres.

Reglene om Individuell plan (IP) kan du lese mer om her

Med venlig hilsen Tonje Ottosen Johnsen, seniorrådgiver/jurist hos Pasient- og brukerombudet i Trøndelag

Har du lyst til å lese hva andre har spurt om? Da finner du det her.

Spørsmål kan sendes til: trondelag@pasientogbrukerombudet.no