Tusenvis av trondhjemmere vil skaffe seg elsykkel, ifølge en spørreundersøkelse utført på oppdrag for Miljøpakken. Det skrev Adresseavisen tidligere denne uka.

Adresseavisen har snakket med Morten Utheim Johnsen og Kristoffer Stork som driver to av byens spesialbutikker for elsykkel. Her er deres råd til deg som spekulerer på elsykkelkjøp:

Bruksområde:

Morten: – Det er viktig å kartlegge hvilken type sykkel du er ute etter. Skal du bruke den til jobbsykling? Trenger du bagasjeplass? Skal du bruke den til å sykle med varer og last og sitte litt mer oppreist? Eller skal du bruke den til hytta eller jobb, i mer fremoverlent posisjon? Det er viktig å tenke gjennom bruksområdene og finne riktig ergonomi for deg.

Kristoffer: – De aller fleste som skal ha en elsykkel til hverdagsbruk blir nødt til å ta et valg mellom en sportslig hybridsykkel eller en komfortabel sykkel med lavt innsteg. Prøver du å trå til hardt på en sykkel med komfortabel sittestilling, merker du at sittestillingen ikke er optimal for å aktivere lårene. Slapper du derimot av for mye på en sportslig sykkel, får håndledd og nakke jobben med å holde overkroppen oppreist. Det blir ukomfortabelt. En sportslig sittestilling gjør at du opprettholder kontroll i større fart, at du kan bremse mer aggressivt og at du kan legge mer kraft i tråkket. En komfortabel sittestilling gjør at du kan nyte turen i akkurat det tempoet du føler for.

Motor:

Det er to typer motor å velge mellom: Krankmotor og navmotor.

Krankmotor:

Sitter midt i drivverket på sykkelen. Produseres av mange fabrikanter, som brukes av ulike sykkelmerker. Bosch, Yamaha, Shimano, Bafang, Panasonic og Impulse er store produsenter. I tillegg finnes krankmotorer som kan ettermonteres på ordinære sykler.

Morten: – De aller fleste velger krankmotor, og dette har helt klart flest fortrinn. Det er mest robust og gir den beste sykkelfølelsen, tilnærmet lik en vanlig sykkel. En motoreffekt på cirka 50 Nm dreiemoment holder til de fleste bakker.

Kristoffer: Sykler med krankmotor har flere fordeler, sammenlignet med navmotor. De bruker standard sykkelhjul foran og bak, slik at bytte eller lapping av dekk er enkelt. De sentrerer vekten midt på sykkelen, slik at hjulene får mindre belastning og kjørefølelsen blir bedre. De har nesten alltid tråkkføling, slik at motoren reagerer på hvor hardt du trår. Det føles helt klart mer naturlig, og er også sikrere når sykkelen brukes vinterstid. Om du skal opp bratte bakker er krankmotor helt klart førstevalget. Ulempen er økt slitasje på tannhjul og kjede, og at de er dyrere.

Navmotor:

Navmotoren sitter i midten av et av hjulene, foran eller bak.

Kristoffer: – Sykler med navmotorer er ofte rimelige og har helt grei ytelse, samtidig som at de har klare begrensninger.

Morten: – Bakhjulsmotor på nav fungerer. Det vil ikke forsvinne, men vi selger ikke det selv. Framhjulsmotorer har mange svakheter, mener jeg. De er svake og påvirker kjøreegenskapene negativt. Spesielt på grus, i svinger og i motbakker blir syklene ubehagelige å sykle på.

Bremser:

Det er to ulike hovedkategorier med bremser: Skivebremser og felgbremser.

Skivebremser:

Morten: – Hydrauliske skivebremser er det beste for helårssykling. Gå gjerne opp i diameterstørrelse på bremseskivene, de bør være oppe på 180 millimeter på forhjulet. Gode bremser enda viktigere på elsykkel enn på en vanlig sykkel, fordi den akselererer fortere.

Kristoffer: Du bør ha hydrauliske skivebremser. Man slipper å justere dem, de ruster ikke og ytelsen er fabelaktig. Mekaniske skivebremser finnes også, og kan være ålreit. Men man skal ikke ta for gitt at bremsene er gode, selv om det er skivebremser.

Felgbremser:

Morten: – Hydrauliske felgbremser kan fungere veldig bra, men egner seg dårlig i snøslaps og sørpe. Da kan bremsekraften bli dårlig.

Kristoffer: – Kan være en grei løsning. Ulempen er at du sliter ut bremseklosser ganske fort og at de må etterjusteres en del mer enn skivebremser.

Foto: Håvard Jensen

Gir:

Det er to hovedtyper gir å velge mellom: Utvendige gir og innvendige gir (navgir):

Utvendige gir (derailleur-gir):

Kristoffer: – Best om du ønsker best mulig effektivitet, lavest vekt og enklest dekkbytte. Det er en jungel av deler og komponenter for utvendige gir. Husk at du ikke trenger så mange gir på en elsykkel. Motoren «fyller inn» kraft der det trengs. Det er helt slutt på sykler med «27 gir» for elsykkel.

Morten: – Om det skal tåle belastningen, som er noe tøffere enn på en vanlig tråsykkel med moderat bruk, bør du gå litt opp i kvalitet.

Innvendige gir (navgir):

Innvendig gir: Navgir på bakhjulet på en Winora N8S. Foto: Richard Sagen

Kristoffer: – Best om du ønsker å gire når som helst, også i oppoverbakker. Når du har stoppet elsykkelen i et tungt gir, for eksempel i et lyskryss, kan du velge riktig gir før du begynner å sykle igjen. Gir også minst vedlikeholdsbehov.

Hjul/dekk:

Morten: – Det er stort sett elsykkelspesifikke felger på sykler som leveres nå. De er dobbeltbunnede med sterke eiker. Vi ser at mange foretrekker mer volum på dekkene. Det øker kjørekomforten og sykkelen blir tryggere. Tenker du deg ut på en grus og innom en sti er det en fordel å gå opp i størrelse. Men fortsatt er det mange som ønsker litt mer smekre dekk, med mindre rullemotstand.

Hjulstørrelse: Store hjul på 28 og 29 tommer har stor kontaktflate. Det gir best veigrep, samtidig som at de ruller lett over ujevnheter. Mindre hjul er en fordel på grunn av mindre vekt og lavere tyngdepunkt. Lastesykler har for eksempel 24 tommers hjul eller mindre. Men egenskapene på vinterføre eller humpete vei blir dårligere med små hjul. Små rammestørrelser (small og xtra small) kan med fordel velge minste tilgjengelige hjulstørrelse, hvis det finnes alternativer. Gode skjermer er viktig for best mulig komfort.

Kristoffer: – Vi ser en dreining i markedet mot mer dekkhøyde. Både hybridsykler og terrengsykler får feitere dekk. Store dekk ruller like bra, men har høyere luftmotstand. Det øker komforten og gjør sykkelen mer robust mot fortauskanter. Det er også en stor fordel vinterstid. På virkelig krevende føre, er det eneste som duger piggdekk beregnet for terrengsykling med 300–400 pigger. Da må du ha en ramme som har plass til dette volumet.

Hjulstørrelse: – Større hjul ruller bedre og jevner ut hull mer effektivt. Men størrelsen koster. Store hjul er konstruksjonsmessig svakere, derfor øker vekten for å oppnå samme styrke. De fleste hybridsykler har ii dag28 tommers hjul, men 27,5 tommer med bredere dekk er også vanlig. Terrengsykler har vanligvis 27,5 eller 29 tommers hjul. På kombisykler er 20 tommers hjul vanlig, også foran på transportsykkel. 26 tommers hjul var veldig utbredt før. Dimensjonen er ikke død, men den er mindre utbredt i dag. Hvis du skal ha en elsykkel som kan brukes hele året, kan hjulvalget være kritisk for å få tak i piggdekk som yter godt under trønderske forhold. Her mener jeg mange av de mest populære tyske syklene til kort.

Les alle sakene i serien Sykkelbyen Trondheim her