Politisk styringsgruppe for ny byvekstavtale hadde sitt aller første møte fredag ettermiddag.

Formålet er å komme i gang med reforhandlingen av gjeldende bymiljøavtale for Trondheim. Nå er også nabokommunene Stjørdal, Malvik og Melhus invitert inn.

Les også: Her er ordførernes kravliste for å gå med på bilkutt

Lokal skepsis

Det er mange milliarder kroner som ligger på bordet, men flere kommuner har uttrykt skepsis til avtalen fordi de frykter at staten vil blande seg for mye inn i lokale beslutninger.

- Avtalen handler ikke om at man vil overstyre kommuner på arealpolitikk. Dette er et samarbeid, ikke et overstyrende regime. Dette kom det klare signaler om, og det gjør at jeg nå føler meg tryggere på at vi klarer å få med oss småkommunene. Det mener vi er nødvendig, sier Ottervik.

I formannskapssalen på rådhuset i Trondheim møttes partene fredag ettermiddag. Fra staten stilte statssekretær Anders Werp fra Samferdselsdepartementet og Lars Jacob Hiim fra Kommunaldepartementet. Fylkesordfører Tore O. Sandvik og ordførerne fra Stjørdal, Malvik og Melhus var med på møtet.

Les også: Åtte trønderkommuner positive til stor avtale for å kutte bilbruk

Regionen også med

Trondheimsregionen, som representerer byens ni randkommuner, var også representert, men bare med observatørstatus.

- Leder Jon P. Husby i regionrådet var der, og det betyr at Staten anerkjenner interessen og blikket ut over de fire kommunene som er invitert inn. Det er viktig for Trondheim. Vi vet at Orkland snart er en realitet, og vi er avhengige av å ha tiltak som legger til rette for kollektivtilbudet om Orkland, sier Ottervik.

Hun rapporterer om veldig god stemning under møtet.

- Vi har felles mål her nå, og staten er åpen for å diskutere, sier Ap-ordføreren.

Nå er det Vegdirektoratet som har tatt over ledelsen av forhandlingene fremover. Første møte er 25. juni, og målet er å ha en avtale i boks før jul.

Les også: - Jeg er provosert og irritert