Det var før nestenulykken 5. april i fjor der ferjelemmen falt i sjøen da bilene kjørte i land på Brekstad ferjekai. Årsaken var at boltene som skulle holdt konstruksjonen på plass var brukket av og manglet. Bare flaks gjorde at ingen kom til skade.

En tilskuer filmet det hele - se video her.

Nå vil fylkeskommunen ha svar fra Statens vegvesen på om kontrollrutinene er gode nok, og om oppfølgingen er bra nok. De vet heller ikke om det finnes flere slike problem-ferjekaier i Trøndelag, forteller samferselsdirektør, Erlend Solem.

Sjåfør Kai Arne Sveine kjørte vogntoget som nesten havnet i vannet. Han mener selv han hadde flaks.

- Vi ønsker å gå grundig inn i dette for å forsikre oss om at det ikke er risiko for slike hendelser. Det var jo bare flaks at det ikke gikk galt. For eksempel kunne en fotgjenger blitt drept eller havnet i vannet, sier Solem.

Manglet flere bolter

Både i 2015 og 2016 ble det funnet tilsvarende feil på ferjekaia, som det som trolig var årsaken til hendelsen på Brekstad. Da manglet henholdsvis 12 og 7 av boltene som holdt lemmen. Boltene var brukket løs.

Vil ha svar. Samferdselsdirektør Erlend Solem sier fylkeskommunen vil ha flere svar fra Statens vegvesen etter nestenulykken på Brekstad ferjekai i april i fjor. Foto: FRANK CADAMARTERI

Men ifølge Solem ble fylkeskommunen aldri informert om funnene før hendelsen i fjor. Han kjenner derfor ikke til rutinene for utbedringer. Solem sier de også ønsker svar på hva slags inspeksjoner som utføres, hvilke tiltak som settes i gang i etterkant, og om det bør skje hyppigere kontroller. Solem sier de også ber om svar på hvorfor de ikke er informert om problemene før.

- Vi er pålagt å bruke Statens vegvesen som kontrollør, siden ferjekai er regnet som vei. Da må vi være sikre på at leveransen er god nok, sier Solem.

- Dette er noe vi aldri har opplevd i vår region noensinne, sa Eva Solvi, avdelingsdirektør i Statens vegvesen etter nestenulykken.

Undersøkte boltene

Etter nestenulykken i fjor ble flere av boltene som manglet hentet opp fra sjøbunnen under kaia. Boltene og kaia ble undersøkt av SINTEF og ÅF Engeneering for å sjekke om det var feil i konstruksjonen eller svekkelser i materialet. Noen av boltene brakk som følge av utmattelsesbrudd, og noen av overbelastning, ifølge rapporten.

Sprekken i denne mutteren viser at den var nær et brudd, ifølge Sintef-rapporten. Foto: Statens vegvesen

- Blankpolerte flater og avgnagde gjenger tyder videre på at det har vært bevegelse mellom brufront og ferjekaibrua en periode, står det i rapporten.

Årsaken til skadene skal være at boltene løsner. SINTEF konkluderer med at det mest sannsynlig var den gjentatte store belastningen fra store kjøretøy, som førte til slitasjen.

Bildet viser brudd i en av boltene som holdt frontbjelken på plass. Foto: Statens vegvesen

- Selv om alt gikk bra, betraktes dette som en alvorlig nestenulykke: Det var tilfeldigheter som gjorde at traileren ikke havnet i vannet og at det ikke var fotgjengere i umiddelbar nærhet, skriver SINTEF i et sammendrag av rapporten.

Vet ikke om det er flere

Den problematiske kai-konstruksjonen er nå skiftet ut med en ny standardisert versjon med annen utforming. Statens vegvesen opplyste i forbindelse med at rapporten ble kjent at de hadde satt i verk et omfattende kontrollregime frem til den nye kaia var på plass.

Senere har også  Flakk-Rørvik-sambandet vært utsatt for uhell. Der falt kjørebroen på ferja i sjøen da bilene skulle kjøre på land.

Solem kan imidlertid ikke svare på om det finnes flere ferjekaier av samme type som ulykkeskaia på Brekstad, i Trøndelag.

- Det vet vi faktisk ikke. Det er noe av det vi ønsker svar på. Brukere skal vite at det er full trygghet, derfor har vi tett dialog med Statens vegvesen, sier Solem.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter