I et notat laget på oppdrag fra Trøndelag fylkeskommune, anbefaler Statens vegvesen at fylkeskommunen utsetter beslutningen om å knytte seg til bruprosjektet.

Grunnen er at vegvesenet mener det er for lite erfaringer i Norge med denne type utbygginger, og vil vente til noen av de store utbyggingene langs E39 er gjennomført.

3-4 ganger så dyrt

Fosenbrua AS har beregnet totalkostnaden til å bli omtrent 12 milliarder kroner. Statens vegvesen fant på sin side at hele prosjektet antas å ha en totalkostnad på rundt 34 milliarder kroner.

Den tiltenkte flytebrua fra Flakk i Trondheim til Rørvik i Indre Fosen vil bli omtrent 6,5 kilometer lang. Den lengste flytebrua som til nå er bygd i Norge, er Nord-hordalandsbrua – som er en fjerdedel av den tiltenkte lengden til Trondheimsbrua.

Statens vegvesen bemerker derfor at usikkerheten i deres kostnadsanslag for denne strekningen vil ligge mellom 30–40 prosent, på grunn av lite sammenlignbart grunnlag. Likevel mener de at det er gode holdepunkter for at kostnaden for brua vil være nærmere 22 milliarder, enn de 7 milliardene som Fosenbrua AS har anslått.

Opptil 3000 kroner per bompassering

Statens vegvesen har også sett på en krysning over Stjørnfjorden, fra Høgkammen i Indre Fosen kommune til Saltnes i Bjugn kommune. I en rapport fra Fosenbrua AS nevner de en kostnad på 2 milliarder. Statens vegvesen mener kostnaden vil ligge rundt 8 milliarder, men med et forbehold på pris pluss/minus 30–40 prosent.

I konklusjonen på innstillingen skriver fylkesrådmannen at bomprisene på Trondheimsfjordbru-prosjektet vil kunne bli mellom 1000 til 3000 kroner per passering, om det ikke blir gitt statlig delfinansiering.

Han mener også det ikke er realistisk å tro at det er mulig å få inn et nytt prosjekt til denne prisen i inneværende nasjonal transportplan. Med dette kostnadsestimatet kan det ifølge ham tidligst oppnå statlig delfinansiering på 2030-tallet.

I prosjektet er det også tiltenkt en vei- og kabeltunnel til Ørlandet. Sintef har laget en rapport på dette, men de har ifølge Statens vegvesen brukt meterspriser for ordinære tunneler og ikke undersjøiske tunneler. Vegvesenet mener at overslagene i rapporten til Sintef derfor er noe forsiktige, og de mener at kostnaden vil ligge mellom 2 og 3,6 milliarder – alt etter hvilken løsning de velger.

Både fylkesrådmannen og Statens vegvesen viser til at det er et nullvekstmål for biltrafikk på trondheimssiden av Trondheimsfjordbrua. Det mener fylkesrådmannen gjør prosjektet enda vanskeligere – både fordi inntektsgrunnlaget må baseres på dagens biltrafikk, men også fordi det er et spørsmål om det er riktig å bygge ei bru som kan bidra til å øke biltrafikken inn mot et område med nullvekstmål.

- Beregningene holder mål

- Vi mener at kostnadsvurdering vi har gjort, fortsatt holder mål, sier Olav Ellevset som er daglig leder i Fosenbrua AS.

Han sier likevel at de er klar over at de ligger litt lavt på krysningen av Stjørnfjorden.

Ellevset mener anslaget til Statens vegvesen har en annen tilnærming enn dem. Han viser blant annet til vegvesenet i sin kostnadsvurdering sammenligner med en brukrysning som er under utredning på E39 – Bjørnafjorden. Han forteller at det der er tiltenkt firefeltsvei, mens det fra Flakk til Rørvik er tiltenkt tofeltsvei. Noe annet han mener utgjør en forskjell, er at vegvesenet har regnet inn byggherrekostnader og 25 prosent merverdiavgift fra Bjørnafjordprosjektet. Dette, samt flere faktorer mener Ellevset gjør det til et dårlig sammenligningsgrunnlag.

- Vi har den samme tilnærminga som tidligere: Vi forutsetter at det er gjennomført et tilsvarende bruprosjekt av flytende karakter, så vi slipper å være de første. Det er mye høyere kostnader å være først, og det vil bli redusert om vi kommer etter et prosjekt som er relevant. Vi har regnet inn at noen har prøvd dette før oss, sier han.

Ønsker mer klarhet

Fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem sier at hvis de skal klare å realisere et slikt prosjekt, må det være et omforent bilde på kostnader, risiko og kompleksitet.

- Jeg tror dette notatet kan øke sannsynligheten for det, sier han.

Erlend Solem. Foto: Håvard Haugseth Jensen

Notatet blir lagt frem for fylkesutvalget på tirsdag i neste uke, og fylkesrådmannens innstilling er at Trøndelag fylkeskommune ikke involverer seg i bruprosjektet.