Daværende justisminister Knut Storberget (Ap) var ikke i tvil for elleve år siden: Et nytt nasjonalt ID-kort ville gjøre det mye enklere «for folk flest», skriver Aftenposten.no.

– Man kan klare seg med ID-kort der man tidligere måtte bruke pass, sa Storberget, da en arbeidsgruppe i 2007 foreslo å innføre et nasjonalt ID-kort for alle i Norge.

Men elleve år senere, etter årevis med jobbing i Politidirektoratet (POD), er prosjektet langt unna å være ferdig.

Gang på gang er det utsatt og endret. Kostnadene til prosjektet, der det også skal utvikles nye pass, har skutt i været:

I 2014 var beregnet prislapp 218 millioner kroner. Nå ligger sluttprisen an til å bli opp til nesten 600 millioner kroner.

Forslaget om nye nasjonale ID-kort kom allerede for elleve år siden, da Knut Storberget (Ap) var justisminister. Foto: STEIN BJØRGE

«Stort antall kjente feil og mangler»

Konseptet er kjent, og i de fleste europeiske land har ID-kort vært i bruk i en årrekke. I Norge sliter imidlertid myndighetene kraftig med å få det på plass.

En fersk statusrapport for prosjektet, som Aftenposten har fått innsyn i, avdekker nye store problemer i gjennomføringen i POD.

I rapporten, som er fra slutten av april, kommer det blant annet frem at:

  • Under en fjerdedel av leveringene er gjennomført, noe som er betydelig bak politiets eget skjema.

  • Det er et stort antall kjente feil og mangler ved de nye passkioskene som må rettes på.

  • POD mener de mangler kompetanse i prosjektstyring og skal ansette ny leder og kontor for programmet.

  • Omfanget på ytterligere forsinkelser er ukjent.

Slik vil trolig det nye nasjonale ID-kortet se ut. Det kommer tidligst i 2020. Foto: politiet

Politiet: Bekymringsfullt

Atle Roll-Matthiesen, fagdirektør i Politidirektoratet, skriver i en e-post til Aftenposten at utstedelse av sikre pass og ID-kort krever mer avansert utstyr, strengere prosedyrer og høyere kompetanse enn politiet tidligere har hatt.

«En sikker utstedelsesprosess er nødvendig for å bekjempe ulike former for kriminalitet og er et avgjørende samfunnssikkerhetstiltak», skriver han.

Programmet er fremdeles avgrenset til tiltak og omfang som er nødvendige for å sikre en vellykket lansering av nye pass og ID-kort.

I april, ett år etter at de første passene og kortene skulle ha vært utstedt, er 24 prosent av leveransene i gjennomføringsfasen utført, ifølge politiets egen rapport.

De ligger bak skjemaet. POD jobber nå hardt for å begrense omfanget av konsekvensene.

«Fremdriftsavviket på 12 prosent er bekymringsfullt og det er derfor det nå pågår en full oppdatering av prosjektets planer og estimater», skriver Roll-Matthiesen.

Slik vil trolig de nye passene se ut. Foto: POLITIET

Kaller feil og mangler helt vanlig

I den interne rapporten kommer det frem at de nye passkioskene har et «et stort antall kjente feil og mangler», og at disse må rettes på før politiet kan sette kioskene i bruk.

– I utviklingsprosesser er det helt vanlig at det er mange feil og mangler i utviklings- og testfasen. Dette er også tilfellet her, sier Roll-Matthiesen.

Ifølge politiet jobbes det hos leverandøren med å utbedre feilene og manglene.

– Det som er problematisk rundt dette i prosjektet er at arbeidet med feilretting har tatt betydelig lengre tid enn først planlagt, sier Roll-Matthiesen.

Må hente inn ekstern kompetanse

I rapporten kommer det også frem at politiet nå oppretter en leder for programmet og et eget programkontor for å sikre at det er nok og riktig kapasitet og kompetanse til å følge opp oppdraget.

– Prosjektet er godt bemannet på ID- og sikkerhetsfaglig kompetanse, men de evalueringer som er gjennomført har vist svakheter i prosjektstyringskompetanse, både i politiet og hos hovedleverandøren. Det arbeides derfor med å øke både kapasitet og kompetanse på dette området, sier Roll-Matthiesen.

– POD og leverandøren gjør det som er teknisk og praktisk mulig for å sikre fremdriften, mener Tor Mikkel Wara, justis- og beredskapsminister (Frp). Foto: Terje Bendiksby, NTB scanpix

Justisministeren: Må ta selvkritikk

Justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara (Frp) opplyser til Aftenposten at hans forgjenger og partikollega Anders Anundsen i november i fjor orienterte ham om «utfordringer knyttet til fremdriften og kostnadene i prosjektet».

«Frem til da hadde ikke styringen av prosjektet vært god nok. Det må både Justis- og beredskapsdepartementet og Politidirektoratet ta selvkritikk for», skriver Wara i en e-post videresendt av kommunikasjonsenheten.

Wara mener det nå er tatt viktige grep, og at styringen av prosjektet er «vesentlig forbedret».

«Det er sterkt beklagelig at prosjektet er blitt forsinket», skriver Wara i e-posten.

Eksplosjon i kostnader

I 2007 ble investeringsbehovet for innføre et nasjonalt ID-kort beregnet til kun 14 millioner kroner. Det skulle imidlertid vise seg å være drømmetenkning. I 2014 var beregnet prislapp 218 millioner kroner. Nå er anslått sluttpris på opp til nesten 600 millioner kroner.

Kostnadsøkningen må dekkes innenfor politiets vanlige driftsbudsjett. Det betyr at midlene må tas fra andre formål politiet har planlagt å bruke penger på.

Ifølge justisministeren er planen nå lansering av nye pass og nasjonale ID-kort i 2020.

– POD og leverandøren gjør det som er teknisk og praktisk mulig for å sikre fremdriften, sier Wara.