Det kommer frem i politiets interne statusrapport for prosjektet med nye pass og ID-kort, som Aftenposten har fått innsyn i.
De nye, nasjonale ID-kortene skal kunne brukes som reisedokument og identifikasjon innenfor hele Schengen-området. Nordmenn kan dermed droppe å ta med pass i nesten hele Europa, når kortene er på plass.
Intern statusrapport etter elleve års innsats: Store mangler ved politiets arbeid med nye pass og ID-kort
Ifølge Politidirektoratet ble det lagt til grunn at det skulle brukes chipper med samme lagringskapasitet på både pass og nasjonale ID-kort, selv om chippen på ID-kortene også må ha kapasitet til å lagre informasjon om elektronisk ID.
Så innså man at dette ville gi for lite kapasitet til å lagre foto og biometri med den kvaliteten som er nødvendig.
Politiet: Helt vanlig
– I samråd med leverandøren ble det derfor besluttet å ta i bruk en ny versjon av chippen, med større kapasitet. Denne typen endringer er en helt vanlig del av et IKT-prosjekt som dette, skriver Atle Roll-Matthiesen, fagdirektør i Politidirektoratet i en e-post til Aftenposten.
Dette er, ifølge rapporten, en endring i kontrakten med leverandøren, og vil gjøre hvert ID-kort som utstedes 3,29 kroner dyrere. Samlet årlig konsekvens blir i rapporten beregnet til mellom én og to millioner kroner avhengig av volum av utstedte ID-kort.
Ifølge politiet skal endringen, som alt er godkjent av assisterende prosjekteier, ikke påvirke «tidsforløp eller kostnad» i programmet.
11 endringer for «kritisk funksjonalitet»
Etter årevis med jobbing i Politidirektoratet (POD), er prosjektet som skal sikre nye pass- og ID-kort langt unna å være ferdig.
Gang på gang er det utsatt og endret. Kostnadene til prosjektet, der det også skal utvikles nye pass, har skutt i været.
I den interne statusrapporten, som er fra slutten av april, kommer det frem at politiet har identifisert 11 endringer for «kritisk funksjonalitet som er nødvendig i en leveranse for å kunne tilby en tilfredsstillende tjeneste.»
Ifølge rapporten utgjør endringene ti millioner kroner i engangskostnad og 1,5 millioner kroner i årlig vedlikehold.
«Stort antall kjente feil og mangler»
Som Aftenposten tidligere har omtalt kommer det også frem i rapporten at:
Under en fjerdedel av leveransene i gjennomføringen er utført, noe som er et fremdriftsavvik på 12 prosent.
Det er et stort antall kjente feil og mangler ved de nye passkioskene som må rettes på.
POD mener de mangler nødvendig kompetanse i organisasjonen og skal ansette ny leder og kontor for programmet.
Atle Roll-Matthiesen, fagdirektør i Politidirektoratet, skriver i en e-post til Aftenposten at utstedelse av sikre pass og ID-kort krever mer avansert utstyr, strengere prosedyrer og høyere kompetanse enn politiet tidligere har hatt.
Wara: Må ta selvkritikk
Justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara (Frp), opplyser til Aftenposten at hans forgjenger og partikollega Anders Anundsen i november i fjor orienterte han om «utfordringer knyttet til fremdriften og kostnadene i prosjektet».
– Frem til da hadde ikke styringen av prosjektet vært god nok. Det må både Justis- og beredskapsdepartementet og Politidirektoratet ta selvkritikk for, skriver Wara i en e-post videresendt av kommunikasjonsenheten.
Wara mener det nå er tatt viktige grep, og at styringen av prosjektet er «vesentlig forbedret».