Det viser tall som NSB har hentet ut for Adresseavisen for de siste tre årene.

- Soveplassene er ofte utsolgte og reisen må planlegges i god tid i forveien for at man skal få soveplass. Jeg har mange ganger selv opplevd at det er utsolgt. Det er kjempebra at sovevognene er smekkfulle, men det betyr at det burde være plass til en ekstra vogn, sier Lars Haltbrekken (SV).

Han har derfor stilt et spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

- Hva vil statsråden gjøre for å øke kapasiteten på sovevognstilbudet på de mest trafikkerte nattogstrekningene i Norge? spør SV-eren.

Les også: Nå blir det enveiskjøring på «Fleksnesbrua»

Statlig: Stortingspolitiker Lars Haltbrekken (SV) mener staten burde finansiert psykiatribygg ved St. Olav. Foto: Marthe Hårstad

- Ikke utfordringer

NSB bekrefter at mange benytter sovevognene våre, men de hevder samtidig:

- Det er ikke slik at vi opplever at det er utfordringer knyttet til tilgang på plasser. Belegget fordeler seg jevnt utover året, med forretningsreisende på ukedager og ferie- og fritidsreisende i helger og høytider. Det er noe ekstra pågang i forbindelse med store ferier som sommer, jul og påske. Det er Dovrebanen som har høyest belegg med mellom 90-95 prosent solgte plasser i snitt de siste tre årene. For nattogene mellom Trondheim - Bodø, Oslo - Bergen og Oslo – Stavanger er belegget i snitt på mellom 75 - 80 prosent de siste tre årene, skriver Gina Scholz, kommunikasjonssjef NSB Persontog i en epost til Adresseavisen.

Les også: – Livsfarlig at skiltingen ikke blir fulgt

- Begrenset kapasitet

Frp-minister Ketil Solvik-Olsen svarer Haltbrekken slik:

- Jernbanedirektoratet opplyser at sovevognkapasiteten i Norge er begrenset. Norske Tog disponerer totalt 20 sovevogner. Disse benyttes fullt ut i nattogene på Bergensbanen, Dovrebanen, Nordlandsbanen og Sørlandsbanen. Å øke kapasiteten på enkelte av disse strekningene innebærer dermed at kapasiteten reduseres andre steder, skriver han i svaret.

Ketil Solvik-Olsen (Frp), her sammen med fylkesordfører Tore O. Sandvik. Foto: Kristin Svorte

Jernbanedirektoratet arbeider nå med en strategi for fjerntogene og en konseptvurdering for det framtidige nattogtilbudet.

- Jeg er kjent med at Norske Tog ser på ulike konsepter for innredning av togvogner hvor man bedre klarer å kombinere et sovevogntilbud med funksjonell bruk på dagtid slik at vognkapasiteten utnyttes bedre, skriver samferdelsminiteren.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter