Sør for Melhus sentrum snevres i dag E6 inn fra fire til to kjørefelt. Snart blir det imidlertid andre boller.

Nylig lyste nemlig Nye Veier AS ut konkurransen om bygging av 7 kilometer med firefelts E6 sørover forbi Kvål sentrum.

Les også: Slik kan ny firefelts E6 i Melhus bli seende ut

Ferdig i 2021

Byggestart for den nye motorveien blir i tredje kvartal 2019 og bygginga skal ta rundt et og et halvt år.

- Prosjektet ferdigstilles ved årsskiftet 2020/2021, sier Johan Arnt Vatnan, som er prosjektdirektør i Nye Veier AS i Trøndelag.

Prosjektdirektør for Nye Veier i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan. Foto: Martin Andersen

Prosjektet har en totalkostnad på rundt 1 milliard kroner.

Nye Veier regner med å inngå en avtale med en entreprenør ved årskiftet 2018/2019.

Les også: Slik reiser du billigst tur/retur Værnes i sommer

Prøver ut ny kontraktsform

Nytt for E6 prosjektet Kvål - Melhus sentrum er at det tas i bruk en helt ny type kontrakt, en såkalt IPL-kontrakt (integrert prosjektleveranse) for første gang i Norge.

- Dette innebærer at byggherre, rådgiver og entreprenør samarbeider mye tettere enn ved andre typer kontrakter, og det er en modell basert på åpenhet og tillit mellom partene. Dersom det viser seg at prosjektet blir dyrere enn antatt deler byggherre, rådgiver og entreprenør på kostnadene. Dersom det blir billigere enn antatt deler man på gevinsten, sier Vatnan.

- Dette er positivt fordi man jobber mot samme mål. Man eier både mulighetene og risikoen i felleskap. Den ene parten tjener ikke penger på bekostning av den andre. Det er mange konflikter i bygg- og anleggsbransjen. Med denne typen kontrakter er konflikter så og si fraværende.

- Men innebærer ikke dette at statseiede Nye Veier AS plutselig kan få en stor ekstraregning?

- Nei. Dette er en modell hvor man har mye mer kontroll med kostnadene. Partene blir enig om en målpris etter at prosjektet er ferdig utviklet. Man har erfaringer med dette fra Finland. Av 50 prosjekter der var det bare ett som ikke klarte målpris. I 49 prosjekter fikk man lavere kostnad enn hva man ble enig om, sier Vatnan.

Se bilder: Her står bussene i kø i nystengte Olav Tryggvassons gate

Møtte entreprenører og rådgivere

Mye av E6 i Trøndelag skal oppgraderes de neste årene. Her kan du se en grafikk som viser hvordan veien kan bli seende ut når de planlagte prosjektene er gjennomført:

Her blir det firefelts motorvei i Trøndelag

Nye Veier AS har ansvaret for mye av den planlagte E6-utbygginga. Onsdag møtte de entreprenører og rådgivere på Værnes, for å presentere både Kvål - Melhus-prosjektet, men også prosjektet Kvithammar - Åsen, som snart skal ut i markedet.

Prosjektet Ranheim - Værnes har allerede vært ute i markedet. Fredag 6. juli blir det klart hvilken entreprenør som får dette oppdraget, ifølge Vatnan.

Følg Adresseavisen på  Facebook Instagram  og  Twitter